Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 7975 ggr
Zabbio
0

Hur få ur nedsliten brodd?

Ja.. satte blindbrodd på pållen tidigare. Tog 2 uteritter så var de nedslitna och går inte att få ur.. och nu är jag i desperat behov att sätta isbrodd på honom.. :/

Någon som har någon ide? Skorna är bara ett par veckor gamla så vill gä'rna slippa sko om.. om det går..

tänkte försöka borra två hål bredvid varanda, i brodden, med skruvdragaren.. och försöka skruva ut med em mejsel..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

may-britt
0

hej

nei om jag vet jag går och  undrar hvordan jag skal få  all skiten ut av holet der mine vinter brodder skal sitte ? så  jag kan få  inn brodden

Zabbio
1

#1 Rensa vad du kan med en spik eller liknande, och skruva i en gängtapp i rätt storlek :)

LinaN
0

varför rider du med blindbrodd? de tål ju inte samma på frestningar… :S

jag ska köpa både blind och vanlig snö/isbrodd och kommer då skruva i o urskiten….. :S

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zabbio
1

#3 För att det inte var is och snö då och jag ville hålla broddhållet rent. Plus att jag tänkte spara lite på främst bakskorna eftersom han sliter ner dem så fort, så sömhuvudena slits bort på ca 6 veckor.. känns onödigt att sko om så ofta när hovarna inte blir för långa och behöver det. Eftersom blindbrodd är så pass låg och sjunker ner den lilla biten, kändes det värt att prova. Men det fungerade inte som tänkt helt enkelt, hade räknat med att de höll lite längre än det gjorde.

LinaN
0

#4 nu innan jag köpt brodd till Harry så har jag pregat in bitar av sittunderlägg som man köper för en 10a litet varstans. klippte ut en kub något större än diametern på broddhålet och pillade in.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

may-britt
0

ok jag fattar jag satte in nye broddar i  dag så  nå  har de 2 i  vert ben sen det var kun 2 höl i  skoen men smeden kommer til onsdag så  da får hon sette på  sko  med 4 broddar, jag har inte tatt broddene av sen jag red i  dag och  skal ride i  morgen så  da var det inte vits och  ta dem av.

viss din brodd har knekkt i håle moste vell skoen av for och  lave nye hol eller kansje du  kan bruke en så  dan som laver nye jenger jag brukte en så  dan nu viss du  fattar hva jag mener

Tusen
0

Tips. Istället för blindbrodd finns det små gummipluppar man kan köpa och stoppa i broddhålen i stället. de är mycket lättare att ta bort och håller ändå hålen rena.

Zabbio
0

Tack för tipset,  fast tanken var ju att blindbrodden skulle spara skon lite också, så att han inte slet ner dem så rysligt fort.

Menmen, det funkade inte helt enkelt. Normalt sett gängar jag bara ur broddhålen, så får han gå broddad hela tiden under vintern. Rider ganska mycket plus att han inte ska halka i hagen. Hästarna känner varandra väl och sparkar sällan. :)

Tusen
0

38 Vi har brodden i hela vintern även om det skulle bli barmark under en period. Som du skriver slits inte skon då utan man byter bara brodden och samma skor kan användas vid nästa verkning och skoning.Skrattande Billigare så!!

Zabbio
0

#9 Precis min tanke, fast med blindbrodd och barmarken innan snön :3 (och att han inte skulle behöva draav och byta skor för tidigt, när hoven ändå inte  växt mycket). Ville inte ha vanlig brodd i onödan för att inte bromsa och slita på leder.. visste faktiskt inte att blindbrodd var så veka.

Molla
0

#10 vet du att det finns söm med en hårdare mitten på, som tål slitage bättre.

Hittade den inte på nätet, men här är en annan sort som kanske skulle funka bra!?

Zabbio
0

Har hört om det men hovslagaren har inte gjort det.. :3

may-britt
0

har du  fått på  vinter brodden nu da?

Zabbio
0

#13 Nej.

Elshira
1

Kör med vinterbrodd redan från början är mitt bästa tipps, eller se till att byta brodden innan den blir förstörd.

Men hur du ska kunna få ur den vet jag tyvärr inte, om det finns någon slät yta alls kvar så kan du ju prova med en rörtång, kan fungera utan ändå om den har tillräckligt "vassa" tänder.

Men annars är det nog till att byta allt, för att borra hål och försöka bända bort med skruvmejsel är nog tyvärr ett evighetshöra. Möjligen om det finns så mycket brodd kvar att du kan bora igenom från sidan och ta en mejsel rakt igenom. Men utan hävstången är det nog kört.

Lycka till i.af!

Hakuna matata!

may-britt
0

jag tror skoene moste av och  så  kan smeden ordne det

Zabbio
0

#15 Ska prova, går det bara att få så att skruvmejseln går i så borde det vara lätt att skruva ur den.. men vo får se hur hård brodden är.

fridak
1

för att hålla hålen rena i framtiden så finns det blindplugg som man sätter i och tar ur med insexnyckel. de sticker inte i ur något från skon utan tar bara plats i brodhålen som vanlig brodd.

may-britt
0

ja vet dette var da utrolig lett kjöpte et helt sett på  hööks och  grevde ut skiten lavet jenger for brodden och  satte i  brodden  gikk helt fint

Chestnut
0

Nu vet inte jag uhr pass nedslitna broddarna har blivit men någon gång har det funkat med en liten skiftnyckel för oss. men då krävs det ju att det finns något att greppa Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

Zabbio
0

Finns inget alls så det blir att byta sko :3

Tusen
0

# Du kan nog få bort broddden då skon är av. Det har vi kunnat gölra med broddar som vi inte fått bort så länge skon suttit på hoven. I så fall är det bara att ta av skon, skruva bort brodden och sen slå på samma sko igen. Sån´t brukar hovslagare vara bra på.

Zabbio
0

#22 visst, men det är ju hela ''ta av och sätta på'' som jag helst sluppit.. :3

may-britt
0

ja snö  och  sko och  brodder er noe skit jag har nettopp ridet med min kompis och hennes häst går uten sko sommer som vinter så  hon har inte det problemet  det kladder inte och  den halkar inte.

myke bettre enn meg som moste sko om for 4 brodder sen jag rider nu  med to men tyker det er better med 4

Tusen
0

#23 förstår det men då det inte verkar funka på annat sätt så…vad gör man. Skrattande
Fast det jag reagerade på var att du skrev att du var tvungen att skaffa ny sko. Det behövs ju inte. Flört

may-britt
0

nei smeden tar den ut  og setter på  samma sko men hon moste vell venta på  smeden och  det kan ta sin tid:)