Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 4243 ggr
RubHel
0

Bra tips till frusen häst?

Astra är inte klippt och har rätt tjock päls, går med fleece+vintertäcke ute nu. Ändå frös hon enormt mycket idag när jag tog in henne. Gissar på att det här inte är sista dagen det kommer vara ca-20 utomhus och undrar vad som är bäst att klä på en så pass frusen häst?

Byta fleecetäcket till ulltäcke? Flera lager? Ordentlig fyllning i vintertäcket?

Vad är ditt tips? Glad

Inatt och imorgon får hon gå med fleece, innetäcke och vintertäcke då det var det enda i stallet jag hade att tillgå ikväll.

may-britt
0

går hon ute hele dögnet?

viss hon er kald så  ta henne inn etter noen timer.

pass deg nu  så  du  inte får kollik på  din häst

RubHel
0

Hon står inne på natten, men det är kallt inne också. Inte lika kallt såklart eftersom hästarna värmer upp stallet, men är säkert mellan -8 och -12.

Tusen
0

Hur hårt det än låter så är det bästa ändå att hon får frysa några dagar. När hon fryser tränas musklerna runt hårstrået upp  och gör att hon håller värmen bättre längre fram. Men jag försår att det kanske känns hårt. Men vad ska du annars ta på henne om det blir ännu kallare?

may-britt
0

er det 8 til 12 - inne?

lukk dörene på  stallet:)

jag ville satt på  henne et flis tekken och  hennes tykke vinter dekken ute och  inne ville jag satt på  flis tekken bare, viss du  har et tecken som heter back  on track  så  setter du  det på under flis teckene ner hon står inne sen det teckene varmer hästen bra

men kan du  inte ta henne inn etter noen timer sen det er vell ute hon fryser mest

och  en ting kom i  håg och  inte fyll hennes hink med bare kalt vatten men ta noe varm i  den med

sen en sånn häst får snappt kollik så  gi inte bare kalt vatten i  stallet

min C ponni  som var så  der fikk kollik och  etter det hadde hon 2 tecken inne på  natta och  3 ute et bomuls tecken och  et flis och  så  hennes tykke vinter tecken da gikk det bra nu har hon back  on track  og flis inne och  3 ute

Zahara
0

ett rejält termotäcke har jag på min på ca 200g och ett 300g vinter på det sen kan man lägga fleece under om man absolute måste.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

RubHel
0

#3 Får hålla tummarna att det inte blir så mycket kallare än -20… men man ska aldrig säga aldrig.. Men okej, kanske funkar så.. Det jobbiga är att hon har extremt känslig rygg så jag försöker hålla den varm hela tiden, men inte lätt när det blir såhär.

#4 …och dörrarna är stängda.. och alla fönster osv.. Men det är ruskigt kallt där, nästan som ett utestall.

Nej, hon får inte kallt vatten i hinken. Det här är första dagen hon har frusit. Men idag har det varit extremt kallt dessutom. Ska bli lite bättre imorgon, men -17 på förmiddagen dock. Går upp till -11 under dagen står det på SMHI.

#5 Okej, tackar.

fridak
0

jag har inget att hänvisa till men jag har läst att dubbla täcken iten värmer så mycket mer än ett. för tyngden av det översta täcket pressar ihop det undre så att det tappar sina värmefunktion. Jag antar att det gäller termotäcken då för fleece och ull är ju lite svårt att pressa ihop på det viset.

Zabbio
0

Har hon att tugga på när hon är ute? Det värmer nämligen mer än man tror.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Josefineep
0

Som #8 säger, det värmer otroligt mycket om hästen har möjlighet att stå och tugga hela dagen.

Annars hade jag satsat på ett rejält vintertäckte med hals och ett ulltäcke under det.

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

thilda-
0

hästar äter för att hålla värmen ;)

niare
0

sen kan du ju massera lite innan du lägger på täcke för att få upp blodcirkulationen vilket jag gör på min gamla häst, sen har jag fleece hellre under än termotäcke för hon håller inte värmen lika bra annars kan ju bero på det som nämdes ovan tidigare

lisette
0

jag laddar upp detta för dig att läsa rubi, handlar just om det som #7 skriver.

#4 jag hade -5 nu när jag tog in hästarna, har ett kallstall med öppet i taket och det finns ingen möjlighet att få det varmare.