Vinterridning & ställa av
Hur rider ni nu i vinter? Jag lider av total brist på motivation, ynklighet och eventuellt även lite mjäkig? 
Vi har en hel del snö, men under snön är det jättehalt på vägarna. Det är mest med tur som jag lyckas ta mig fram med min SUV med nya dubbdäck och det är svårt att gå ut med hunden. Dessutom är vägen smalt plogad och det finns inga diken eller vägrenar där man kan möta en bil eller liknande, speciellt inte om man rider. På sina ställen är det så halt av packad snö att varken jag eller hunden kan stå på fötterna. Så jag vågar inte rida på vägen! Är livrädd att hästen ska skada sig på de hala fläckarna eller att råka ut för nåt möte med en sladdande bil då vår väg är full av skymda kurvor och krön och det är mycket backigt.
I skogen vågar jag inte rida heller. Det finns inga stabila stigar i närheten utan de skogsstigar som finns är sönderkörda av skogsmaskiner och det finns fortfarande stormskador efter Gudrun & Per. Gropar och djupa diken är inget som syns under snön och min häst är jättepigg.
Han har stått en månad nu pga väder och pga mina barn som varit sjuka. Min låga motivation har inte direkt gjort det hela bättre. Han pysslas om och har longerats ibland, men han rids inte (går dock i stor hage med kompis hela dagarna så han står inte bara i boxen och glor).
Har hopp om att komma igång under julen eller efter nyår, beroende på hur hektisk julen blir, men det är ju inte säkert att underlaget blir mindre besvärligt.
Hur gör ni under vintern? Ställer ni av och isf hur länge? Hur ser erat underlag ut? Kan man bara rida i hagen (för där är det inte halt)?
Är ju nu det är roligast att rida och köra. Ska fixa nån sorts släde att leka runt med i vintern och snön är ju helt perfekt för mjölksyreträning. Tio minuter i djupsnö framför vagnen tar rätt rejält.
Jag planerar att få en vältränad häst under vintern, både psykiskt och fysiskt.

Självklart kan du rida i hagen om du vill det. Bättre lite ridning än ingen 
Själv blir det ridning som vanligt, vis av förra vintern så vet jag att jag måste rida samma slinga ett per gånger per vecka (så den inte snöar bort) Har turen att ha bilfria vägar där det inte plogas, bara mina 
Jag rider lite mindre, kanske 4 dagar i veckan (rider annars 6) pga att det blir så mörkt på kvällen om jag kommer till stallet sent :/
Annars tycker jag att det är riktigt mysigt på vintern (om man har bra varma kläder!!)
Om jag hade haft min häst hemma hade jag nog ridit varje dag ;)
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
jag rider som vanligt på vintern. Mer bus kanske än på sommarn, finns inget bättre än en snabb galopp över ett snöklätt fält. Dock brukar jag ställa av min islänning tre veckor så han får vila under vintern, oftast någon gång när det börjar smälta då underlaget är dåligt.
Att rida i en hage går hur bra som hälst om man vet hur underlaget ser ut under. Många av mina hästvänner rider sina hästar i en hage i brist på närliggande paddock.
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Min ena är mer som sälskapshäst, min andra vilar just nu. Finner inte heller ngn motivation i all snö.

Halverar träningen på vintern, evetuellt stääler jag av någon vecka om det är riktigt mycke snö som förra vinter fick jag ställa av några veckor för det var precis vi tog oss ut i hagen! Pappa fick ploga upp hagen flera gånger åt hästarna och alla andra djur och då ser jag ingen anledning i att rida och trotsa ännu mer :)
Rider ut så mycket det går. Pulsar i snön ute i sommarbeteshagarna i skritt, trav o galopp. Longerar i högsnö tills man får ett spår. ska försöka mig på att ut och åka pulka nåndag efter honom.
Sen ska jag se hurvida vi kan ta oss till ridhuset för riktigt ridträning faktiskt. paddocken är ju i det närmaste obrukbar nu.
Men jag rider så mycket det bara går oc hsålänge de inte plogar sönder allt fulsltändigt. när det är närmare 2 m höga vallar så bryr jag mig inte längre om att försöka komma in på våra vanliga ridvägar.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Nu har hon vilat en vecka
har bara gått promenader. sedan kommer jag att ställa av henne 2 veckor under julen och 2 veckor i mars eftersom hon bara är 4 år (blir 5 vid årsskiftet)
kör på som vanligt :) men jag tränar inte om det är världens snöstorm ute..

min 4åring har vílat en vecka oxå. fast pga tappsko och snöstorm.
Är ofta själv i stallet och har ingen att rida ut med. Ger mig inte ut i onödan för att åka te ridhus med transporten. Såg nån bilden på Peter Eriksson när han blev sparkad i ansiktet?
Min häst är en avkomma efter hans och han gör sånadär "C:n" varje dag i bocksprången.
Idag kunde jag longera iaf men det känns som med livet som insats.
Har stora kuperade hagar men han röjjer gärnet där så då tappar han skorna.
Det är underbart nu med snön. Vi tolkade efter vårt russ i helgen. Hästarna e rena o fina istället för blöta o leriga.
Har stallet hemma, med fina boxar o stora hagar. Men ingen att ha sällskap med. Det e lite trist i all fin snö! =)
(inte min 4åring på bilden men det är en fin vinterbild)

