arbetsmiljöproblem
Hej.
Jag har ett problem på mitt jobb(en ridskola)med en sk.arbetskamrat. Problemet är att hon kommer aldrig i tid, inte ens dom dagar när hon har utfodring och utsläpp. Kommer runt niotiden när hon ska börja sju. Det försvinner foder och mycket annat också. Elever försvinner pga henne och ingen gör nåt, är alltid otrevlig både mot oss andra i personalen och eleverna, hon gör aldrig nåt själv heller för det hinner hon inte, kommer ju alltid lagom till lektionerna. Vi har påtalat detta för styrelsen och framförallt till ordförande, men ingen gör något åt detta.
Det är ohållbart att jobba kvar snart. Ge mig ett råd någon om hur man ska göra för att få styrelsen att fatta att detta är ett större problem än dom tror att det är.
Tacksam för svar

Kanske ta upp statestik på elver som försvunnit? Nogrant skriva ner tider hon ska komma och sedan kommer? Och arbetsuppgifterna som hon ska göra, men inte gör?
Vet ärligt talat inte, kan inte alls sådant här… Men det är oftast lättare med det mesta om man har det på papper ordentligt och kan visa hur det direkt påverkar, alltså att elver försvinner, vantrivs eller liknande… Kanske föräldrar som ringt och klagat som du kan skriva ner, vad de sagt, vem osv..?
om hon inte ringer vid försenad ankomst så kan det väl bli olovlig frånvaro ? vid upprepningar kan man efter en muntlig varning och efter ett par skriftliga varningar säga upp en personal
så har vi iallafall på vårat arbete.
men om ej styrelsen tar detta på allvar så är det kanske bra om de som lämnar ridskolan samt de som är kvar och är missnöjda, klagar på denna person till styrelsen.
DET bör de ju lyssna på iallafall
som jag har tjatat om detta till dom flesta. Bett en del elever att klaga inför styrelsen men ingen gör ett skit. Fick höra av herr ordförande att jag fick inte vara kreativ utan bara göra det jag va anställd för, va e d för typ av resonemang? Så nu skiter jag högakningsfullt i dom,jag gör det jag ska o sen stuntar jag i resten. Orkar inte mer. Ett kul jobb va? Jag som har arbetat o hållt på med kusar i snart 40 år.
Skriv ner några punkter sombevisar att hon har fel och säg åt dom att tänka på hästarnas bästa!!!
Cheba: Du borde kunne framvisa att om inget gjörs så att denna person börjar göra sin jobb så kommer ni andra till slut bli sjukskrivna pga överarbetning då ni andra får bära denna personens arbetsmängd. Försentkomningar borde oavsett va en skällig orsak för uppsägning, även här på mitt firma där jag jobbar har dom nolltolerans för just detta då detta går ut över HELA firman i principen.
När det gjälder lagar i arbetsmiljölagen så kan du visa till:
Kapittel 3 §1A:
Arbetsgivaren och arbetstakaren skall tilsammans samarbeta om att åstadkomma ett gott arbetsmiljö.
Sen kan du visa till AFS anno 1993:17:
§4:
I värksamheten skall finnas rutiner för att på ett tidligt stadium fånga upp signaler om och åtgärda sådana otilfredställande arbetsförhållande, problem i arbetets organisation eller misförhållanden i samarbetet, vilka kan ge grund för kränkanden särbehandling.
Det va det jag kom i håg av rena lagar som ser till att hjälpa er i erat klagomål till styrelsen.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
om alla som jobbar där oxå stör sig så kan ni samla namn förslag på alla som vill ha bort "problemet", och hota med att ni alla säger upp er om inget händer…
jag tror det skulle fungera… jag menar det är rätt stor sillnad mellan 07,00 och 09,00.. hästarna kan få mag problem av det..
#7 Ja det var min tanke också. Hota med att antingen får styrelsen se till att sparka den här personen det gäller eller så säger ni andra upp er.
Vad säger personen i fråga om ni konfronterar henne/honom då?