Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4497 ggr
velepa1986
0

Spark vid sadling

En häst i stallet har börjat sparka vid sadling, högra benet sparkar han under sig en gång när man drar gjorden. Jag började fundera på om han har spänningar i magen. Vi har känt och hittar inget fel vad vi kan märka. 

Någon som har erfarenhet av de eller har någon aning om va de kan vara? Han har börjar med de senaste veckorna.. Någon som har tips på vad man kan göra?

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

viktoria91
0

Sadlen kanske inte ligger bra längre och han förknippar dne med smärta? Spänningar i ryggen m.m. Det finns en del som det kan bero på!

Zabbio
0

Absolut kolla sadel och rygg.

Ävn om sadeln skulle passa kan hon ha en sträckning eller skada i ryggen.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Josefineep
0

Jag hade tagit ut en equiterapeut. Sen sett över sadeln.

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Zaphix
0

Hittar man inget fel så har man kanske nån gång dragit för snabbt så hästen tyckt det varit obekväm, och numera är rädd för att det ska göra ont eller vara läskigt igen.

Då är det att börja om från början med att vänja hästen att bli bekväm med sadling igen som gäller. Har för mig att du är parelli-tränande, finns nåt program för det. Friendly game med rep runt magen och släppa när hästen slappnar av är en bra grej, i väldigt små steg förståss.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

may-britt
0

jag ville gjöre som nummer 3 sier

Elshira
0

Om hästen inte har gjort detta förr och den som brukar sadla gör det lugnt och sansat så är det troligtvis att hästen har ont i ryggen. Antingen av att den är sned, kanske sitter ryttaren lite snett också eller kanske sadeln.

Men har hästen inte gjort så förr så är det garanterat för att den har ont och inte pga någon traumatisk händelse (att de blivit skrämda vid sadling tidigare).

Börja med att ta ut en hästmassör och gå igenom ryggen, de brukar också kunna avgöra om det kommer ifrån en snedhet eller belastning av sadeln. Kommer det från sadeln så är det ju också sadelmakare som gäller.

Hakuna matata!