Vad betalar ni? 14 - 24 åringar?
Hej, det är så att jag har lite funderingar hur ni har det ekonomiskt ni på ca 14 - 24 år och har häst
Ni under 18, hur mkt får ni av era föreldrar till kläder osv. Vad betalar föreldrarna; träningar, utrustning? eller måste ni köpa eller önska er?
Ni mellan ca 18 - 24 och har flyttat hemifrån, går det ihop att ha häst?
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Jah är 24 år, Jobbar 75% har häst som jag betalar allt utan själva stallplatsen då jag har hästen ute hos mina föräldrar (ca 10 min ifrån mig) Så jag kommer ju undan väldigt billigt.
Vissa månader är det lite kämpigare, om man tex har haft hovslagare, träningar och tävlingar. Men det är ju värt varenda krona:)
Jag är 15 år och har fått för mej att det kan bli kämpigt när man är 18 - 20 ? Men jag kan inte föreställa mej ett liv utan häst så det måste gå ;)
jag är 18 och har flyttat då jag går i skola på annat ställe.
Betalar skoning, utrustning och sånt till min. Mamma står för stallhyran. Det går ihop, men blir inte mycket pengar över till annat, så man får snåla. Jobbar även vissa helger hos en tävlingsryttare så där får jag in lite pengar också, och kan få hjälp med träningar ibland :)
Jag är 20 och pluggar på distans så lever mest på bidrag och lån, men har några extrajobb på sidan av, tex fotografering och springbud på travbana. Betalar allt till hästen, förutom själva hästen som mamma hjälpte till med och sadeln. Bor tillsammans med sambo, och det går ihop med en billig hyra och koll på vad man själv äter :p Den här månaden har jag en veterinärkostnad att betala också…suck.
den månaden då jag köpte ny bil + fick en vererinär räkning på 5000.- levde jag inte lyxliv iaf! haha
Det är ju alltid en fråga om prioritering, jag bodde hemma tills jag var tjugo och fick helt enkelt räkna in i min budget att jag hade James när jag flyttade hemifrån.
Sen har jag inga andra dyra hobbys eller är speciellt intresserad av nya kläder eller något sånt.
Vill man så kan man.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag är 14 år, och mina föräldrar betalar skoning,stallplats(strö,hö o.s.v) hovslagare, och vetrinärvård resten får jag betala själv:
utrustning lektioner, tävlingar o.s.v.
undantag vid saker jag verkligen behöver (ny sadel, ett vintertäcke och sånt) :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Jag är 17 år (går andra året i gymnasiet) och lever på studiebidrag 1050kr i månaden. Betalar hö och halm, ca 700kr i månaden, plus kraftfoder som jag köper varannan, var tredje månad, utslaget ca 100kr i månaden. Mina föräldrar betalar stallhyra (500kr), hovslagare var 10e vecka (400kr) och försäkring (dryga hundralappen i månaden). De månader som jag inte köper kraftfoder har jag som max 300kr över, minst 200 av det går till mobilen. Resterande hundra oftast till hästen. Shoppar sällan.
Har ett sparkonto för ev. veterinärutgifter och om jag måste köpa något viktigt, t.ex. som senast en sadel.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Jag är 21 år, Bor på en "mini gård" som jag och min sambo äger, hålelr på att göra iordning vårt nya stall, så just nu har jag min häst inacoderad hos en trevlig familj, där betalar jag 1500:- för allt! Allt ingår jag behöver inte ens mocka.. Jag jobbar som Timvikarie så inkomsterna blir olika varje månad.. men jag känner att jag har råd:) Och jag skämmer bort min häst väldigt mycket! Men köper sällan kläder till mig själv.
Jag håller med #6 "Vill man så kan man"!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag är 14 år och får mitt barnbidrag varje månad (vs 1050:-). För den summan betalar jag helt själv: en träning (av fyra i månaden), kläder, ridutrustning och min mobilräkning bl.a.
Efter jag har betalt en träning och mobilräkningen brukar det vara kvar ungefär 500:-. Vissa månader köper jag mer saker åt mig själv, vissa månader mer till Lasse och vissa månader går nästan allt till sparande. Sen extra bidrag från sina undebara släktingar, julklappar och födelsedagspresenter är guldvärda :D
Har faktist köpt min GPA hjälm helt själv, mina schabrak (allt från jw/milton till catago osv), ridstövlar mm. Min dressyrsadel för 11500 betalade jag 10.000 för ifrån ett bankonto som en släkting sparat för mig, fick använda det till vad jag ville resa, köpa kläder -jag valde sadeln.
