Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 561 ggr
Alexandra13
0

Fråga om galopp

När man galopperar och ska sitta ner..ska man bara hänga med benen och hålla om med dom. Ska man inte göra nåt mer?

Mandysan
0

För det första ska du vara mjuk och följsam. Sen ska man tänka att man fattar galopp i varje steg…(Grov förklaring)

Alexandra13
0

Ok..Men vadå fatta galopp i varje steg?

Snuttan2
0

Ska du bibehålla galoppen måste du följa med hästen i rörelsen.

Spänner du benen för att hålla dem stilla kommer du låsa dig i höftleden och störa hästen rätt rejält.

Du ska bara sitta mjukt och vara öppen och ledig i alla lederna i höft och neråt om du bara vill följa med. Möjligtvis att du kan samla med bäcknet och lyfta lite i höftleden för att hjälpa hästen att sätta under sig mera och få rundare, bättre, bärigare galopp. (samla sig lite)

Mandysan, när du skriver "fatta galopp i varje steg" så vill jag direkt göra en parantess… Det beror ju på HUR man fattar galopp… Fattar man med sitsen, genom att helt enkelt ändra takt och föra in/fram innerhöften så kommer du ju behöva sitta kvar i det läget och alltså behålla hjälpen i varje steg… Men fattar du egenom en inlärd signal, så som för skänkel, så är det rätt dumt att sitta och fortsätta be hästen i varje steg, då kommer den nog rätt fort tröttna…  Eller hur tänker du..?

Thorsson
0

DU vet ju hur man tar fart en gunga.Sitter men bara still så saktar farten ner. Är man följsam så håller farten bätter. Du ska sitta avslampnad, hålla om ( alltid hålla om har jag lärt mig ) Och följa med. Kan du ingte riktigt det när du sitter fint i sadlen sitt då som en hösäck om du vill bara för att få in det ..

Snuttan2
0

Tänk på att inte följa med så mkt i överlivet som du gör när du gungar bara ;) Annars kan man träna höft-öppning och följsamhet på gunga, är mkt bra exempel! :)

Murre_Uddiz
0

Hur tränar man höft-öppning då? Bra för? Går ut på? =P haha fölååt

Alexandra13
0

Ok tack. Det var längesen jag gungade ;)

Snuttan2
0

Jag gungade för ett tag sedan bara för att lära mig känna hur man gör med höften :p

Var rätt kul :D Bästa sättet att känna efter kom jag fram till är hård sån där liten plast-gunga, stora däck är svårare att sitta bra på och  för mjuka för att kunna röra sig bra i tyckte jag.

Murre_Uddiz, alltså du kan ju redan, om det inte är något fel på dig, röra på höft-leden. Problemet är att rätt få människor naturligt utan inövat till någon idrott eller något har särskilt bra kroppskännedom/kroppskontroll och kan för sig röra på en kroppsdel medflit opverkat utav annat… Så vad man egentligen tränar är att känna efter Hur det Känns när man öppnar och rör på höft-leden och tränar in de nervbanorna lite.
Det är bra att lära sig känna efter och få lite kroppskontroll när du ska rida, annars blir det svårt att ha kontroll över vad man gör när man sitter på hästen ;)

Jag gillar att babla på om mina favorit-ämnen, så be inte om förlåt ;P Snarare ni som får be mig hålla tyst till slut juh ;)

Thorsson
0

"gunga, är mkt bra exempel! :)" ja visst tog jag ett bra ex.#5.

Murre_Uddiz
0

#8 okaay :D