Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 3542 ggr
jen
0

hösilage

ni som fodrar med hösilage. Är ni nöjda ?

för- nackdelar ?

hur länge håller balen öppnad i olika temperaturer ?

vilket pris betalar  ni ?

och hur många kg är en normalstor bal ?

jag är lite nyfiken på dessa frågor eftersom jag inte har fodrat med det nån gång, men ska ev. göra det till hösten.

Alex
0

Kan inte svara på pris eller kg frågorna då det är inackorderingsstall och stallägarna tar eget hösilage. :) Men jag tycker det är bra, nackdelen är väl bara på sommaren då det ofta möglar (efter några dagar öppnad). Det är väldigt stora balar och trots över 20 hästar i stallet så går det ju inte åt så snabbt när de går på bete. Men det är ju bara att vara uppmärksam, och gärna sprida ut balen direkt vid öppning. Även att försöka förvara den där det inte är för varmt och fuktigt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Sussi
0

Vi hade hösilage eftersom finnhästen är astmatiker.

Fördelar: mögel/damfritt

Nackdelar: Tungt att handskas med eftersom de innehåller vatten.  Håller inte så länge som öppnat, vissa säger 3-4 dagar andra säger två veckor, där får man använda näsan och synen. Håller naturligtvis längre när det är minusgrader. Våra höll åtminstone två veckor på vintern till två hästar.

Vi betalade 40€ för en bal på 350-400 kg.

Bäst är det om man har småbalar som är ca 30 kg styck. Sådana hade vi mest av och de hann inte bli dåliga eftersom en sån räckte 1-2 dagar. Nackdelen där är att det är mycket att hantera och så får man mycket plast av dem.

Detta är vad jag kommer på så här på rak arm, någon kan säkert komplettera…

Sussi
0

Glömde säga att jag var mycket nöjd och får jag välja kommer jag i framtiden att välja hösilage. Vill inte ha en astmatiker och chansen att man får det med hösilage är avsevärt mindre än om man fodrar med hö.

Ett annat tips; Smaka på hösilage om du är osäker på kvaliteten, du märker snabbt om det är dåligt då.

gejsa
0

Jag har ju fodrat med hösilage i flera år. Men gick över till torrt hö för att två hästar ev inte tål hösilaget.

Pris är ju olika men från 1 kr/kg till 1.20 har jag betalat. Låter billigt men är ju eg dyrare än torrt hö.

Om vi säger att ts-halten ligger på ca 63 % så räknar man 1,20/0,63=1,90 i torrt höpris.

Betalar du tex 1,20 för torrt hö i kilopris så blir det 1,43 i faktista kostnader. Så torrt hö blir billigare i längden. Hösilage måste du ju även ge lite mer av eftersom det är blötare.

Annars älskar mina hästar hösilage eg mer än torrt hö. Får dom välja så äter dom hellre hösilage.

Våra storbalar har legat på 230 kr till 340 kg. Beroende på vad bonden gör. Dom kan ju även göra ännu större. Men det vill jag inte ha. Vi har ju bara 7 hästar här och då tar det för lång tid för dom att äta upp en hel bal. Ska ju helst ätas upp inom några dagar. Men en sådan bal kan hålla sig fräsch väldigt länge minst 10 dagar om det står mörkt och det är tex minusgrader ute. En varmare vårdag med tex +10 grader så går det ju fortare innan den blir ofräsch förstås.

Jag själv gillar faktist hösilage bättre än torrt också. Det luktar gott i hela stallet av det. *ler*

Tror det var svar på dina frågor du hade.

jen
0

tack för svaren Skrattande

gejsa
0

Vad får du betala då?

reddie
0

Betalar 250:- för 550- 600 kg hösilage.
För två hästar tar det ca 10 dagar att äta upp den. (fri tillgång)
Jag har haft tur och alltid fått torrt fint hö.
Två hästar i stallet får vanligt hö och de tigger för fullt då jag bör in hösilaget i stallet. Lyckan är enorm då de får smaka.

