Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 8200 ggr
Julia-Sirocco
0

Inte kissat...?

Hej,
Jag tänkte bara höra om det är någon som vet om det kan vara nått fel på min häst…
Jag var borta några dagar denna vecka och när jag kom tillbaka och hörde med min pappa hur det hade gått med hästarna så sa han att det hade så klart gått bra men Sirocco och en till av våra hästar hade inte kissat under natten, vilket är väldigt ovanligt för Sirocco.
Det var bara en natt vad jag förstod, men ändå…

Kan det vara nått fel på honom?

fridak
0

Vet du hur mycket de druckit? Troligtvis så har de iten druckit så mycket och då kommer det ju itne ut så mycket vätska i andra änden heller;) Har de vattenkoppar eller hinkar med vatten inne? Hur får de vatten i hagen?

Julia-Sirocco
0

De har alltid fri tillgång till vatten. Både ute och inne. Men vi vet ju inte hur mycket varje häst har druckit :P

Maja
0

Om hästen inte har en hink med vatten i boxen så skulle jag testa att ställa in den. I och med att det inte finns gräs att beta på vintern så får hästarna inte i sig lika mycket vatten (speciellt om de får hö). Vet hästar som har vattenkopp men som dricker mycket mer om de har en hink också. Kan ju vara värt att testa! =)

Julia-Sirocco
0

#3 det är ju det att han inte haft problem förut :P dom får nån sorts höensilage ute och har hinkar ute som vi kontrollerar så dom inte fryser till is… :P

fridak
0

vad har de i boxarna då?

Maja
0

#4 - De senaste dagarna har det blivit mycket kallare än vad det var varit innan (i alla fall här) och jag har märkt på hästarna att de hellre dricker inne på kvällen (i hinken) när de kommer in än när de är ute och har tunnor/hinkar osv. Har även märkt att de dricker mer inne i hinken än ute.

Testa med vattenhink tycker jag!

Julia-Sirocco
0

#5 Vi har spån

#6 ok jag hoppas bara han börjar dricka igen då :)

Maja
0

Jag håller tummarna! Skrattande

fridak
0

#7 jag menade hur de får att dricka inne:) hink eller vattenkopp? de dricker oftast mer ur hink än ur vattenkopp.

Julia-Sirocco
0

#9 haha jaha ^^ fattade fel :P dom får vattenkopp. Innan vi fick sånt så hade vi hink men den buttade dom bara ut. Till och med när vi hade ett bäck som stöd så nästan varje morgon så var det vatten överallt i boxarna och spiltan :P

Maja
0

#10 - Har ni boxgaller? Knyt i så fall ex. ett grimskaft eller ett balsnöre med en hake på i gallret och låt spännhaken vara på insidan och knäpp fast hinken i den så att den hänger i en lämplig höjd. Då kan de inte välta ut hinken.

Julia-Sirocco
0

#11 ja de kan jag ju testa :) tack för tipset

WinterPrince
0

#11. Testade det på min när han stod inne på boxvila. När han hade drukit klart (kanske så halva hinken var kvar) då började han gunga hinken i snöret, tyckte han var jätteroligt och så hade man vatten i hela boxen…

Maja
0

#13 - Åh, det var nog inte så kul kan jag förstå… :P

Har så på 11 hästar i stallet och där fungerar det på alla. Hoppas att de inte lär sig att vicka på dem. :P Alternativt kan man sätta två hinkar bredvid varandra så ger de varandra mer stöd.

fridak
0

har de något att tugga på så brukar de oftast tycka att det är intressantare än att hiva ut vatten.

WinterPrince
0

Så kan det gå när unghingst som är van vid lösdrift blir inställd på boxvila. Kan tänka mig att han hade fruktansvärt tråkigt…

Linnea
0

Min vägrar dricka ur vattenkopp så han har bara spann. Fast nu har vattnet frusit så inga vattenkoppar i stallet funkar…

Skynda långsamt så går det fortare.

Julia-Sirocco
0

#15 ja dom har lite små saker som dom kan tugga på

LinaN
0

Hur går det med kisseriet?

tänkte att han kanske har fått en sån sten som vallacker kan få bredvid urinröret som gör ont o gör att de undviker kissa.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Julia-Sirocco
0

#19 Det går lite bättre nu :)