Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4446 ggr
lugn
0

Varför är det ganska vanligt

att folk inte registrerar ägarbyte hos rasföreningarna när de sålt/köpt häst? Vad kan motiven vara till att man inte vill göra det?

Josefineep
0

Har för mig att det kostade en summa att registrera om hos rasföreningarna förut, kanske tom är så nu också?

Travare är det ganska vanligt att dom inte registreras om har jag hört. dock vet jag inte om det är sant.

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Cilla89a
0

Jag tror inte det handlar om att man inte vill, snarare att det inte blir av utav olika anledningar, jag skulle gärna vilja att jag stod som ägare på Brimad på BLUP, men det har bara inte blivit av?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

[Juniette]
0

Jag vet inte varför folk inte gör det, säkert som Brimad säger.
Ekonomiskt tror jag inte på, då de rasföreningar jag varit i kontakt med tar 100 kr för registrering av ägarbyte.

Tusen
0

Inom vissa raser är det både krångligt och dyrt. Man måste skicka in passet (REK) och dessutom betala en hel del. Andra rasföreningar gör det gratis och utan att man behöver skicka med passet. Jag tycker det är synd att maninte gör det så enkelt som möjligt för att rätt ägare ska kunna stå registrerade.

jackiejohn
0

Vi glömde av det men efter några månader kom vi på det och det kostade runt 500:- så det var inte direkt billigt, den senaste hästen har vi inte skickat in något ägarbyte på än

niare
0

jag har inte gjort de än för att han är utlånad på foder och hon har passet som måste skickas in och sen ska man föra över 150 kr vilket inte är dyrt

emeliekarlssoonn
0

Vi reggade om Rappe på travsport.se, det kostar 500 kr. En kostnad som jag inte kunde hitta något om där man beställde blanketten.

bell
0

Det är inte OK längre att skicka in passen. De ska ju kunna visas upp inom 3 timmar… Konstigt om passföreningarna inte ändrat de reglerna, så att de följer den svenska lagen.Obestämd

jackiejohn
0

7# Samma för mig, regga om Jackie på travsport.se och det kosta runt 500:- men det stod inte någonstans vad jag minns..? Ska väl snart regga om min andra travare usch…tycker det är dyrt men?

selfrejection
0

Jag har gjort ägarbyte på min islänning, men ingen av de tidigare ägarna har gjort det sedan han kom till Sverige 1995. Det kostar ca 500kr, så jag förstår att man inte gör det om man har många hästar.

Tusen
0

#8 Är passen bortlämnade hos en rasförening är du undantagen den lagen. Dessutom får inte vem som helst kräva att du visar upp hästens pass. Det ska nog mycket till innan någon söker upp en bara för att kolla om man har pass.

bell
0

#11 Är du säker? Själv har jag fått höra att man ABSOLUT inte skall skicka in passet då det alltid ska följa hästen enligt de senaste råden från jordbruksverket.

Tusen
0

#12 Ja, jag är helt säker. Vid dessa fall är man undantagen. Det finns t.ex.rasföreningar som måste ha in passen även för att skriva utställningsresultat i passet.

bell
0

#13 ja alltid är det något nytt man hör. Tur arr man inte vet allt Glad

velepa1986
0

Jag hade inte en tanke på de när jag köpte min häst, eftersom jag hade haft honom på foder i 3 år innan. Men för inte så länge sen kontaktade jag gubben som stod på hästen (inte tjejen jag köpte honom av) och vi gjorde ett ägarbyte så nu står han på mig.

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

AnnaLundin
0

#8 - det är snarare så att passförordningen säjer att MAN SKA SKICKA IN PASSET för ägarbyte. Detta är ett godkänt undantag.

Och det är också så att man är skyldig att skicka in passet och göra ägarbyte, för det måste vara rätt ägare i passet! Om man inte gör det så kan det bli problem när man ska göra ägarbyte nästa gång, eftersom man inte är registrerad ägare… Skulle passet komma bort så blir det också problem, för ett ersättningspass skickas till den som står som registrerad ägare. Och det går inte att göra ägarbyte och ansöka om nytt pass samidigt.

bell
0

#16 Ja tydligen är det så :), Har missat den infon att det är ok på jordbruksverkets hemsida (har inte letat i passförordningen). Jag har bara pass med lösa ägarpapper i så därför är jag inte insatt i detta, skrev bara det jag hört. Ok?Glad

Tusen
0

#16 Inom vissa rasföreningar ska man inte skicka in passet vid ägarbyte. T.ex Gotlandsrussen har en speciell lapp man skickar in vid ägarbytet och ägarna står aldrig i passet. Inte heller travarna har sina ägare i passet utan på en speciell ägarlapp.

AnnaLundin
0

#18 - jag vet att det är så, men faktum är att de rasföreningar som har detta lösbladssystem bryter mot passförordningen.

Tusen
0

#Jasså? Var finns det att läsa om den då? Ärligt talat tycker jag det andra systemet är ytterst kostsamt och krångligt. dessutom känns det inte särskillt bra att behöva lämna ifrån sig passet om man lånar ut sin häst. Då kan det ju ske förfalskningar och man blir av med hästen. Vore nästan bättre att passförordningen i så fall ändras.

Passet är ju ingen värdhandling för oss med russ t.ex. Det är den väl för andra föreningar då?

AnnaLundin
0

#20 - jag säjer inte emot, men det är så regelverket ser ut.

Tusen
0

#21 Var kan man läsa om Passförordningen?

AnnaLundin
0

du kan säkert hitta den via jordbruksverket

Tusen
0

#23 Ta inte illa upp nu, men jag har varit ute och letat på Jordbruksverkets hemsida och jag hittar inget om vad som ska stå i passet mer än uppgifter om hästen och behandlingar och mediciner.

Det finns en bok att beställa men är inte säker på att det står det jag letar efter där heller. Hur har du fått reda på det? Är nyfiken då detta är intressant för mig.

AnnaLundin
0

Jag har fått reda på det via shetlandssällskapets rapporteringar från deras möten med jordbruksverket (och fler kanske?), där det bland annat har nämnts just att SSS system med att skicka in passet för ägarbyten är det som är det korrekta och att de rasföreningar som inte gör så egentligen bryter mot passförordningen.

Tusen
0

#25 Okej! Ska kolla med "vår" förening och höra om de vet om det.

Tusen
0

#25 Detta svar fick jag från "vår" registrator i SvRAF.

"i kommissionene förordning EG nr 504/2008 står det att passet alltid skall följa hästen, men det finns ett antal undantag, men vad jag kan finna står ingenting om att ägarbyte är ett av dem.

Vid fråga har Jordbruksverket innan sagt att det är upp till föreningen vilka rutiner vi har och i SvRAF:s av JV godkända plan- och riktlinjer står att enbart ägarbyteslapp skall in vid ägarbyte."