Mina föräldrar betalar allt som han måste ha. Exempel ett nytt täcke om det andra är sönderbitet osv, även hovslagare, stallplats, vaccinationer, veterinärvård mm. Sen står dem för det mesta för all konstnad av tävlingarna, alltså även hyrning av transporten två gånger i månaden. Även runt två - tre träningar i månaden. Men de helger jag tävlar tränar jag inte alltid.
Bifogar en söt liten film på mig och lasse!
Räknade lite kort på vad mina hästar kostade mig i våras ( då hade jag två st, en 1åring & en 10åring)
Med foder, strö, träning, försäkring och skoning va det runt 2500-3000.- mån

#2 du bör ha en dialog med dina föräldrar, det är inte så att man bara slutar vara förälder närbarnen fyller 18 år. man bidrar fortfarande så gott man kan om barnet så vill, en del behöver frigöra sig och då kan man inte som förälder hjälpa till annars tror jag 99% av alla föräldrar vill offra lika mycket på sina barn den dag dom är 17 år och 364 dagar som den dagen som dom är 18 år och 1 dag.
förlåt mig
jag är tonårsförälder så jag fick inte svara 
Jag är 17 och har den äckliga lyxen att ha en mamma som betalar det mesta till hästen.
Får dock "bara" 500 kr till annat, vilket oftast går till hästen iallafall på ett eller annat sätt. :)
I vissa fall (som nu när jag behöver en sadel) ber jag pappa om bidrag, eller om de två kan lägga ihop till en dyrare sak.
Hästen kommer skrivas över på mig när jag kan försörja honom och mig själv. Vilket lär bli.. sent i livet. xD
Tycker ni att detta låter rimligt?
Mamma/pappa betalar : skoning, stallhyra inkl. hö och spån, vaccin, försäkring allt de går på strax över 2000 kr i månaden
Jag får 600 kr i månaden, mina utgifter är: mobil, kläder, tävlingsavgifter och busskort
Kostnader veterinär har vi inte haft men det kommer mamma eller pappa betala om det behövs
Utrustning betalar jag eller får jag önska mej om det inte är ett måste.
Sommarläger, träningar osv får jag önska mej eller betala själv.
Känner att 600 kr inte räcker till det om jag inte sparar länge :P men vill inte be om mer efterson dom redan lägger minst 2000 på hästen varje månad
vad tycker ni?
Jag går i 9:an nu
#12 jo visst fick du svara ;) frågan var bara riktad mot dom mellan 14 - 24 :P
tack för ditt svar! jag ska diskutera det med mina föreldrar :)

OK, du är på väg att skaffa häst eller hoppas på häst?
Jag har aldrig haft delad ekonomi i vår familj, grunden är att alla ska leva på samma standard ungefär så månaderna ser olika ut, Ibland kostar mina hästar, ibland så är det något skoj min man vill göra eller nya däck till nostalgibilen (som nog jag har lika mycket glädje av) eller så är det ett nytt spel som släppts som sonen vill ha eller någon film som han vill gå på (film och spel är hans grej)
Det är så man bör se det ibland är hästen billig sen kommer en veterinär räkning som kostar då får resten av familjen hålla igen lite. Man ger och tar men tycker alla att hästen är viktig för dig då är det värt vissa uppoffingar även efter det du fyllt 18 år, hästen blir en del av familjen.
#16 haha nej jag har häst, har haft i 1½ år xD
jag undrar bara om ni tycker det är rimligt :P att dom betalar de och jag får de osv ;)

#17 jag hade fortsatt betala samma efter mitt barn fyllt 18 om inget markant händer.
jag är 23 betalar allt på min häst, pluggar så får 8160 kr i månaden vilket ska räcka till hyra och allt där till hästen kostar 700-1600 kr i månaden beroende på om de är skoning eller inte :P så man får prioterra vad man vill göra ^^ men har alltid haft häst men vill jag ha utrustning fick jag betala det själv annars betalde mamma allt typ även fast hon e sjukpansinonär och har egen häst, men absolut inget jag tvingade henne att göra

jag är 22, jobbar heltid så får en lön som både jag och häst lever på.
innan så pluggade jag, bodde hemma hos mor och far och betalade inte ett öre till dem för mat och husrum, fick låna bil gratis också. men jag tog studielån iaf för att ha råd med roger. han kostade ca 3000/mån då inkl träningar och annat "onödigt".
