nya hästfocus
satt och bläddrade igenom artiklarna i hästfocus. läste den som handlade om varmblod. fastnade för ett speciellt stycke:
"man måste förstå att hästar är hästar, och inga barbiedockor. dom har päls och är gjorda för att vistas ute."
hur sant är inte detta? tror att en häst blir helt och hållet vad man gör den till. klemar man bort den med täcken till höger och vänster så är det klart att den fryser om man inte har täcke på den en dag!
sen läste jag artiklen om att alla gårdar som har foder ska vara registrerade. jag vet inte om jag uppfattade artiklen rätt. men ska verkligen ALLA gårdar som sysslar med utfodring av livsmedelsproducerande djur registreras??? hästar ingår förövrigt i den där meningen om inte passet anger annat. det innebär ju att ALLA stall ska registreras och hygienen ska kollas upp… låter helsjukt..
Åh, vilket bra citat, kan inte bli mer sant. Tror inte heller att man ska skämma bort sin häst så mycket med täcken osv, de har en päls av en anledning, they used to be wild :)

Har inte hunnit läsa tidningen änn sock..
-Men det är sant att alla som håller djur ska ha reg. gårdar även pga miljö och hälsa det stämmer.
Vi har ju även iof företag så vårat lilla ställe heter Björkeberg/ Helins hästar hb
Jag tycker att reg är bra eftersom tyvärr finns det allt för många som sysselsätter sig med oseriös häst-djur hållning.
mvh Linda
Ps lovar ska återkomma när jag läst artikeln så jag har mer kött på benen;)

jag tycker bara det är konstigt att lilla jag ska bli registrad pga jag har hö/torv och mat i blåa tunnor.. vad är det dom ska titta på liksom?
kan förstå när det gäller stora stall/företag/ridskolor…

#1 allt är ifos relativt, min tjosan har inte speciellt mkt päls, därför får hon gå med täcke. men att lägga täcke på kallblod som inte tävlas förstår jag inte…

Jag fundera alltid på vad man ska ta till på dessa hästar som har flera lager täcke om dom blir sjuka
ett lager täcke till. Jag vet inte men mina hästar har normalt inte täcke.
Jag förstod inte heller artikeln om foder men man får väll behandla sin häst med något och få det inskrivet i passet så det inte blir livsmedels produktion man sysslar med. Jag tror inte det är många som har ridhäst som kommer att skicka den till slakt_ men det är ju bra om fodret man köper är kontrollerat men sen hur kollar man en enhet som min med tre hästar och snart bara två. Vad det kommer att kosta pengar 

#5 skönt det inte bara var jag som var mindre smart… ;)

Jag fattade det som att det bara var stora anläggningar som bedriver någon form av verksamhet (ridskolor, köttdjur som avlas enbart för köttet etc) som infattas i detta…
Men å andra sidan så är jag usel (faktiskt) på att alltid förstå vad jag läser när det är fakta och annan "svår" text 
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

det står ju faktiskt så här:
"SJV betraktar hästar som livsmedelsproducerande djur så länge hästpasset ej klart anger att det inte får ingå i livsmedelskedjan pga ej tillåten läkemedelsbehandling. det gör att i princip alla stall eller anläggningar med häst eller hästar omfattas av de nya foderföreskrifterna. det räcker med att det finns en häst med pass som tillåter att den går in i livsmedelskedjan så ska anläggningen också vara registrerad."
för mig betyder det att ALLA hästar som inte blivit behandlade med medicin som inte får vara i människors mat är livsmedelsdjur. och har du sådana djur ska du kollas…

Jag läste det, man får fråga sin veterinär om en billig behandlig så att djuret inte räknas som livsmedel
Till hösten kommer miljö och hälsoskydd hit jag får fråga dom vad som gäller i Göteborg

Där ser man ! 
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Vadå billigare behandling ger de sämre vård eller sämre preparat var det skoj eller allvar?
mvh Linda

#11 Ja, det var ett skämt jag menar ge hästen lite sulfa och den får inte gå som livsmedel och man är av med kontrollen. Alla hästar blir behandlade med något i stallet eller så betalar man bara veterinären för att skriva i passetJag är väll inte den som brukar fuska men mina ska inte gå till slakt…ändå så ser myndigheterna dom som köttenheter
jag ser dom som ridhästar
ang. täcke å inte täcke. jag har en tävlingshäst som jag måste hålla rakad för att hon inte skabli dyngblöt i svett efter mina ridpass. att inte raka henne vore taskigt, då hon skulle få stå inne hela dagarna och torka. Jag tycker täcke är en självklarhet då jag inte vill släppa ut en blöt häst i kylan. jag förstår att på vissa håriga hästar behövs inte täcke, men jag är själv inte i denna position. kan åxå lite säga så att även om hästarna varit vilda, så är de nu anpassade förvåa liv, och är vana att inte vara ute i kylan. även om jag sparade päls på min ängel så skulle hon helt klart frysa, då hon itne är van -30 grader, utan sover inne i ett varmt stall om nätterna.

ja dåså, du har en anledning till varför din häst har täcke/blir rakad. det var inte dom hästarna jag menade.. jag menade hästarna med mkt päls/som inte blir ridna lika hårt..

