Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 4733 ggr
brjos
0

ridpass?

Jag vill vara mer exakt när jag rider.

Hur lång tid kan jag skritta på långa tyglar, när kan jag börja böja och ställa, när kan jag börja trava, när kan jag sätta mig ner i traven, när kan jag börja kräva mer (ställning, böjning, form, takt osv..)?

Och några till frågor.

Hur länge/hårt kan jag rida i ca 30 - 40 cm snö, sliter det på hästen att rida i sån snö.. Fler frågor dyker nog upp ;)

Zaphix
0

Man kan inte vara exakt när man har med djur att göra. Handlar om individer. Beror på hur tränad hästen är, vilken typ den är o.s.v.

Ridning handlar om känsla, då även att känna av när hästen börjar bli mjuk och när den börjar bli trött.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

brjos
0

Jo precis, men på ett ungefär :)

AnnaLundin
0

Jag tömkörde min häst i 10 minuter och red undefär lika länge i snön häromdagen (mest skritt, några varv i trav)… Hon har iofs ingen toppkondis, men man ska nog inte rida så mycket mer ändå, för det är oerhört jobbigt för dem. (prova själv atrt springa en kvart i djupsnö…)

Många slarvar med uppvärmning av sina hästar, man bör egentligen skritta i 20 minuter innan man börjar arbeta hästen.

Alex
0

Ställa, böja, flytta osv. kan man enligt min mening börja med direkt i skritten, det handlar ju om att lösgöra hästen och att bara skritta en stel/spänd häst i flera minuter ger ju ingenting… Hästen ska ju vara lösgjord från början om man ska få ut nåt av ridningen. Samma sak med takt och tempo, där kommer det ju också till lydnad, att du bestämmer tempot från början. Det betyder ju inte att det blir jobbigare för hästen, så länge man inte har krav på samling eller liknande.

Sen är det ju från häst till häst när du kan börja ställa krav på samling och form.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

elli-kleo
0

Jag brukar skritta och mjuka upp hästen i skritt i 15 minuter innan jag värmer upp i trav. Men det är olika från häst till häst hur mycket uppvärming den behöver. Äldre behöver oftast mest.

Snöträning ska inte vara för lång. I början av sesongen kan det räcka med 5 minuter sen kan man öka till 10 - 12 minuter

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

AnnaLundin
0

#4 - det är väl självklart att det "ger något" att "bara skritta" en ouppvärmd häst. Det ger en uppvärmd häst!! 
Den KAN INTE börja med att vara lösgjord förrän den är uppvärmd i muskler och ligament!

Själv har jag aldrig förstått varför man ska sitta och jobba hästen i skritt innan den är uppvärmd. Jag tycker att många av dagens ryttare är alldeles för otåliga och att det går ut över hästarnas välbefinnande.

Alex
0

#6 Som sagt, jag kallar det inte att jobba. Utan att böja och flytta osv, det är inget hästen tar skada av om den skulle vara lite stel. Ungefär som att vi rullar på axlarna och rör på olika delar av kroppen för att komma igång och värma upp oss. Inga krav på samling eller liknande alltså, utan bara så hästen får röra på hela kroppen. Glad Skrittar jag bara rakt fram på långa tyglar så är ju egentligen det enda hästen rör på benen…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Gronstedt
0

När jag tränar för instruktör brukar jag skritta på lång tygel 10-15 minuter (rakt och böjt spår, svänga för vikthjälper, sidvärtsrörelser, öka och minska takt och steglängd), rida fram i alla gångarter i 20-30 minuter (övergångar, lösgörande arbete, hitta formen), arbeta enligt en genomtänkt träningsplan 45-60 minuter och sedan skritta av vid hand 10-20 minuter, beroende på hur vi har arbetat.

En annan dag kan ett ridpass bestå av 20 minuters barbackaskritt på lång tygel över bommar.

AnnaLundin
0

#7 - en häst med hyfsat bra skritt använder hela kroppen när den skrittar.

Jag har sedan urminnes tider lärt mig att bästa sättet att förstöra hästens skritt är att sitta och jobba den i skritt.

Jag vet ärligt talat inte vad du uppnår med att sitta och böja och bända hästen i skritt innan den är uppvärmd. Mina hästar har i alla fall aldrig haft något behov av något sådant, utan när de är varma i kroppen är de också lösgjorda.

Tusen
0

#9 Är också upplärd efter den skolan.Skrattande

Alex
0

#9 Det är tyvärr inte alla hästar jag rider. Vissa har väldigt mycket stelhet och spänningar, så det krävs annan typ av lösgörande arbete än "bara" skritta. Så finns det ju också de som är lösgjorda i stort sett direkt. Glad Missuppfatta mig inte nu, mina hästar får också skritta på långa tyglar. Men oftast inte i 10 minuter…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AnnaLundin
0

#11 - fast jag tror ändå inte att du får hästen mer lösgjord genom att sitta och böja den i skritt. GALOPP är det mest lösgörande, utöver hoppning…