Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 501 ggr
davidia
0

manen växer inte

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej.är det sant att manen växer mindre på valacker,än på hingstar.jag har hört endel säga det men……jag vill så gärna att manen ska bli lång på min häst men den har bara vuxit ca 2 cm på 1 år..

mvh anna

Linda
0

På vissa (de flesta) växer manen bara en viss längd.

-Men han har ju jätte lång man ju.. 

MVH Linda

davidia
0

ahaaha.jo men den är ju så tunn också.så längst ner så är det bara nått strå.samma med luggen,fast dom som hade honom innan har klippt luggen jätte dumt.lång på sidorna och nästan ingenting i mitten…..fast det syns inte på bilden.men finns det inget extra man kan ge nån vitamin eller nått??låter dumt kanske.

mvh anna

Linda
0

Skulle det inte bli finare att trimma ner den så blir/ser den tjockare ut?Flört

davidia
0

jo det kanske.men då tar det säkert 5 år innan den växt ut igen.eftersom den växer så sakta………

Linda
0

Man behöver ju inte ha lång man ju..Flört

FundersamVänligen/Linda

davidia
0

nej det behöver man ju egentligen inteha.

mvh anna

gejsa
0

Jag tror att hästens man blir tjockare om du jämnar till den. Det är ju så med vårt hår också. Att man måste toppa det ibland för att det ska tjockare ut och för att det ska växa. Annar klyvs ju topparna högre och högre upp. Klipp av den till hälften så ska du se. Ge även b-vitaminer det är bra för håret.

davidia
0

ok.tack för tipset!

jen
0

en tjej i stallet gav kiselkur, då blev hennes häst finare i man o svans =)

reddie
0

#0 Du kan få lite av min vbl killes man. Den växer som ogräs och är väldigt tjock. Man kan tro att han har nordis gener. Tjock vågig man, svans och pannlugg. Jag måste tunna ur man, svans och lugg. Dels för den är så tjock och för att han är håröm. Det går åt mycket pälsglans.

lisette
0

det är faktiskt sällan som ett vbl har tjock man. nästan alla jag träffat (en hel del) har haft råttsvansar till man…

reddie
0

Vi har två vbl till i stallet och deras pannluggar är som en liten tuss bara medan min grabb har ett stort rufs. Men det är bara charmigt.

Faxlin
0

#11 Ja, det är konstigt det där. Nu när du nämner det. Otroligt många varmblod har tunn man och svans. Vad kommer det sig av?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

reddie
0

Det kanske inte syns hur pass tjock luggen är i verkligheten men…

(Den är urtunnad också)

lisette
0

# 13. det borde nästan ha med avlen att göra?! ren gissning här. min är 100% amerikansk travare. hennes man är "lagom" tjock, luggen är tunn och stripig. svans finns det en hel del..

Faxlin
0

Ja, svans har min dam också. Alldeles för mycket av om någon frågar mig. Åtminstone när allt spån ska bort ur den.Skrattande

Vilket mysigt kort, syns faktiskt att det är en del man där. hihi

Audiatur et altera pars

lisette
0

vems kort? *förvirrad*

Faxlin
0

reddies kort, nr #14. hihi. Förlåt, jag som var otydlig igen.

Audiatur et altera pars

lisette
0

aah eller så är du trött… ;)

Faxlin
0

SkrattandeJapp, fast jag är ju konstant trött nu för tiden. Så ni får nog vänja er vid att jag är lite luddig. eller helt enkelt hoppa över mina inlägg. hihi

Audiatur et altera pars

lisette
0

aja jag tycker du skriver både intressanta, läsvärda och roliga inlägg.. trots att du är trött!

Faxlin
0

SkrattandeTackar.

Audiatur et altera pars

davidia
0

ja svans har min kille också,växer gör den som ogräs.mitt varmblods sto har tjock man och svans och växer rättså mycket.

reddie
0

Jämför min rufs med ett annat varmblod i stallet…

lisette
0

vilken skillnad!

davidia
0

ja det var det verkligen.

Faxlin
0

Ruskigt stor skillnad. Undrar i alla fall vad det beror på. Vad ger du din häst för att den ska få en sådan luva? Växtra :-)

Audiatur et altera pars

reddie
0

växtnäring i vattnet Glad 

Det var just den charmiga strulluggen som jag fastnade för då jag såg honom på annons.

De flesta vbl har ju raka ganska korta luggar men Reddie har lång och krusig. Måste nog kolla upp stammen på hanGlad

Faxlin
0

Gör det, alltid roligt att få veta vad de har bakom sig.

Audiatur et altera pars

reddie
0

Någon har kanske smygit in lite nordsvens gener längre bak i släkten…

Faxlin
0

Ja, de har ju lite rufsigare luva än våra varmblod.

Audiatur et altera pars

lisette
0

som jag sa. det kanske har med att göra om de är franska/ryska eller amerikanska?

bebbe
0

Från man till svans, tycker det är hemskt tråkigt att Knabstrupper nästan alltid har "halvlängd" på svansen.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Kiara
0

Det heter råttsvans och det är något vi inom Knabstrupper aveln håller på att försöka avla bort en hingst med råttsvans får inte gå i avel. Det är alltså inte rasen som har tuns svans det är färgen och alla prickiga är inte Knabstrupper men det finns Knabstrupper som inte är prickiga.

Jag upplever att problemet med råttsvans är på väg ut från dom renrasiga och att med ett gott avelsarbete så bör det anlaget kunna försvinna helt. Det är ju så att visa defekter följer färgen men alla med en viss färg har ju inte anlaget och då är det möjligt att avla bort. Men tyvärr så har folk under perioder avlat endast på prickar och inget annat och då får man med lägre kvalités krav vissa defekter.

bebbe
0

OBS mina har inte råttsvans, men så är dom inte heller renrasiga,

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Kiara
0

Mina (med stam) har inte heller råttsvans dom man ser med råttsvans är ofta tigrar utan stam. Knabstrupper rasen har ju ett avelsarbete som är mycket långt kommet när det gäller råttsvans och därför tycker jag det är fel att använda namnet på en ras då det är färgen som kan ha defekten inte rasen i sig.

emsems
0

Bvitamin hjälper väl till med växten av håret? jag ger då min häst det.. kanske nöter han bort lite man åxå, testa med glans-spray, det brukar göra att det slits mindre.