Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 310 ggr
emsems
0

muskla om?

ska ev köpa en häst, undrar nu, han är -95, och 169 mkh. han är ganska stel i sidorna och lite ryggmuskler. hon som äger honom nu är inte så duktig på rida som man kanske önskat så.. han har väl gått så här i ca 1 år. jag undrar nu, hur ska man lägga upp arbetet till att få honom stark och smidig? hur myket kan man rida per dag utan att han får inflammationer å sånt? han är ju van att ridas ca 45 min om dagen, men inte van att arbete under denna tid. alltså jag vill ha ett svar typ: "först 10 min om dagen i 2 dagar, sen 20 min .." och dyligt.. så jag vet ungeför vad jag vågar göra ocg hurmycket jag vågar pressa utan att riskera skador? någon som vet? 'tacksam för alla svar!

Linda
0

Jag rek. lösgörande övningar och eftersom han verkar nu ha en bra grund kondis är det ingen idè att ställa av/bara rida 20 min osv eftersom han då bara spar på energi och då kan det lösgörande arbetet ställa till.

-Använd mkt lösgörande övningar och få honom lång och låg i skritt och trav.

Mkt skritt är stärkande men rid även ut i skogen mellan grenar och få honom flytta sig och lek slalom perfekt nu när det fortfarande är snö och han får jobba lite.

Kontrollera att hästen inte är ömm pga den orsaken att han är stel.

Men jag rek. mykt lösgörande övningar, förflyttningar i sidorna främst i skritt.

Lycka till mvh Linda

emsems
0

tack för tipsen! är det en bättre idé att rida lite mer ordentligt varannan dagn typ eller bör man hellre ta kortare ordentliga riddelar varje dag ?

Linda
0

Bättre att fördela det varje dag om möjligt och passen behöver inte vara korta utan bättre om du avsätter tid för ordentlig skritt.

MVH Linda

jo
0

Som sagt , mycket lösgörande övningar plus att rida i skogen där du har lite terräng i form av backar,stock och sten att behöva lyfta på benen ordentligt, rida runt träd mm, öppnor och slutor är också bra övningar kan man med fördel rida på en grusväg.