Rida i snö?
Hur gör ni när det är mycket snö? Rider ni enbart inomhus eller ni rider i snön också?
Själv rider jag 8/10 gånger ute pga av att jag inte har tillgång till ridhus så ofta, men unviker såklart så lite snö som möjligt.
För det första är det ju väldigt jobbigt för hästarna att gå i snön och för det andra har jag hört att det kan vara skadligt?
Men om man rider i riktigt hög snö en gång bör väl inte det ta någon skada?
Hur ser ni på saken? :)
www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)
Jag rider en hel del i snön nu, bra i korta stunder, hästarna får upp flåset och bygger muskler. Min häst älskar snön, blir pigg och glad :) Skrittar oftast i snön.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
jag tränar på ängar med mkt snö då jag inte har tillgång till ridhus vilket funkar jättebra det kan vara lite tungridet ibland men hästarna älskar det så jag har inte haft några problem eller skador dock har jag snösulor och brodd då de kan va väldigt halt
Ingenting bygger muskler så bra som snöträning. Och dessutom på ett mycket skonsamt sätt.
Inte en chans att det är farligt för hästen. Och det finns väl inget mysigare än en snögalopp.
Mer snö skonar också hästens kotor.

det är viktigt att man vänjer hästen succesivt vid nya underlag, även snö.. så succesivt, men sedan när hästen väl är van så är snö kalas för styrka och kondis :)
jag skulle dock nog inte sitta och rida i ½ meter snö varje dag, det är enormt tungt för hästen och i längden kan det i såfall bryta ned istället för bygga upp..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
I hagarna är det ju massa snö, lika mycket som på vår äng så jag tror dom redan har vant sig att springa i hög snö, så jag tror inte det är skadligt att ta en kort galopp i hög snö varje ridtur!:) självklart kombinerar jag det med att rida på plogade vägar, men hästen gillar mer att springa i snön! Hon lixom lyser upp!!
Snö kan jag tänka mi är osynligt skadligt.
Med andra ord att snön gör skadliga saker osynliga som till exempel sten, stubbar, hål osv.
Det gäller att hålla koll på vart saker och ting är.
Annars är det en suverän träningsform!
Här upp brukar vi få 1m snö ungeför och detta älskar hästarna att pölsa i, farfar brukar ploga små vägar på lägdan som då lämnar 1m höga väggar, dessa älskar mina hästar att gå igenom av någon anledning.
Dressyrträning i snö är otrolig muskelträning.
**Men tänk på en sak!
**30min i 30cm snö är nästan som 1 timme i sand paddock!
Men andra ord, träna inte fulla pass i snön och ju mer snö det är desto jobbigare blir det för hästarna då det tränar mer.
Med andra ord är 15min i 60cm snö som 30 min i paddock.
Och då i full träning i paddock!
Snö kan med andra ord vara skadligt om man håller på för mycket då detta kan bryta ner istället för att bygga, dessutom kan det bryta ner psyket på hästen om den tvingas arbeta i snö för länge, detta kan i sin tur sänka samspelet mellan häst och ryttare.
Så max 30min snö träning om snömängden är på 30cm.
Ju mer snö = Kortare pass!
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Snö kan vara skonsam träning om man tränar lagom och om man vänjer hästen vid underlaget.
Håller med #8 om att desto mer snö = kortare pass
Men ni märker säkert på hästen att den tycker att det är "jobbigt" även om det är kul
Jag brukar alltid träna korta pass ca 10 minuter. Eventuellt att jag vilar (t ex skrittar på bar mark) och sedan tränar 5 min till eller något sånt.
Men en sak som stärker hästen är = Byt underlag och träna mångsidig träning!!
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Jag kör i djupsnö, sjukt bra träning. Min häst har aldrig gått i en sån bra form och jobbat så bra med överlinjen som när vi kör i djupsnön. Så jag tror att det är positivt för honom att bli körd där, men med måtta. Just nu är 10 minuter i trav och galopp nog, men skrittpaus emellan.
i ca 1-3 cm djup snö kan vi trava och ibland galoppera, när han har snö upp till magen då skrittar vi bara, men han tycker det är jätte kul med snö :D
Min islänning älskar snö, han är en vinterhäst så det sjunger om det!
Jag brukar rida varannan dag i djup snö och på plogad väg. Vissa dagar lite blandat. Av anledningen att jag alltid fått höra att det är skadligt för hästen att arbeta för mycket i snö. Alla har nog olika åsikter om det.
Jag tror snöträning bygger upp om man håller på med det i måtta annars bryter det bara ner. Så jag kan säga att jag håller med #8.
Bara man passar upp med vart man rider, man vet ju aldrig vad som finns under snön såsom stubb och sten. Det kan jag tycka är lite läskigt.
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
#12 1-3 cm skrev du fel? menar du inte dm? hehe det är ganska stor skillnad mellan nån cm och upp till magen ;)
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Har inte tillgång till ridhus, och hästen vilar just nu. Men ska börja backträna och träna kondis i snön nu :)
Jag har tillgång till ridhus, men vägarna vi rider på är plogade så det är ett litet lager med packad snö på, hur bra underlag som helst! 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Rider i snön kan inte undvika den någonsant nu längre ;)
Mina hästar älskar snön, ena travare blir alldeles till sig och vill bara rejsa i snön oavsett hur djup den är och dom brallar som attan i hagen nu och det är väl mellan 30-60cm varierar då det är drivor på vissa ställen på en del ställen går det till över magen på dom :P
Rider dom inte så hårt på vintern så det finns inte en risk i världen för min del att dom skulle ta skada av det, halverar träning på vinter halvåret pga snö och is.
#10 Jag rider "bara ut" en hel del, långa skritturer även på vingtern, rider samma ridvägar som på sommaren. Däremot så där jag brukar galoppera så travar jag istället, man måste tänka på tempot. Men en eller två travsträckor per ridtur är lagom och om underlaget tillåter så även nån galopp.
Men jag tycker bäst om att skritta ut, påpälsad med all gnistrande snö omkring mig o hästen medan han nöjt plumsar på i snön och frustar nöjt.
Med sunt förnuft kommer man långt.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#10 även om man inte ställer krav på hästen är det ju ändå jobbigt för hästen att överhuvudtaget ta sig fram i snön, du kan ju själv jämföra med att gå på barmark och ½ meter snö? Man blir rejält snabbt trött av att gå i snö..
Sen hänger det mycket på vilken grundkondis och styrka hästen har att palla med att gå på i kravlös skritt i halvmeterhög snö.
Harry har bra grundkondis och är stark, Hela förra vintern agerade han och jag plog åt resten av tjejerna i stallet. Vi fick ta täten och dels plöja upp ridspåret och dels rev ju jag ner all snö med mitt huvud och axlar från träden…. *muttra* I år så riskerar vi väl att göra detsamma…..
Ska väl börja försöka hitta ridvägarna nu under all snön innan det blir så mycket att man inte kan rida upp vägarna….
Vi rider samma vägen på vintern och sommaren, så länge vi lyckas trampa upp. I stallet bedrivs det turridning så det är ganska många hästar som trampar upp. Så även om det är snö på marken så rider vi på upptrampade stigar. Fast på ett ställe får vi gå genom en hästhage för att undvika elljusspåret, som vi får rida på på sommaren, och där kan det bli galopp utanför stigen ibland. När det precis har snöat får man ibland vara först med att trampa upp stigen igen, men då gör vi det i skritt. Men jag brukar trava då också om hästen har värmt upp för han behöver muskler och lyfter på benen. Annars blir det plogade vägar så vi rider inte bara i djupsnön.

