Shirehäst kostnad? Mat?
Hästar har ju inte den största magsäcken precis men jag undrar om en shire häst är svindyr att äga? Jag har något skräckscenario om att dem äter som bara den pga storleken på dem men som sagt hästar har ju inte stor magsäck.
Vad kan maten till en shire häst gå på i månaden (inkluderat hö då också)?
Alla andra kostnader vet jag redan men inte just maten.
En annan fråga jag har som jag är lite förvirrad kring är vilket foder en häst ska ha. Hö är självklart men sen har jag hört från flera olika om kraftfoder, pellets osv och alla matvarrianter gör mig förvirrad. Min fråga är nu vad ger man hästen dagligen förutom hö?
Hjälp en förvirrad människa.

var iväg på turridning på shirehästar och hon berättade att de åt ungefär 30 kg hö om dagen…
Beror ju helt på analysen på höet :)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#1 Per häst då eller?
Någon som vill svara på min foderfråga också?

ja per häst och det är ju garanterat bara ett medelmått och beror på vad analysen är som #2 säger.
foderfrågan svarar #2 på. det är inte säkert du behöver ge din häst något mer än hö. har man bra hö så ska det räcka. har bara behövt ge extra mineraler till mina hästar.
Min häst äter bara grovfoder, inte ens mineraler, allt finns i grovfodret :)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#5 Så om man nu har mindre bra hö så kan man ge grovfoder också?
Vad är skillnaden mellan kraftfoder och grovfoder?
Hö, hösilage/ensilage = grovfoder, även halm, bete och lusern räknas hit..
Tillskottsfoder såsom havre, olika fabriksfärdiga, betfor osv är kraftfoder.
Man ska sträva efter så mycket grovfoder som möjligt.
Bara för att hästen har liten matsäck innebär det inte att dom äter lite. Jag tror hästar äter 16h/dygn (rätta mig om jag har fel).
En stor häst behöver har större massa och behöver mer protein t ex för att bibehålla sin kroppshydda och inte falla ur.
Vad hästen behöver för mat kan man räkna ut genom att göra upp en foderstat. I runda slängar räknar man ut att hästen intar lika mycket energi som den gör av med och därmet bibehåller sin vikt.
Sen har vissa hästar speciella behov. En muskelfattig behöver t ex protein som fungerar som byggstenar för musklerna.
Sen ska man inte lita blint på sin foderstat, det finns en del osäkra faktorer med, utan fodra lite efter behag också.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#7 Aha tack, jag är helt lost på detta med foder.
Hur försäkrar man sig om att ett hö är av bra kvalite?
Jag vet att man kan ta prover på höt som kostar drygt 500kr (gör det till mina kaniner) men ska man verkligen behöva göra det varje gång man köper från en bonde (om man inte odlar själv vill säga)?
En kompis till mig dom hade 4st shire förut och deras hästar fick 30-40kg hö per dag o häst+ 5-8kg havre per dag o häst. Vet inte vad deras analys var på höt.

#10 det bästa är ju om allt hö är taget från samma vall, då samlar man in strån från olika ställen på fältet och sedan skickar man in det i en påse.
jag tycker att man som köpare inte ska behöva ombesörja en analys. det är mycket lättare att göra det när höet ligger på vallen istället för att öppna flera olika höbalar. dessutom så är det en bra tjänst mot bondens andra kunder, det är betydligt seriösare om det finns en färdig analys. det kostar ju en del, men slår man ut det på alla som köper hö (eller per bal) så blri det inte så otroligt mycket.
#12 ok. Vi kommer försöka odla eget för framtida hästar men också till kaningården och då får man göra en egen analys precis som vi gör nu för kaninerna. Men ibland kanske man måste köpa hö från en bonde också.

1,½ kg hö per 100 kg kroppsvikt är väl det man brukar säga är minimum? och vad kan en shire väga runt 1 ton? så minst 15 kg hö får man väl räkna med.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#14 Min kompis, valack och hingst låg på 1,1 ton var, stona var något lättare, runt 900kg var.