Ponnyhjälp...?
Jag sköter en ponny på min ridskola, en sexårig(om jag kommer ihåg rätt?)valack vid namn Speicin. Jag har inte skött honom så länge, men innan jag började sköta honom så red jag honom rätt mycket och gjorde i ordning honom ibland både före och efter. Han har alltid varit lite "bufflig", alltså att han gärna puttar hårt på en, senast igår så satte han mulen i mitt ansikte och puttade så att mitt bakhuvud small in i en stålkant i hans spilta. När jag borstar hans svans så står jag på sidan om, och då flyttar han alltid rumpan så att jag blir klämd i väggen. Han gör det så otroligt snabbt att jag inte ens hinner reagera utan måste helt enkelt kliva ur spiltan. Då brukar jag flytta tillbaka honom så att han inte tror att han har vunnit och att jag låter honom stå så som han vill, och då ger han oftast upp och står stilla. Även vid rykten flyttar han oftast på sig. När han har mat så står han still, men vi får inte sköta hästarna när dom precis har fått mat, och när dom sen har slut eller inet så mycket kvar så är det oftast dags för lektion, och då vill dom som ska rida borsta och så själva. När jag borstar längst ner på hans ben vid hovskägget, så lyfter han benet. Och det kan man ju förstå till en början, för det är ju det kommandot han har fått lära sig betyder just att han ska lyfta benet. Då brukar jag bara släppa hans ben helt och säga lungt och bestämt "Nej", så att han ska förstå att det inte är det jag vill. Men efter en stund så börjar det kännas som att han leker med mig, eftersom att han lyfter hoven och sen börjar slå ut med frambenet. Även när jag borstar på själva hoven så gör an så, och ibland är det nära ett han sparkar på mig. När jag ska kratsa framhovarna så nafsar han mig i rumpan. Han är ju så pass snäll när man ska rida, leda, sadla och tränsa. Men det verkar just vara det där med att bli ompysslad som han inte kan ta med ro. Jag kom på en gång att han verkade tycka att det var skönt om man tog en piggborste och drog den över ryggen och rumpan på honom, så jag började med att göra det så att han skulle vara avslappnad. Men sen höll han ändå på som vanligt när jag tog fram borsten.
Jag har funderat på att han kanske kunde vara kittlig, men han kan väl inte vara kittlig på alla punkter på hela kroppen, eller?
Jag har inte så jättestor hästvana(1 och 1/2 år på ridskola)så vissa saker kan ju vara svårt för mig att utföra. Nån som har några tips hur jag kan få honom att få lite mer "respekt" för mig eller hur man nu ska säga? Jag kan väl tillägga att jag bara kan vara i stallet runt 3 ggr på vecka, kan det ha nån betydelse? Det blev väldigt långt men… :)
//Caroline
Någon? Jag ska dit idag och sköta honom så skulle vara tacksam om jag kunde få ett svar! :D
//Caroline
En del hästar gillar inte att bli borstade, speciellt inte i fällningstider, då de kan vara ömma i skinnet. Prova med olika borstar, dra olika fort, gör olika långa tag, tryck olika hårt, så kanske du kan hitta rätt metod för honom?
#2 Tack, jag ska pröva det! :D
//Caroline
Puttar då jag ska dit imorgon och sköta honom ;)
//Caroline

Många ridskolehästar har en del fasoner för sig, det finns de som roar sig med att försöka skrämmas.
Har själv en f d ridskolehäst som jag trodde var kittlig när jag skötte henne på ridskolan, men sen jag köpt henne förstod jag att det bara var fasoner. Borstar jag under magen medan hon äter bryr hon sig inte men gör jag det när hon står i gången kan hon hugga efter mig med bakåtstrukna öron. Jag flyttar mig inte utan fortsätter med det jag håller på med.
Lite svårt att ge tips när det gäller en ridskolehäst men ett kort tips är att försöka se signalerna innan det händer något och blockera så gott du kan.
Men det menar jag att så fort du ser att han spänner musklerna för att flytta bakdelen till exempel så ta upp knät eller armbågen så han flyttar in i det. Tänk att du ska försöka vara så lik en kaktus som möjligt, om han väljer att gå in i en kaktus så får han skylla sig själv.
OBS! du ska aldrig aktivt knäa eller armbåga honom, det är han som går in i ditt knä eller armbåge, det är därför viktigt att du står kvar om han flyttar sig som han ska, annars följer obehaget efter honom och då lär han sig inte.
Samma sak med buffliga huvudet, skydda dig med armar och armbågar, som en boxare, men slå aldrig tillbaka. Egentligen är det bra om du ser till att han håller ett så långt avstånd från dig som möjligt så han inte når dig, men jag antar att det är omöjligt i en spilta…
Förresten samma sak när du kratsar hovarna och han nyper dig i rumpan, stå på ett ben och skydda rumpan med andra foten. Kanske är bra balansövning också ;)
Ska pröva alla era tips ;) Tränade lite med att lyfta hoven och det gick faktiskt ganska bra! :D Jag ska fortsätta träna med honom och se om det hjälper! ^^
//Caroline

har en fyra åring hemma, det är jätteviktigt att alltid vara konsekvent dvs. alltid säga till för samma saker.
men eftersom hästen stod på en ridskola så är det ju inte så lätt.
du måste vara vänlig men ämdå bestämd, annars är det risk att ponnyn upplever dig som "otrevlig" om du lixom bara är arg.
därför behövs det överflöd av beröm när han gör rätt, men oxå tillrättavisning när han gör fel.
vet inte vad du har för borste eller hur hårt du borstar men prova borsta lite "bestämdare" och kanske införskaffa en rotborste? Om du inte redan använder det ;)
LYCKA TILL! :)
#9 Jag använder väl alla möjliga borstar på honom, rotborstar och ryktborstar och hela fadderullan. Men nu har jag köpt en lite hårdare rotborste, har haft en väldigt mjuk så vi ska se vad han tycker om den! :)
//Caroline
Han tycker nog att det blir skönare med en hård borste, eftersom den mjuka kanske kittlas mer ^^
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