Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4228 ggr
Valkyrie
0

nattlindor?

Hej!

Har du nattlindor?
Varför/varför inte?
Vad för lindor?
Hur lindar du?
Vart har du köpt de?
Har du paddar? isf vad för padd?
Vad för lindmaterial?

Min häst är 20 år :) har enligt min kunniga kompis ej gallor men vill ändå att hennes ben ska vara så friska så möjligt och vill förebygga gallor och andra fel.

Kan jag börja nattlinda som stöd?
Tänkte då främst under helgen bara och de dagarna innan jag har morgonutsläpp så jag kan ta av de.
Alltså undrar jag om jag kan nattlinda som stöd ca 1-3 gånger i veckan och kan jag då spraya liniment eller arnika under och linda?

Mvh J

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Zaphix
0

Känns ju rätt onödigt om hästen inte redan är väldigt gallig. De flesta hästar är ju lite galliga utan problem.

Min häst är en nioårig kallblodstravare som tränats för trav, han är rejält gallig, men har inga problem med det. Gallorna är alltid lika stora och lika på alla ben.
Medan en annan travare i stallet, 18 år, blir gallig på natten och stel av det på morgonen. Känns befogat i hans fall att ha back on track nattetid, eftersom han då är ren i benen och inte stel på morgonen.

Men linda i förebyggande syfte känns för mig onödigt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

emeliekarlssoonn
0

Nej, inte längre.
Hade honom lindad under 2 veckor på rek. av equiterapeut då han blev gallig i frambenen pga. felbelastning då sadeln inte passar längre.

Använde vanliga fleecelindor med padd under, samt masserade med arnika innan.
Typ "skumgummipadd" (samma material som man kan köpa madrasser i) 1-2 cm tjocka med kardborre. Lindar ungefär lika dant som vanligt, fast något lösare.

Men håller med #1  onödigt att linda i förebyggande syfte. :)

kaka1234567
0

När hästen har gallor kan de av många skäl till de. För dåligt underlag,felaktig utrustning eller låsning som kan göra hästen gallig. Men den vanligaste anledning är för lite rörelse frihet tex. förlite utevistelse i hagen mm

De finns många anledningar till varför man har fot gallor på hästen

Som sagt så brukar man använda fleecelindor med en tjock padd under.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

gotlandsruss
0

OM han inte behöver det tycker jag inte du ska ha det,bättre att den får vara utan tills den dagen han behöver ha det

Aribigga
0

Skulle nog aldrig linda min hästs ben "uti fall att" efter att ha sett bilder på brännskador på felaktigt lagda bandage.

lurvponnyn.vimeddjur.se

viktoria91
0

Jag har back on track och magnetpaddar på min pga senskada.