Tycker att det är en fördel att de har fri tillgång då de han äta och hålla värmen när det är som kallast, och att man slipper stressa till stallet för att  hålla mattider.

gejsa
0

ja, du har det bra du reddie. Fy vad billigt.

reddie
0

Ja, det är många här uppe som gör silagebalar så priset är helt ok

Peppe
0

Är ni nöjda ? Beror på hur man ser det. Peppe hostar inte men däremot är det förbaskat jobbigt!

för- nackdelar ? mögel/dammfritt. jäkligt jobbigt är väl nackdel!!

hur länge håller balen öppnad i olika temperaturer ? har klarat iaf 7 dagar hos oss. har aldrig hunnit bli dålgit innan den tagit slut så jag vet inte eakt. beror väl på TS oxå? och jästsvampar?

vilket pris betalar  ni ? 2kr/kg men det är småbalar på 40 kg/st. därför de e dyrt

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Alex
0

#10 På vilket sätt menar du att det är jobbigt?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Gentle
0

Man ska nog inte alltid ta för givet att hösilage är mögelfritt,nu i vinter har vi fått slänga två st ballar för att dem var dåliga och det var 12 st sammanlagt.Jag vet inte nån exakt vikt på dem vi köpt men runt 350 kg minst och dem har jag betalat 200 kr /st.När det är några minus ute så håller dem sig ca en vecka men nu när det är + ute så får man nog räkna med 3-4 dagar och det beror ju lite på hur tort det är tycker jag i allafall.

gejsa
0

#12# Det är nog många ggr viktigt att köpa hösilage från en storbonde också. Inte någon liten bonde som försöker tjäna in storkovan på att göra stobalshösilage åt hästar. Det kan ju hända att dom då klipper för kort när dom slår höet så det kommer in djur och jord. Dom kan också slarva med för få lager plast. Det rekomenderas minst 12 lager plast. Det är ju risk för att en liten pinne eller tex höet som är torrt inuti sticker hål på balen. Då blir det ju mögligt.

Klart att någon bal alltid blir möglig. Av ca 55 st storbal så fick vi ta bort 3 st förra vintern. Det kan vara en skada i flytten till oss också. Dom flyttas från ängen till ett ställe. Tas därifrån upp på flaket som åker till oss. Där tas den ner på lastpallar hemma hos oss. Så någonstans kan det ju gå snett så plasten går sönder utan att man ser det.

reddie
0

De som jag köper silage av är mjölkbönder med massor av kor. Fast de tar in hö för att sälja också. Har köpt av dem i fyra år nu och aldrig slängt bort ett enda strå. De vet vad de gör och höet är torrt och fräscht.
I våras köpte vi några balar av grannen till stallet (bekvämt att få det hemkört) men ofta fick vi slänga massor av hö. En gång fick han komma och byta ut balen för hela var dålig. Tror det var hans första år som han tog silage så det berodde kanske på okunskap. Så i år åker jag de 1½ milen med min lastbil och hämtar två balar åt gången. Sedan puttar traktorn ner dem i hagen. Lätt och smidigt!

jen
0

många bra åsikter Glad

anledningen till frågan är att jag har startat "operation övertalning" här hemma Oskyldigatt bygga om ena garaget till stall, och har brist på utrymme för hö. silage kan man ju lagra ute.

Milli
0

Vi har hösilage, och jag tycker det är jättebra! Främst för att ena hästen har bronkit… Vi har rundbalar och dom håller länge för oss iaf, har aldrig vart dåligt i det här stallet iaf. Däremot förra stallet var det nästan alltid mögligt… Vat tyvärr inget pris eller så men…
Jag är själv lite känslig mot hö så jag ser väl bara fördelar med hösilage.

gejsa
0

#15# Ja, men då kan du inte köpa storbalar. Då kommer du säkert att få kasta hälften varje gång. Varför inte försöka leta upp en bonde som gör som min? Han har gjort stobalshö andra året i rad nu. När det blir så här fint sommarväder som det varit i 2 somrar nu så kan han göra det. Tror han sa att dom fick torka i nästan 10 dagar. Det är perfekt kan ju stå ute också då.

