Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 5171 ggr
[muff]
0

Vars får man rida?

Jag är helt inne på att skaffa häst nu, men är bara nästan 14. Men iallafall ;)

JAg undrar vars man får rida när man har häst?
Kan man rida på cykelvägar, bilvägar (vid kanten), på fotbollsplaner, sidan av fält, sidan av typ elljusspår (skid/spring)

Tacksamförsvar <3

hittade ingen passande grupp, ni får ändra om det blev fel ;D

Lorita
0

sidan av fält, bilvägar och redan upptrampade stigar

absolut inte elljusspår och fotbollsplaner

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Klasselover
0

Och inte cykelvägar

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

kaka1234567
0

Vi har en cykelväg där rider alla. Dock är de en häst skylt där också som säger att man får rida

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

bunnyheart
0

Vid sidan av fält, ev. på fält, vid kanten av bilvägar, allmänna vägar i skogen(?) och upptrampade stigar är okej att rida på men absolut inte på t.ex. fotbollsplaner!

/Johanna, http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

viktoria91
0

Man får inte rida på cykelvägar om där är ridförbudsskylt, man får leda hästen och körning får man nog.

Em--ma
0

Eftersom hästen klassas som Fordon, så får man rida där bilen kör.
Alltså inte på Cykel/gångvägar.

men oftast så är kommunen snäll  (!) och låter oss ryttare att rida på Gångvägarna om man sparkar undan skit :P

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Tusen
1

#5 Aldrig rida, leda eller köra på cykelbana. Ibland, men mycket sällan, finns en skylt där man påbjuder ridning på /brevid cykelbanan. All odlad mark, även gräsmattor/ fotbollsplaner/ golfbanor och liknande är också förbjudet att rida (även köra) på. Rider man på stigar i skogen ska man vara noga med att inte trampa upp dessa genom att rida där om det är mycket blött. Du får heller inte göra en egen stig genom att rida ofta på samma ställen.

Däremot får du rida på allmänna och privata (många vet inte det) vägar så länge maninte stör de boende och rider på deras gård eller i trädgården. Rider man förbi andra hästar i hagar så skall man visa hänsyn och rida förbi i lugn takt för att inte stressa de hästar som går i hagen.

Även att rida i kanten på åkrar kan störa bönderna oerhört då hästar inte alltid går rakt utan ibland trampar in på åkern. Fråga alltid om det är okej om du måste rida längs åkern.

Motionsslingor är absolut förbjudna att rida på liksom naturskyddsområden.

viktoria91
0

#7 Jodå, leda får man enligt allemansrätten.

Lorita
0

#7 att göra en egen stig är definitivt förbjudet utan lov av markägaren.

Enskild väg får man rida på

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

viktoria91
0

Lokala förbud på motionsspår och vandringsleder

Motionsspår och vandringsleder är till för vandring och motion till fots. Däremot finns inget allmänt förbud att rida på motionsspår och vandringsleder.

Motionsspår får man rida på om förbjudet att rida skylt inte finns uppsatt.

Tusen
0
Birke
0

Hur är det med odlad mark nu när det ären halvmeter snö på?

kaka1234567
0

ja vad gäller de på vintrar

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Tusen
0

Ingen skillnad. Samma regler och lagar gäller året runt.

Snälla ryttare. Rid ALDRIG på odlad mark. Det skapar enbaret ilska från bönderna. Det finns många bönder som är väldigt tolleranta och låter en rida på deras marker men rider man på odlad mark kan de sura (helt förståligt) och därför vägrar dig rida på andra ställen också. Odlad mark ingår INTE i Allemansrätten.

viktoria91
0

Vill man rida på någon annans mark så frågar man innan! Kobonden där jag har ponynn är snäll och låter mig rida på hans betesmarker på vintern när det är snö.

velepa1986
0

Nu när de kommit massa snö och marken inte satt kärle så trampar man sönder fast man kanske inte tror att man gör de. Snön lägger sig som ett täcke och isolerar.. De blir ingen kärle..

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/