Jag är 23 och fick en häst av mamma och pappa i somras. Pappa som övertalade mig det då jag var osäker ang. pengar och sånt. Men jag betalar typ hälften och mamma och pappa hälften. De betalar om hästen behöver veterinär.
Jag har världens bästa föräldrar, det är egentligen alldeles för snällt att de betalar så mycket till mig som är vuxen. Men de vill att jag ska må bra, och jag behöver umgås med hästar för att göra det.
Skulle inte ha råd att ha häst utan dom då jag är sjukskriven och lever på aktivitetsersättning. I princip existensminimum alltså.
Försöker ställa upp så mycket som möjligt ifall mina föräldrar behöver hjälp med något eller sånt.
Jag är 23år och betalar allt för hästen själv.
Men…
Jag har nydligen tagit examen och är arbetslös för tillfället så krisar det så ställer mina föräldrar upp på att LÅNA mig pengar. T ex skadade sig min häst nydligen, hade råd med veterinären men det saknades lite till stallhyran den månaden. Då fick jag låna pengar tillfälligt.
Så länge jag är arbetslös (vilket förhoppningsvis inte är länge till nu) så har vi sagt den dealen att jag får låna, men behöver inte betala tillbaka förrän jag har fått ett jobb och en inkomst.
Ska tilllägga att jag nu också bor hemma gratis inkl mat.
Förra veckan hade jag 50kr på mitt konto, då var det tungt, men sen fick jag tillbaka på försäkringen och snart kommer lite arbetslöshetsersättning så jag klarar mig, om än med nöd och näppe.
Tillägger också att jag har en unghäst som står på lösdrift. Det håller mina kostnader nere rejält. 1000kr/månad inkl verkning. Dessutom inga "tränarkostnader" och liknande då han fortfarande är så pass ung.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Jag är 20 och min sambo är 21. Vi har 7 ponnyer, men har bara ekonomiskt ansvar för 6 st då en är ett föl som går med sin mamma fortfarande.
Det går hur bra som helst att ha alla. Nu har vi turen att vi får ha alla våra hingstar på en gård där vi tar hand om ägarens får i utbyte. Allt foder och strö köper vi sj. Hovslagare, försäkring och veterinär betalar hingstarna sj då vi
Kör på bröllop och marknader så de betalar sig sj. Mitt ridsto har vi inakorderad på en lösdrift m full service. Det kostar oss 4-5000 i månaden med alla djur. Utöver hästarna har vi två hundar och ett boende att betala. Ingen av oss jobbar heltid då vi vill vara med djuren så mkt som möjligt.
Det är bara en fråga om prioritering.
Jag är 21 och har två hästar (sto med föl född i år). Bor och jobbar i ett stall och får därför stallplats och annat gratis till hästarna, blir det utgifter utöver det lånar jag pengar av mina föräldrar vid behov.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Är 21 år och bor hemma, varken pluggar eller jobbar för tillfället, men får 2800 kr från försäkringskassan då jag är med i den såkallade "jobbgarantin"..
Har mina 2 hästar hemma och pappa är en pärla och står för alla kostnader
utom utrustningen, den köper jag själv 
Dem 2800 kr jag får, brukar jag spara, och dem gånger jag handlar blir det kläder eller hästutrustning. Pappa är snäll och betalar för min mobil och diesel till bilen med.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Är 17½ och bor hemma och i Trollhättan med min pojkvän. Får 1050:- i månaden + eventuellt lön om man lyckats få något jobb under månaden. Hästarna är hemma hos mamma och pappa som ser om dom när jag går i skola och jobbar ena hästen äger mamma men det är jag som skolar om henne så det blir som at ha 3 hästar 
Vi tar eget hö, spån och allt annat som behövs köper pappa in genom sitt företag (= billgare) Utrustning och dyl köper vi till alla hästar så är min mama m t.ex i stan och handlar och hittar något till nån av hästarna köper hon det likadant gör jag. Kommer inte flytta hästarna förrän jag gått ur skolan och fått jobb och då kanske jag inte flyttar dom ändå för dom är 3st och tar jag mina blir en ensam och då får vi göra upp om vart dom ska få bo resten av livet, hos mig eller hos mina föräldrar 
Ska eventuellt flytta till en av farfars gårdar nu efter nyår där finns det stall och mycket mark till min jag kommer inte flytta dom i vilket fall, jag har 1,5mil hem till mamam och pappa därifrån så då kan dom lika gärna få stanna tillsammans alla tre.

