Hur ser schemat ut i vintern?
Ja hur ser det, och hur kommer det se ut i vintern. Ridpassen alltså. Hur många dagar i veckan kommer hästen bli riden, hur långa pass och vad kommer (på ett ungefär ske.) Skriv gärna ras och ålder på hästen.
T.ex: Ridning 4 dagar i veckan, 1 hoppning - 40 min, 1 uteritt barbacka (skritt) -30 min. Och resten inne på 45 minuter, lite i varje gångart och lite lättare saker som flytta för vikten, gångartsväxlingar etc.
+ lite småträning i stallgången och ev. att jag släpper lös h*n i paddocken/manegen och busar. De dagar jag inte rider. Detta är då en Fjording på 16 år.
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Nu är min ponny tyvärr skadad så hon kommer inte ridas i vitner men jag kan skriva hur jag gjort dme andra åren. =)
Ridning 5-6 dagar i veckan, 2 ggr uteritt (finns där något att hoppa så gjorde jag det när jag inte stod i stall med ridhus). Hoppning i gång i veckan, dressyr 2-3 gånger. Dressyr och hoppning ca 1 timme medens uteritt kunde vara från 1 timme till 3 timmar.
Irländsk connemarakorsning märr på 13-14 år när jag red efetr detta schemat. Kunde jag inte rida så släppte jag henne lös så hon kunde busa av sig.
Ingen aning egentligen, beror på vad jag känner för från dag till dag.. :)
Men som det ser ut nu så tänkte jag väl rida på ridplanen 2-3 dagar i veckan, tränar mestadels i skritt och trav, han blir i princip inte svettig. Marktränar också endel på planen innan jag sätter mig upp de dagarna, känns det bra rider jag annars så rider jag inte.
Har nån dag då vi bara marktränar.
Kör ut runt 3-4 dagar i veckan, konditionsträning och lydnad. Blir mycket trav och endel galopp, intervallträning nån dag och så. Men är det så kallt som det är nu kan jag inte köra, utan då rider jag istället. Händerna fryser till is om jag kör när det är under -15..
Marktränar nästan alltid en stund varje dag, leker in lite småsaker som är bra att han kan och sånt. Känner av hur han känns med lite småövningar på vägen från hagen.
Burr här är det somsagt 20-30 minus varje dag från November till April :P Så blir att rida med täckbyxor och allt, hästen måste ju få komma ut nån dag i veckan tycker jag ändå. Även om det är kallt så ;) problemet är (tycker jag) mest händerna och fötterna.. De domnar ju bort tillsist!
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Tanken är att det ska ridas som vanligt 3-4 gånger i veckan, men om det ska bli den kallaste vintern på evigheter så kommer det inte bli så. Har en köldgräns på -15 grader, men ibland om det är fint väder eller om man verkligen vill rida, då gör jag det ändå en liten stund iaf. Om det är väldigt kallt i flera dagar så blir det nog longering eller annat i paddocken då jag också får röra på mig.
Har också tänkt träna på barbackaridning, inte jag utan hästen som behöver det. Fast igår bockade han av mig i ett försök så vi får väl se hur det går.
Nu är ridlektionerna slut, så kommer inte bli regelbundet i paddocken, men någon gång bland, annars blir det ut i skog och mark.

Brimad kommer ta det lugnt hela vintern, bara jobbas lite och lätt (vi pratar lättare jogging i alla gångarter typ varannan dag) då han är under behandling utav kotknackarn..
Just nu har han vilat 3,½ vecka då han för 3,½ vecka sedan fastnade i staketet när han stod uppstallad på ridskolan och fick ett brännsår i karleden och krafftig svullnad samt viss hälta, och kotknackaren var här för en vecka sedan och fick ordination helvila en vecka då det blivit så stora förändringar för kroppen, när han har fixirat kotorna.
Så imorgon kan jag börja rida igen, dock kommer han få stå 2 veckor till då hovslagaren kommer och sätter på snösulor och brodd, broddhålen är förslitna, så jag kan inte brodda..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

-raderat
Medarbetare på Dressyr.ifokus

1-2 dagar i veckan har det blivit de sista veckorna! Dels p.g.a kyla och is och dels p.g.a tidsbrist! Vilket är mycket frustrerande båda delarna! Min energifulla fröken behöver springa av sig och gärna tänka lite minst 4-5 dagar/vecka. Skulle kunna ge min vänstra hand för 32 timmar på ett dygn och en paddock (eller varför inte ett ridhus!)

Jag rider 6 dagar i veckan, en dag vilodag för hästen.
Jag rider ut nästan varje dag då jag inte har ridhus och det går
inte att rida i paddocken. Jag rider för det mesta i skritt då det är halt men på vägen hem igen så brukar jag trava. Jag ska strax börja galoppera. Vi har mycket snö så hästen får jobba mycket.
Det är en New Forest D-ponny på 12 år.
/Johanna, http://finanora.blogg.se
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."

Min häst rids 6 dagar/veckan, jag 4 och sen min medryttare 2 dagar.
ca 1 timmes ridning, ev mer på helgerna när vi rider ut, på vardagarna blir det mäst ridning på volten.
Alltså ingen direkt skillnad från andra årsperioder.
kissmekate.blogg.se
Jag är just nu ute och promenerar med min pålle. Så ofta jag kan men inte för långt och intensivt flera dagar i rad. I snitt så försöker jag gå varannan dag, men ibland blir det några dagar i rad (men då inte lika intensivt alla dagar). Vi har haft/har problem med hovböld/ben/rygg m.m. Så jag försöker att hålla igång henne men inte för hårt.
Hur det blir framöver får vi se. Det beror på hur hon mår, vad jag har för ork och hur vädret/snödjupet/träningsmöjligheten ser ut framöver. Men hon kommer att hållas igång, men i vilken mån får vi se.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Min häst rids 6 dagar i veckan, några dagar av mig, några dagar av min son. 14-årigt halvblod med mycket energi. Inte exakt lika varje vecka, men ungefär så här:
Måndag: uteritt med sonen i sällskap med en annan häst
Tisdag: kortare dressyrpass på snöig ridbana, mycket tempoväxlingar på volter (ca 30 min)
Onsdag: längre pass på snöig ridbana (1 timme)
Torsdag: sonens ridlektion i ridhus
Fredag: Vila (vilodagen skiftar mellan tis-ons-fre)
Lördag: Sonens hopplektion i ridhus
Söndag: Längre pass på ridbanan eller uteritt
Det är olika vilka vardagar som blir vila, kortare och längre pass, beroende på när jag kan åka utan min 4-åriga dotter. När hon är med blir det kortare ridning, men med mental träning då den lätt tramsiga hästen ibland tycker att det är läskigt när hon leker i olika snödrivor runt ridbanan. :)
Islänning 16 år. Kommer rida ca 4-6 ggr i veckan. Uteritt varje gång, barbacka max 45 min. Och ibland ett dressyrpass på gärdet. Sen träna från marken 1-3 ggr i veckan.
Shetlansponny 8 år. Motioneras ca 3-5 ggr i veckan. Tolka minst en gång i veckan, sen så tämkör och tricktränar jag.
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"