Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 5324 ggr
Zadeira
0

Snösulor, hur funkar de?

Jobbets hästar har nyss blivit omskodda och fått snösulor. De flesta har en sån där sula som är som en ring innanför skon, men några stycken har fått hela sulor.

Vad är skillnaden? Hur fungerar de olika sorterna? Varför väljer man olika till hästar som går i samma snö? Och hur fungerar egentligen snösulor? (Jag vet varför man använder dem, men exakt hur fungerar de?)

selfrejection
0

Jag har bara använt de med ringen, så jag vet inte hur de andra fungerar.

Dom liksom puttar ut snön igen, den fastnar inte på plasten. Kan tyvärr inte förklara på något bättre sett med det kan säkert någon annan :)

Gronstedt
0

De som fått hel sula har kanske tunna sulor (alltså den "inbyggda" sulan i hoven)? Om hästen har tunna sulor och lätt för att bli ömfotade så skyddar en hel plastsula mot att snön trycks upp i hoven och pressar mot sulan när de går i snön.

Sulan med ring fjädrar ut när hästen lyfter foten och trycker ut snökokan, precis som #1 skriver.

viktoria91
0

Min ponny har alltid haft heltäckande sulor då jag hört från en del att dem med ring inte är så bra och att dem lätt får hovbölder av dem. med heltäckande fastnar verkligen ingen snö och ingen skit kan fastna i och trycka på hoven. Föredrar helt klart heltäckande sulor!

Molla
0

Lite OT

Jag har fått för mig att heltäckande sula kan skada hästens egna sula, då skit ligger innanför och  kan gotta till sig. Det luktar ju iaf as när sulan tas bort…

viktoria91
0

#4 Min ponny har alltid haft fina sulor när snösulorna tagits bort och dte har inte luktat något direkt. Då hade hon sulorna som längst 12 veckor också under 1 skoning.

kaka1234567
0

#4. Om man sätter sulan rätt altså hovslagaren. Ska de inte lukta om de luktar får den ingen syre alltså att sulan vart felagtigt påsatt- jag skulle nog inte haft sulor på min häst för att inte riskera sådant. Sen tror jag de är mycket bättre utan sula ovs mer naturligt

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

viktoria91
0

#6 jag skulle inte våga ha min ponny utan sulor pga styltor. Nu är hon barfota och det är jag glad för, inga problem med styltor eller halka nu. =)

kaka1234567
0

#4. Om de luktar så har de vart felaktigt skodd med sulan alltså. Då har de inte fott någon syre och då ruttnar de, för hoven inte fott andats. De är viktigt att sulan är rätt för annars blir de lätt hänt stt de luktar pg felaktighet.

De ska aldrig lukta men gör de de så är något fel

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Zabbio
0

Föredrar hel sula, har provat spån där ring, men den funka inte alls :3

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Tusen
0

Ringsulan fungerar så att det bildas ett luftlager i sulan vilket gör att då hoven lyfts så lossar snön i hoven. Med hel sula kommer det aldrig någon snö i kontakt med hoven och därför fastnar inte snön. Den hela sulan stänger alltid in hoven (oavsett vilken hovslagare du använder) Därför bör man nte använda hel sula hela tiden. Då och då behöver hoven lufta sig. Så var tredje skoning kan vara lämplig att ha öppen hov (=sullöst) så hoven får torka ur. Man kan ha utan sula oftar eller mer sällan men detta kan vara ett riktvärde.

Zabbio
0

#10 Hel sula funkar alltså bra för oss här nere; Har sälan behövt sula i mer än två skoningar x)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Tusen
0

#11 Vi har också ofta hel sula på våra under vintern då de är i träning. Dock brukar de vila fram till Januari.