jag är 19 ½ och bor på pappret hemma, i praktiken hos min pojkvän. tar ett sabbatsår just nu och mina föräldrar betalar allt som hästen behöver för att må bra, stallhyra, foder, skoning osv. men jag får själv stå för allt utöver det, utrustning t ex och träningar. jag står även för alla andra kostnader vad gäller mig själv. ska ta över hästen också så fort det går ihop sig ekonomiskt men det kan nog ta 1½ år till. ska plugga en snabbkurs i höst, sept- april så jag vet itne hur det blir då. bensin betalar jag 2 gånger utav 3 ungefär. kan nog kalla mig timvikarie eller liknande, på en stor mjölkgård härute så har ingen direkt inkomst att räkna med, är inte världens mest välbetalda jobb ;) trivs som fisken i vattnet dock och ska plugga lantbruk i höst.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Har ju ingen häst och är 13 år, så kan inte svara dirket. Men. Hade jag haft häst (vilket jag inte har eftersom vi inte har råd då) så hade jag ju betalat utrustning, allt annat hade mina föräldrar varit tvungna att betala eftersom jag varken får något bidrag eller vecko/månadspeng.
Utan jag får skaffa häst, när jag har råd att betala allt (inkl. vetten) till hästen, vilket lär bli om typ 10 år 
Nu har jag däremot katt som mamma betalar den hundralapp för mat och strö. Men Veterinär får jag betala. Råttorna som jag har betalar jag mat och ev. veterinär. Hunden jag har betalar jag utrustning för och veterinärs konstnad (om jag har råd) annars delar vi, eller lånar jag.. Vet inte riktigt eftersom det hittills inte hänt. Men foder till honom etc får föräldrarna lov att betala eftersom jag somsagt inte har 1 endaste krona som inkomst i månaden. Utan jag får spara t.ex från födelsedagen. Dock så har jag ingen släkting i princip som vill ge mig pengar heller eller en "stor" dyrare sak, istället för som det nu bli massa "små" men för en likastor summa som jag kanske önskade mig en mobil för. Ja ni förstår.
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

#29 jag förstår och du kommer att klara din ekonomi jättebra som vuxen, för du har lärt dig pengar och att hushålla med dom.
En dag kommer du säkert vara en förnuftig hästägare.
Jag har två jobb + går i skolan. är 17 år och ägar två varmblod :) betalar allt på den ena och den andra betalar pappa hälften. Dock kan mamma och7eller pappa betala lite extra om det skulle behövas.
Jag betalar utrustning, foder (kraftfoder, eget hö), hovslagare (bara den ena + häften på andra), träningar.
Helst skulle jag vilja betala båda hästarna själv, men tyvärr går inte det fult ut än :/
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
#31 OT: Vilka fina täcken. Var har du köpt dom? Märke?
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Jag är 24, har ingen häst än men när vi väl skaffar en så är det jag och min man som betalar för hästen men sen har vi också väldigt bra och stabil inkomst. Just nu betalar jag ju för ryttarföreningen 3000kr/termin utan problem. Vi har börjat diskutera om man ska börja med inackordering av häst när vi väl köper en häst eftersom vi inte har eget stall än och det kommer kosta 3000kr/mån, där jag vill ställa hästen, vilket inkluderar utfodring osv sen tillkommer skoning, vaccination osv på det men det är något vi inte ser som ett hinder ekonomiskt. Vi räknar också med att ha en hög sparsumma för hästen när vi väl köper den också precis som vi har för våra sex andra djur just nu. Så nemas problemas.
32 ena på börjes och det andra med hals är från hööks (showmaster) :)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)