ang hovar! HJJÄÄÄÄLP!
min hovslagare heter Glenn! När folk frågat mig vilken hovslagare jag har så har jag sagt Glenn å då har jag fått hört en massa om denna Glenn, en massa negativa saker. Så nu när han skodde igår så kollade jag på när han skodde hästen. Han tar upp framhoven, tar av skon, knipsar av sömmen, klipper av tån och slår på en ny sko, alltså ingen verkan. Och så gör han på ALLA hovar. Jag vart helt stum och kunde ej säga något. Min pappa som är kompis med Glenn, vägrar byta hovslagare. Och min kompis som också har ett varmblod hade en hovslagare som skodde på samma sätt och nu har hennes häst blivit blockhalt på alla fyra då han belastat benen fel och benen i benen har vridit sig osv, så hästen kanske kommer dö. Jag är livrädd, snälla SNÄLLA hjälp mig! Vad ska jag göra? 
Du måste nog byta hovslagare. fråga honom varför han inte verkar, har han något vettigt att säga så kan du ju kolla upp om det är sant. Jag kan inte så mycket om hovar, men så skulle jag göra. be om experthjälp. Ingen hov - ingen häst.
(tala om för honom att det kan bli dyrt då)
lycka till =)

Man ska aldrig lyssna på skvaller. Men att du själv sett att han inte verkar hovarna är ett bevis för att det inte är bra. Börja med att försöka prata med din pappa. Få honom att förstå vikten av hovar på en häst. Som Eve skrev inga hovar=ingen häst. Detta är ett jätte viktigt problem och jag förstår din oro. Be honom också förklara varför han inte verkar hoven, det jag lärt mig om hovar så kan jag inte komma på någon bra anledning att inte verka hoven på hästen. Men han kan ju ha något bra anledning. Skriv gärna fortsättningsvis och berätta hur det går för dig. Alltid roligt att få höra hur det går.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

gör han alltid så eller bara ibland? de kanske vart så att hoven inte växt så mycket… hmm men de låter ju knepigt ialla fall!

Det var inte så att han klippte hela hoven då? En del raspar inte utan klipper mest. Men å ena sidan borde han ju raspa efteråt för att det ska bli jämnt.
Vet din pappa att han har förstört en häst? Om inte berätta det. Han kanske inte betalar din hovslagare något eller inte så mycket iaf eftersom dom är kompisar. Men då ska han tänka på att #köpa billigt är att köpa dyrt till sist#. Det kan bli så att hästen blir dålig. Och då blir det dyrt, jättedyrt för din pappa. Säg det.

Vad jag har hört och sett så är det ofta så att hovslagare inte har någon aning om vad som händer med hästen och dess ben i kroppen när man skor fel, använder fel metoder osv. Så jag tror helt enkelt att han bara gör så som han tycker utan att tänka på vad det kan få för konsekvenser.
han gör såhär varje gång. Ska prata med papa. MVH/Ida
Först och främst! Är Glenn utbildad??? De som är utbildade och godkända har oftast koll, de har trots allt en flerårig utbildning.. Det är alltid bra att rådfråga sin veterinär. det har jag gjort vid ett tillfälle med en av mina förra hästar, jag var lite tveksam så jag visade hästen för henne..
MEN!!!! Om han inte är utbildad och din far kanske tycker att han är billig alternativ svårt att säga nej till en vän.. upplys din far om att det kommer bli MKT dyrt i längden om ni inte har en utbildad hovslagare.. Nu kommer de att ändra /om de inte redan gjort det, till att försäkringen inte kommer täcka om du anlitat en icke utbildad person till hovvården..
Jag vet att det är lätt för oss att sitta här och säga vad du ska göra men du känner din far och vet hur du ska "tackla" honom..
Om han inte tar dig på allvar så be honom ringa till en veterinär samt försäkringsbolag för att få info om hur viktigt det är..
Ta dock reda på om din hovslagare är utbildad samt rådfråga MKT kunnigt folk runt omkring..
Rykten är oerhört farligt och de sprids så snabbt… Tänk på att vissa hellre skyller på hovslagaren än sin egen ridning..
Lycka till!!
Håller med alla andra här och jag säger igen att be någon kunnig VUXEN i din omgivning tala med din pappa, vuxna lyssnar tyvärr ibland mer på andra vuxna än sina barn….
och som Vanilj skrev… är har inte utbildad, så ring och kolla ang försäkringar mm.
hoppas att din pappa tar reson och lyssnar.
jag håller tummarna….
Absolut helt fel skoning. Han verkar inte utan klipper bara hoven, om det är som du säger.
Tycker du ska förklara för din pappa att denna hovslagare kommer att förstöra din häst!! STÅ PÅ DIG!!
säger som alla andra BYT HOVIS innan olyckan är framme

Men man kan klippa om man gör det över hela hoven. Sedan tar dom filen och slipar över. Men den här hovslagaren verkade ju inte göra det över hela hoven utan bara framme vid tån.
diskutera med din pappa och berätta hur det ligger till. eller fråga glenn varför han itne verkar.

jag tycker absolut du ska ifrågasätta din hovslagare och tänk på att slarva med hovvården lönar sig inte när hoven går sönder..Utan hov..ingen häst!