#8 man ser åtminstonde hålorna när det är bart på marken. det gör man inte när det är snö. vilket gör att jag tycker det är lite obehagligt att rida på fält när det är snötäckt.
men, fält som inte är håliga är helt klart bäst att rida på när det är snötäckt. kanske inte lika roligt som att rida ute i skogen,
men hur gör ni med dessa förbannade snöklackar som blir under hästens hivar som ej vill lossa? Finns det ngt smartsätt att undvika/mionska snöbildningen under där? Ludde får megastora nu med sina skor o de lossar ju inte av sig själv heller direkt..
#24 Har snösulor :)
#24 titta på alla trådar om snösulor och liknande som folk skriver i nu…. finns hur många som helst :D
Tack för alla svaren, läste alla! :)
Anledning för att jag är extra rädd för att det ska slita på hästen är för att jag är lite tyngre, och det är ju bättre att ta det säkra före det osäkra, men det är ju klart att jag släpper min häst så han kan få ha lite kul! :)
www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)
#27. De är ingen fara tyngden spellar ingen rol sålänge hästen orkar dig. De viktigaste är att du kanske inte ridder lika långa pass som man brukar. Tyngden har inget med hur sliten hästen blir att göra. Utan hur den blir använd. Men om man är för tung kansn de ju gå illa. men jag tror värkligen inte du är de för du har antagligen köpt en häst som passar dig =)
Så va inte orolig för de?