Jag har ställt mina, jag hinner inte både jobba och fixa vinter hö/vatten, Ametist rids på torsdagar då jag ger lektioner på honom annars så är det ingen ridning så länge vädret är som det är.
jag rider som vanligt på vintern. Vi saltar padocken och harvar varje dag för att den ska hålla sig. varannan dag minst(!) i padocken och ut alla andra dagar. Wilma blir så pigg och glad på vintern så för mig är det nästan favorittiden för mig på året =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Jag är också fruktansvärt omotiverad just nu, dock känner jag mig själv och vet att det är ingen ide att tvinga mig att ut och köra. Jag har sänkt kraven på mig själv och James och det mest avancerade vi försökte oss på i helgen var att dra kälke (vilket totalt misslyckades så vi gick in i stallet och myste istället.) Vi går promenader med min mamma och hennes hund och barnen rider honom ett par gånger i veckan. Det får vara så nu fram till jul sen får vi se om man får lite energi av julskinkan igen.
lurvponnyn.vimeddjur.se

jag är i ridhuset för det mesta, kanske tar mig ut på åkern bakom stallet nån gång ibland eller en skrittur någon stans =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag rider som vanligt, upp till ca -15 för då fryser man bara och då är det inte roligt att rida. Kanske hittar på något annat skoj då istället, eller så hoppar jag över den dagen. Brukar bli 3-4gånger i veckan.
idag körde jag och då var det -18 ute :) men då var jag bara ute på en kortare runda som är på 45min
Körde också idag, -18 minus även här, vi kom väl tio minuter från stallet innan mina fingrar var så kalla att jag nästan grät för det gjorde så ont. På hemvägen slutade de göra ont.. Då blev jag orolig.
Då är det för kallt att vara ute.
Min ridlektion som hållsi paddock stäldes in idag, det var -17 då. Så idag får han vila eftersom jag inte orkade åka ut då :p
jag rider som vanlig min ene is och jag skal ride et jule program for en annan stall den 19 desember så vi trenar annan vär dag til det sen får han 1 vecka vile. mine 2 andre is går 4 dager i veckan och de skal inte vile, de går inte så hart ennu sn jag rider och så går de i haven 2 dager så rider jag igjen er det 15- ute rider jag inte
jag har mine bana och ride på sen vi har tar snö slyngan på den ner det kommer snö och mine hästar er skod med 4 brodder så det går bra.
jag setter opp et program for vär häst for hele veckan och er jag inte motivert så presser jag meg selv til och ride, motivasjonen kommer tilbake så fort jag kommer opp på hästen.
det enda som iriterer meg er at det er for halt och kjöre med slepet nu sen jag pleier och laste och kjöre til min trenar men får håpe vegen blir bettre
Jag har inte igång min häst nu då hon fick problem med ena benet för en månad sedan. Hon stog i 2 veckor och sedan dess har jag promenerat med henne 30-50min 2-4 ggr/vecka ungefär. Är i stallet varje dag och fyller vatten och ser till dom och håller koll på när maten är slut.
Hade hon inte haft problem med benet hade jag nog haft igång henne och tanken är att hon ska igång igen, men risken är att det dröjer till efter jul å nyår, men jag hoppas på att det ska gå innan. Planerar att skaffa manegekort då vi har platt och rak väg till manegen och det tar 5-10 min dit med transporten. Då blir det nog kanske i snitt 2ggr i manegen och 2 turer ute varje vecka. Vi har padock men den hålls inte igång.
Jag rider sålänge det inte blåser för mkt, för då står man inte ut i kylan. Men när det bara blåser lite så rider vi i skogen. Även om jag inte har min häst igång så rider jag endå kanske 1-3 ggr/vecka nu då vi har turridningshästar i stallet som jag får låna hur mkt som helst och som bara mår bra av att komma ut.
Medarbetare på westernridning.ifokus
er det noen som vet hvor mycke viler en tevlings häst is som tevlar hele sommeren och går jätte hart
de most ha noe vile noen som vet?
#21 min ponny tränar på som vanligt året om.. enda som kan stoppa oss är skador och hältor ;)

#21 det är nog individuellt från häst till häst. min kompis har en häst som inte klarar av vilor, han ställdes av vintern 2008 och har aldrig varit sig lik igen efter det, han gick ner sig helt, tappade både hull och muskler och gnistan i ridningen. innan han ställdes av gick han 135 hoppning, nu kommer han knappt runt en 110 bana… finns sökert andra faktorer också men vilan var definitivt inte bra för honom.
sen finns det säkert många hästar som behöver vila :) min egen spelar ingen större roll, vila eller inte han är samma häst ändå.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

TS: Har du tillgång till ridhus eller paddock? Jag brukar släppa min ponny ett par dagar i veckan istället för att rida. Han rör sig inte så mycket i hagen men när man släpper honom så brukar han rejsa som sjutton och bocka. Det kan ju vara nåt så behöver han inte bara stå. Du kan ju även löshoppa lite. Man måste inte rida hela tiden för att hålla igång dom!
Skynda långsamt så går det fortare.
Skulle vilja slå ett slag för att gå ut å gå med dom också, om man själv promenerar och springer lite så blir det ju varmare.
Oj, här är det från November till Mars -20 under dagen, ibland 30 och blir kolmörktefter kl. 3 på dagen. Så ska man rida ute här så blir det till att frysa ihjäl 
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
hva 30- herre min jeg fryser fordervet i 7- du rider inte i 30-?