Snösulor
Hej, min ponny ska inte skos förrän om 3-4 veckor, och hon bygger gigantiska styltor innan vi ens kommit utanför stalldörren, även i hagen, har provat plastlock men det verkar inte hålla så bra, och är speciellt svårt att forma till bakhovarna. Har även provat hovolja men det hjälper inte och jag har ingen egen hovolja.
Vet att det finns flera sånahär trådar på Ridsport, men ingenting har löst mitt problem, trots att jag pluggat på riktigt ordentligt här!
Hörde något om halmsulor, någon som kan förklara det för mig? :D
liebe kann manchmal sehr weh tun
har du inte 2 hol i dine sko på hästen så du kan sette på 2 broddar?
obs miss opp fatta du kan prova vaselin klöver men det beste er vell och ringe inn smed så hästen inte går om kull
Tack, men snälla du skräm mig inte sådär 
liebe kann manchmal sehr weh tun
Polarpad en sula du skruvar fast under frambroddarna

Här kom snön så plötsligt och enormt tidigt för att vara Skåne, och den ser ut att stanna, så jag har samma beskymmer, Brimad utan snösulor och skall skos först om 4 veckor. Provade klippa ut egna plastlock förra vintern, men dem höll inte ens en skrittur i skogen på 30 min, när vi kom hem var alla 4 borta, och jag tycker inte heller att hovfett håller något bra. Dessutom är skorna så pass slitna att jag inte kan skruva i broddar ;)
Dessa polarpadd är ingen ide då jag inte har några broddhål fram.
Så det är bara att gilla läget, tack och lov så är Brimad klok ibland, i alla fall i detta fallet och märker att det är halt och därav är han försiktigt, sedan vilar han sedan 2 veckor tillbaka då han fastnade i staketet i hagen har fick ett brännsår i karleden och blev rejält svullen och halt, han är väl visserligen återställd, men för att vara på den säkra sidan får han en vecka till.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#7 Skaffa bättre sulor. =P
Förra vintern köpte jag en nyskodd häst utan sulor och hade samma problem. Jag köpte joursulan:
http://www.joursulan.se/page_1251831769904.html
Kostade 8 eller 900:- för alla fyra, fungerade jättebra, men från januari tills snön försvann tappade jag två av de fyra… Jag kan ha satt dit dem slarvigt, men som sagt, risk att tappa dem och de är dyra, men annars fungerade de jättebra. Han byggde inte några styltor när han hade dessa sulor.