#24 Barfota :)
#24 Så kallt som vi har det här nu så bildas det inga snöstyltor.
Det är ju när det är runt nollgradigt (eller plus) som det sker och då håller vi oss i ridhuset de dagarna med hästarna som saknar snösulor.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#30 här i skåne har vi minus och det blir ändå styltor, det är lite konstigt faktiskt.

vi konditionstränar nån gång ibland i snön på åkern bakom stallet, då kör vi korta intervaller i galopp och sen går vi av åkern och skrittar en stund i ridhuset emellan för att bli av med mjölksyran.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Eftersom vi inte nu har tillgång till ridbanan så måste jag rida i snön. När det är ganska mycket snö så brukar jag växla mellan att rida på åkrarna där det då brukar finnas mer snö och sen där det är plogat. Sirocco brukar tycka det är väldigt roligt med snö så då blir han lite små busig och hoppar lite.
Men blir det för mycket snö så brukar jag bara rida där det är mindre och hålla mig borta från ängarna, men oftast så rider jag lite och testar. Sirocco är väldigt duktig på att lyfta benen (sämre med Kingen :P) men det blir lite jobbigt för honom om jag håller på för länge.
Efteråt brukar jag ju så klart stretcha honom så han inte blir stel m.m.
#31 Även när ni rider, och som inte åker ur av sig själva? I hagen får hästarna styltor som sitter, men det är främst fram, efter att de stått och skrapat i snön. Rider jag i djup, lössnö ute så kan det bygga på lite, men det åker ju ur bara man ökar farten.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#34 har itne ridit sen det kom snö. :S

Tycker om att rida i snön, det är mysigt och hästarna kämpar på
som bara den!
Undviker hjärna kramsnö då det gärna klibbar
fast sig i hoven (har bara sula på en hov men ska ha på båda bakhovarnaXD) och det är ganska jobbigt
…
När det är kramsnö så broddar vi istället och rider på vägen för
vi orkar inte med snöklumpar XD
Jag brukar för det mesta rida i broddar men om man har bråttom/ klockan är mycket så kan man skippa broddarna och rida i snön.
/Johanna, http://finanora.blogg.se
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
När min ponny får styltor så "springer hon av dem" dom flyger hejvilt när hon börjar trava ;)
#35 Haha men då kan du väl inte veta om det blir styltor när du rider? 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#38 man ser det ju i hagen, de rör sig en del. =) medryttaren hade ridit häromdagen och då fick de leda hem henne för styltorna. =)
#39 Ta med en hovkrats och stanna och ta bort dom. Så brukar vi göra när hästarna inte har sulor, men jäkligt jobbigt är det att hoppa av, ta bort dom och upp igen flera gånger på en ridtur :p

Det kan hjälpa att olja hovarna undertill, då fastnar inte snön lika lätt.
Skynda långsamt så går det fortare.
#39 Ja, fast våra hästar får som sagt också styltor i hagen för det mesta. Men inte på ridturer. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#40 har helst inte en massa saker i fickorna, skulle man åka av så kan man få det rakt i sig och en hovkrats är ganska vass.
ingen annnan än jag som upplever att hovkratsarna med borste på viker sig när man försöker kratsa ur styltor?
#43 Jo, de känns lite klenare än vanliga, enkla hovkratsar. Men till styltor använder jag nån typ av hammare.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#23 Just det är ganska farligt med snön, man ser inte hålen och stenarna så man bör rida på en äng där man vet att det inte finns sådant på eller så ska man veta var exakt dessa faror finns.
Hemma har jag över 6 hektar äng att rida på, 2 av dessa 4-5 ängar är lite farliga att rida på då det är stenar och stora hål här och där.
Då jag är uppvuxen här så vet jag exakt var dessa finns och tar utan problem snabba och långa galopper på dessa ängar.
Vet ju var farorna finns så då är det ingen fara.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

#31 Brimad har inte heller snösulor och kommer få på först om 3 veckor när hovis kommer nästa gång, men jag tycker nu när det blivit så svinkallt, att det knappt inte blir några styltor alls som #30 säger.. Snön känns mer lös nu än när det bara ligger strax under minus för då snackade vi styltor
Till nästa år, då jäklar ska jag se till att få på snösulor tiidigt!! Tyckte det var på tok för tidigt att sätta på dem i början utav nov när hovis var här sist och jag skulle minsann vänta till nästa skoning mitten utav dec för hos oss i skåne kommer vintern inte så tidigt, tjii fick jag :(
Enbart ute på vägarna. Ridhuset ramlade ihop förra vintern.
#37 Vi gör som du. Vi travar också bort styltorna. Inga problem alls.

#47 Usch vad läskigt!
Vad hände?
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#49 - För tung belastning på taket, det var ju ovanligt mycket snö. Var ju flertalet hus som rasade ihop i vintras och kommer säkert att bli så i år igen.

#50 usch! =(
Det var väl ingen i ridhuset då? :O
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#51 - Nej, tack och lov inte. Tror att det hände på natten…

#52 Åå vilken tur!
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