gejsa
0

#15# Ja, men då kan du inte köpa storbalar. Då kommer du säkert att få kasta hälften varje gång. Varför inte försöka leta upp en bonde som gör som min? Han har gjort stobalshö andra året i rad nu. När det blir så här fint sommarväder som det varit i 2 somrar nu så kan han göra det. Tror han sa att dom fick torka i nästan 10 dagar. Det är perfekt kan ju stå ute också då.

jen
0

#17 menar du vanligt hö på storbal?

men blir inte det dåligt om det står ute?

gejsa
0

Hi hi det måste alltså vara inplastat som vanligt hösilage. Annars blir det självklart dåligt och har man det i logen så blir det skitdammigt. Så det rekomenderar jag inte . Men däremot inplastat. Det är som om det vore nytaget varje gång man öppnar en bal.

jen
0

#20 ja, jag tänkte väl det Flört

gejsa
0

Ha,ha vad tror du om mig eg?

jen
0

jag ska kolla om nån har sånt til hösten om pållarna får flytta hem.

Alex
0

Här har vi storbalar och förvarar hösilaget ute. I och för sig tar en bal slut väldigt fort, eftersom det som sagt är i alla fall 20 hästar som äter det..

Mvh Alex
Värd för Ridsport

jen
0

jag har två pållar som ev ska äta av detta. kanske det blir så att man får slänga en massa Fundersam

Tezzan_83
0

Jag e jätte nöjd har haft de till mina pollar hela vintern o haft bal ute i hagen till dom, vi har 5 hästar i stallet så en bal går åt ganska fort, vi har en i hagen o en inne, hinner aldrig bli dåligt när de e kallt ute, nu när värmen kommer så får dom ett stort lass ute så dom äter upp de på en dag, så de funkar bra.

Jag betalar 250kr balen, då får ja den hemkörd oxå. Kan inte uppskatta hur mycke en väger men.

Alex
0

#25 Beror ju på storleken på balarna. :) Här har vi i storlek "ufo-ägg". ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lyrik
0

# 13 Stallets hösilage (som Lyrik INTE får äta) har bara några lager plast och sedan ett nät. Små rundbalar, ca 200-300 kg st.

Har sett att många av balarna har stora, vita fläckar när stallägarna har skärt av plasten och nätet. Är det jäst eller mögel?Fundersam

De tar inte bort det, utan fodrar med det.Ledsen

gejsa
0

Antagligen är det jäst.

Lyrik
0

I gamla stallet (Surmulen) skulle vi alltid ta bort sådana fläckar om vi hittade det i hösilaget.

Fick även lära mig det på Jällaskolan när jag gick Häst där.

Gubben säger att hösilage aldrig möglar. Botulism kan inte hästar få.Förvånad

gejsa
0

Det är inga fläckar det är prickar om det är jäst.

reddie
0

Jen, vi har en storbal till två hästar. Är höet fräscht från början så har det aldrig blivit dåligt innan det är slut. Balarna väger ca 550-600 kg. Fri tillgång 10- 14 dagar.

gejsa
0

#32# Hur menar du nu? Klart att hösilaget kan bli dåligt om det är öppet för länge.

reddie
0

Klart att det kan bli dåligt, men jag skriver hur det har varit för mig, hur ni/du har det vet jag inte…

Har våran silagebal varit fräsch då vi öppnat den så har den fortfarande varit fräsch 14 dagar senare.

jen
0

är det så, att ju torrare silage det är, desto längre håller den sig bra?

gejsa
0

#34# Jag trodde att du menade att om det var fräscht från början så blir det inte dåligt i slutet. Sorry, fel av mig.

gejsa
0

#35# Nej, då är det sämre konserverat säger dom som vet. Men jag har inte märkt någon skillnad iaf. Men sedan beror det ju på fort man tar av det också.

Lyrik
0

#31 Det är stora fläckar på yttersta lagret av balen, inga prickar. Sen räknas väl det som ensilage när det har en ts-halt på 48%? Var går gränsen mellan ensilage/hösilage?Fundersam