Ja det kommer att bl mer och mer registreringar. Får väl se till att alla har i sitt pass att dom inte ska slaktas och gå till kött. Löjligt eg!
Läste också i hästfocus. Dom skriver så bra att man börjar tro på dom nästan. Gå oskodda och utan täcken fast det är svinkallt och dom kommer tillbaka genomsvettiga. Hur många tror på det eg?
Jag ha en fjording alltså kallblod en islänning också kallblod. Och inte sjutton ställer jag dom i hagen utan täcke om det är 10-15 minus ute och blåser svinkallt. Det är ju som att bädda för ont i ryggen på krakarna. Man vet ju själv hur det är när man fryser. Då spänner man sig och det blir en ond cirkel.
Tänk vad många stackare nu som tar av täckena mitt i vintern och ev skorna med. Dom halkar och bryter benen för dom är inte vana att gå utan skor och brodd. Dom står och fryser och behöver mer energi för att inte frysa. Dom blir bara tunnare och tunnare och får ont i ryggen. Börjar kasta av sina ryttare och dom står där och sliter sitt hår och förstår inte varför hästen har blivit så annorlunda.
Dom hästarna som han hade fick ju tex fri tillgång till hösilage. Det kanske inte dom har som gör som han.
Ja, så tycker jag. Kasta skit på mig nu om ni vill.
Hm, och jag som kände mig så dum när jag inte fattade vad den där foderartikeln gick ut på. Då var jag inte ensam om att tycka att den var ganska ogreppbar!
Annvänder också täcke på min älskling !! om jag inte gör det vid minus så får jag en häst med ryggont , inte kul, vad det gäller registreringar av gårdar så har jag läst ( någon sida i Aftonbladet eller Remont ) om att alla gårdar som har 3 eller flera hästar skall reggas , detta har också lite med oskattade pengar att göra tydligen ( inkomster till den som hyr ut stall/box ) eller utför viss service mot betalning ex: fodrar , säljer foder mm

Men gejsa här kastar vi väl inte skit. Vi lyssnar på allas åsikter och låter alla tycka som de vill.
Så det så, vi har ju fin stämning här ju. hihi
Fast jag skulle kunna testa och kasta en hästprutt på dig om du inte bodde så långt borta. hihi
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hos oss är det så att stallet är godkänt för 9 egna hästar men bara 3 inackorderingar. Har jag fler så måste jag be om tillstånd. Alltså registrera sig.
Men tydligen måste man registrera sig ändå nu bara för det här med fodret. Alla som hanterar foder och har hästar som ska slaktas till kött. Men det har ju inte jag. 

Åsa akta dig jag har mer hästskit hos mig än du anar. hi hi

*Asg* hrmm, ska kanske vara snäll ett litet tag då. Fast nu torde det mesta dyngan fortfarande vara fast fryset liksom. hihi
Audiatur et altera pars

Inte hos oss. Här behöver du inte gräva djupt förrens du kommer till värmen. Det brinner i mitten. Men å ena sidan lägger jag det inte i skogen. Utan på en platta på hög. 

haha okej, då ska jag akta mig. Åtminstone tills du glömt bort allt skit snack. hihi
Skulle inte du gå och sova förresten?
Audiatur et altera pars

Jo, nu ska jag sova. stänger av alldeles strax…….nu pling borta! hihi

hehe Var du ju inte. Jag ser dig fortfarande.
Audiatur et altera pars

Jag har inte täcke på mina hästar inte ens när termometern går ner och blir minus tvåsiffrigt. Om det är blött och mycket regnigt då kan jag ta in hästarna tidigare för att dom ska torka men då ligger ofta temperaturen kring noll och det regnar. Minus grader det tål en frisk häst det är fukt och blåst som kan vara lite jobbigt för dom. När det gäller skor så har jag inte skor på mina. Jag kan göra undanta mot att inte ha täcke och skor om det är medicinskt motiverat (så klart) men nu har jag friska hästar, mycket friska hästar.
Tar någon av skor och täcke bara för en artikel då tror jag att just denna någon har så dålig struktur på sitt hästeri att det en då datas med alltmöjligt och ett misslyckande inte kan skyllas på barfota gången eller att hästen inte har täcke, det är ett ägare fel. Utan kunskap så får man inte en häst som fungerar så enkelt är det.

Men Kiara någon gång måste man ju börja. Och artilkeln lät så bra när man läste den så jag nästan tänkte själv på att jag skulle vilja ha som han. Men samtidigt så vet jag att några av mina hästar inte skulle kunna gå så där. Och rida utan skor i mina hemtrakter, ja det är bäddat för benbrott och då avlivning som följd för dessa stackars hästar. Visst finns det folk som läser och börjar som han. Det finns det inga tvivel om. Hade en i stallet som gärna läste i artiklar och prövade sedan. Och hon var över 50 år ändå.