Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 6151 ggr
Elshira
0

Ang. tredelade bett

… så vill jag bara uppmärksamma er om att det finns tredelade bett som är sämre konstruerade.

De "ögglor" som inte sitter i mittendelen (men som mittendelen sitter fast i) ska vara vända vågräta, inte horisontalt (från sidan sett).

Annars kan det lätt bli så (framför allt på mindre bett) att ringen tar i lanerna vid ett tygeltag. Det är inte direkt skadligt, men knappast behagligt för hästen.

Här ser ni hur det ska se ut när det är rätt: Länk

Och här ser ni hur det ser ut när det är fel: Länk

Som sagt, det är viktigare på små bett efter som det blir mindre "spelrum" där än på ett större bett. Men fortfarande tänkvärt!

De flesta betten är "rättvända", men det finns dock ett fåtal som ligger "fel". De med extra tungfrihet är nästan alltid "fel".

Tänk på detta nästa gång ni ska köpa ett tredelat bett!

Hakuna matata!

Em--ma
0

oj det hade jag ingen aning om, men tror att mitt tredelat är rätt lagd. Måste kolla när jag åker till stallet ! Tungan ute

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Linnea
0

Min ponny gillar inte sitt tredelade längre, rider bara på rakt just nu. Vet dock att det är rättvänt.

Skynda långsamt så går det fortare.

fridak
0

Jag kanske är trög men hur ska ringen ta tag i lanerna och vilken ring? är det öglorna som sitter i mittendelen så känns bettet väldigt fel om det är halvvägs ut på ena sidan….

lisette
0

du pratar alltså om ett bett som är vänt på fel håll? jag tycker det är väldigt lätt att se vilket håll som är rätt.

fridak
0

#4 Jag trodde det var mittdelen hon pratade om hur den ska vara vänd. Om den ska "stå" eller "ligga". Men är det om bettet är fel eller rättvänt så behöver jag inte känna mig så korkad längre:)

lisette
0

#5 det kanske det var? din förklaring var bättre isf.. jag läste flera gånger och fick det till att det var hela bettet. =)

selfrejection
0

Jag kollade mitt idag, och det var rätt :)

Elshira
1

Jag syftar på själva bettets konstruktion. Och som sagt, främst på små bett. På små bett kan nösran mittdelen utgöra den största längden (beroende på märke), och avstndet från läoparnas utsida till lanernas insida är trots allt ganska så lång. Givetvis kan det inte "ta tag i lanerna", men kan ligga och trycka och ger obehag.

Detta är något jag hört från två olika tandläkare tom när jag frågat om detta. :)

Hakuna matata!

Em--ma
0

#6 fick också det till att bettet var fel vänt. Förstod inte vad hon menade, men sen så kollade jag på bilderna så förstod jag vad hon menade Glad

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Tusen
0

Vi använder olika raka bett istället. Då slipper man det här problemet också. Skrattande

fridak
0

fast tar man tag i tygeln så att den delen av bettet ligger mot lanerna så har man nog tagit lite väl mycket för då är ju bettet nästan halvvägs ute och då måste det se ännu värre ut på andra sidan för då borde bettringen vara halvvägs inne… Sen är väl risken större med mindre bett, egentligen borde mittlänken göras mindre på dem så att den alltid är lika stor i förhållande till bettets fulla längd men såna finns väl inte:P

kaka1234567
0

Mycket intresangt

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Elshira
0

#11 Precis, jag fick titta in i munnen på min hingst som har storlek 9 cm med ett tredelat där mittlänken dock var något större än de vanliga. Då låg ögglorna mot lanerna av ett mycket försikttigt tygeltag. Dock inte med de andra tredelade jag hade.

Och visst borde det inte ta emot vanligtvis, men med en nybörjare, npgon som inte har så stadiga händer eller om det händer något - då ligger det emot.

Dett är trots allt en liten detalj men ändå väl värd att tänka på vid inköp.

Hakuna matata!

fridak
0

#13 men vad har det för betydelse åt vilket håll öglorna ligger? För ligger öglorna i närheten av lanerna så ligger ju även mittlänkens ögla i närheten och då får man ju alltid öglorna på båda vis i närheten av lanerna iaf.

Elshira
0

#14 Mittlänken är oftast väldigt rundad och sticker inte alls ut lika mycket =) Sedan är det drygt 1 cm till innan de tar i jämfört med ögglorna.

Hakuna matata!

fridak
0

#15 okej, men öglorna på ytterlänkarna borde väl haka i lika mycket oavsett hur de är placerade? om öglan "ligger" så kan den ju haka i lika mycket som om den "står", fast de hakar på olika ställen?

Elshira
0

#16 Om den är liggandes så ligger den flackt över lanerna, och det blir ingen "krok" som tar i. Glad

Hakuna matata!

fridak
0

fast den kan ju ta i lite ändå väl efter det är just en ögla? en ståendes tar ju i upptill och nedtill men en liggandes borde ta längst in i lanen, hoppas du förstår vad jag menar:)

Elshira
0

#18 Längst in vart då? Längre in i munnen kommer tänderna och så långt hoppas jag inte att någon drar betten.

Hakuna matata!

fridak
0

#19 nej itne så. jag antar att du menar att de felvända öglorna krokar i upptill och nedtill om det vill sig illa. men ett bett med rättvända ögla har ju fortfarande en ögla som borde ta emot någonstans också? Det blir ju inte helt slätt iaf.