Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 8666 ggr
Em--ma
0

Vattnet fryst!

eftersom allting har fryst i stallet.
Så har ju såklart även vattnet i boxen fryst. så har hört att man kan lägga i en boll så fryser det inte lika lätt, eller hur var det?

kan man isf lägga i en tennisboll? Är rädd att hästen kanske börjar tugga på den.. hehe ;)
eller har ni andra ideer att hålla vattnet ofryst? :P

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

fridak
0

bollknepet fungerar väl bättre utomhus? vattnet ska inte frysa för att bollen ska se till att de tär i rörelse hela tiden med lite hjälp av vinden. men det kanske fungerar inne också. tennisboll borde fungera utmärkt isf:) jag har även hört att olja ska hjälpa en del.

AnnaLundin
0

Bollknepet funkar möjligen så länge det inte är jättekallt ute, men när temperaturen sjunker mer fryser det ändå. Även de stora älvarna i norr fryser när det blir kallt…..

lisette
0

har i olja i vattnet i stallet, men det fryser ändå, ca 0,5 dl till en hink på 15-20 liter.

bell
0

Olja i vattnet. Flaskor fyllda med varmvatten som får "guppa" runt i vattnet hjälper oxå. Samt givetvis är tunnan & hinkarna inklädd i isolerande liggunderlag. Håller sig längre än vanliga hinkar och är lätt att fixa.

KaninPiggelin
0

På min gamla ridskola fanns ett medel som man la i vattnet så frös det inte lika lätt ;) + att hästarna tyckte det var jättegott :D

/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

Em--ma
0

Jag ska prova med en tennisboll, hade tänkt att göra det idag, men min hund fick tag i tennisbollen och tuggade sönder den.. Flört
så den skulle drunkna om jag la i den:P

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

ebengtssson
0

lägger hö i. visst det fryser men blir lättare att få ut isen :)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

ebengtssson
1

lägger hö i. visst det fryser men blir lättare att få ut isen :)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Em--ma
0

#8 då kan väll inte hästarna dricka det? :P om det ligger hö i asså? :P

/ Emma

ebengtssson
0

jodå :) Fyll inte hela spannen med hö ;) Hästarna trycker bara ner mulen i vattnet.

satilaryttaren.se

AnnaLundin
0

Alltså, vatten fryser när dess temperatur sjunker under 0 grader. Detta oavsett om man har bollar eller olja i det. Man kan sänka fryspunkten något genom att hälla t.ex salt i vattnet - men vem vill dricka saltvatten i längden?

Det enda sättet att hindra att det fryser är att se till att vattnets temperatur håller sig ovanför nollan! Antingen genom att värma upp stallet, eller att värma upp vattnet på något sätt. (el-vattenkoppar t.ex)

Tusen
0
Em--ma
0

#11 ahopp då får jag forsätta att ha extra mycket vatten i foderhinkarna :)

/ Emma

bell
0

#13 Om du vill förlänga den isfria tiden i hinken så kan du lägga i flaskor med varmvatten i hinken. Hjälper riktigt bra.

AnnaLundin
0

#14 - mja, det är nog en sanning med modifikation, eftersom det finns indikationer på att varmt vatten fryser snabbare än kallt… (hur sant det är tvistar de lärde om, men det är långt ifrån en skröna) Det spelar egentligen inte så stor roll om du häller 2 liter varmvatten i dricksvattnet eller om du har varmvattnet i en flaska i vattenhinken, det höjer vattentemperaturen på samma sätt. Enda skillnaden är om du byter ut varmvattenflaskan med jämna mellanrum.

bell
0

#15 mja- hur som så upplever jag att flaskan hjälper. Men men, jag har kanske fel. Det skulle kanske varit isfritt i vattnet utan min "värmeflaska" ochså det vet jag ju inte säkert. Glad

Tusen
0

Jag brukar ha i kokhett vatten för att isen ska tina. Och då den tinat är också det heta vattnet svalt. Så då är vattnet lagom för hästarna att dricka då de inte så gärna vill dricka iskallt vatten.

Lorita
0

#11 olja sänker ocks vattnets fryspunkt (det är inte bara salt som gör det, men det funkar inte vid många minus men sen smörjer oljan byttan så det är lätt att få bort isen.

Skrattande Socker skulle man också kunna ha i för att sänka fryspunkten lite, jag tror jag ska testa i kväll.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Hermelina
0

Har också problem med det, men jag ska nog prova ha i lite olja aksnke? Men lägger sig inte det bara på ytan ?

CelsiusT
0

Jag kan tänka mig att oljan gör att det inte blir samma ytspänning vilket jag tycker borde göra det vårare för vattnet att frysa. Sedan tror jag inte det är mkt skillnad det gör. Hmm, hade varit kul att göra laboratorietest på detta =)

Medarbetare på westernridning.ifokus