Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 7122 ggr
Killen
0

När är det ej ok att släppa ut?

Jag undrar, hur lång tid innan insläppet anser ni att det inte är ok att släppa ut en häst i hagen igen?

Alltså om man har ex har ridit/pysslat med sin häst under dagen, hur lång tid anser ni att det ska vara för att man ska släppa ut sin häst?

kissmekate.blogg.se

Em--ma
0

För mig är det helt olika, om det är fint väder (sol, och varmt)
så brukar jag släppa ut honom om det bara är ½ timme kvar.
Men om det är kallt, snö, regn - och allt sånt brukar det vara 1 timme :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Tusen
0

Jag tycker det är okej hela tiden. På med ett täcka bara om det skulle vara tråkigt väder. Men nej, jag ser inget hinder att en häst ska få gå ut direkt efyter ridning. Det är nästan bättre så de får röra sig lite efter träningen och inte bli stela.

Em--ma
0

#2 hon menar hur långt tid innan insläppet tycker du det är okej för hästen att stå inne. Om hästarna ska gå in om 10 min , skulle du ändå släppa ut din häst ;)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Tusen
0

#3 okej! Men det spelar väl ingen roll då?! 10 minuter ute eller innne saknar betydelse tycker jag. fast jag skulle hellre släppa ut om jag var osäker.

CelsiusT
0

Varför skulle det inte vara okej att släppa ut? Vem är det isf inte okej för? Vad är det som betämmer om det är okej eller inte?

Jag har ju mina ute hela tiden så jag hamnar sällan i den frågan. Men hur jag hade gjort om dom skulle stå inne beror nog på. Om någon annan ska ta in dom och den personen inte är i stallet ännu så had ejag nog släppt ut för då får min häst ju gå ute lite längre + att jag vet ju inte hur lång tid det tar innan dne personen kommer, det kanske dröjer en halvtimme till. Men å andra sidan kanske man är lat och tänker att hästen lika gärna kan stå inne, man kanske inte vill att hästen geggar ner sig igen när man väl tvättat och torkat. Är personen som ska ha insläppet redan i stallet så hade nog hästen fått stå inne upp till 20min-en halvtimme, då kan jag heldre pyssla om lite extra =) Eller för den delen se till att rida lite längre så man utnyttjar tiden och hästen slipper stå ensam.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
0

en halvtimma om någon annan ska ta in hästarna och kan du stanna kvar och ta in din häst är det bra.

Sköter du insläppet så känn efter själv, hästen vill nog vara ute så mycket som möjligt

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Killen
0

Det var precis en halvtimmer kvar tills insläppet skulle börja, så jag släppte ut och då fick kommentarerna om att det var onödigt släppa ut…

Är aningen missnöjd med att iår har insläppet blivit framsjutet en halvtimme jämfört med förra året, som jag redan förra året tyckte var tidigt.

Själv skulle jag inte bry mig när jag har insläppet om någon släpper ut om det är en halvtimme kvar.

kissmekate.blogg.se

ettnamnbaraa
0

jag släpper alltid ut min häst efter träning :) även fast de bara är en liten stund kvar.

CelsiusT
0

#7 Det är alltså den som har insläppet som blir irriterad? Var personen där? Hade du kanske haft möjlighet att stanna kvar en halvtimme och ta in din häst själv den dagen? en halvtimme är nog kanske på gränsen enligt många, men jag tycker inte du gjorde fel. Lite beroende på vad ni har för avtal, men dom bord einte klaga för deras uppgift är väl att ta in alla hästarna, hade du inte ridi så skulle den personen ta in även din häst. Personen har ju bara "tur" om dne slipper en häst en dag, inget man kan räkna med när man har insläppet. Detta kanske är något som det är bra att ta upp och prata om vid stallmöte?

WhoCares-01
0

är det jag själv somhar insläpp och jag är klr med allt annat i stallet så kanske jag tar in hästarna om det ara är 30 minuter-1 timme kvar beroende på vad det är för väder…

annars brukar jag ta ut Wilma om det är en mer än 20 minuter kvar…. tycker inte det är skjysst mot den som har insläpp att den ska behöva ta in en extra när det skiljer så lite tid… då tar jag hellre in min andra häst också så kan de ha sällskap de där minutrerna istället =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Em--ma
0

Just nu så är det SKIT väder ute hos oss - oftast slask snö och därav blir täckena dyngblöta och hästen min står bara och surar vid grinden när jag hämtar honom för rykting (eller vad det nu är) och då brukar det vara omkring 2 timmar kvar till insläpp men då låter jag honom vara kvar inne, ser ingen mening med att hästen ''vantrivs'' att vara ute när den ändå kan komma in. ;)

/ Emma

Valkyrie
0

Hästarna i mitt stall brukar vilja komma in?
Om det är 2 timmar kvar och ruggit väder låter jag hellre henne vara inne.

Sedan om det är mindre än en halvtimme kvar är det ju snällare mot insläpparen också så blir det mindre jobb.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Killen
0

Det var en som skulle hjälpa insläpparen som blev irriterad. Värt att nämna är att av någon anledning är hon rädd för min häst, så varje gång hon har insläpp så brukar hon alltid fråga om jag måste släppa ut, även om det är 2 timmar kavr tills insläpp. Min häst har aldrig gjort något dumt och är en av de väluppfostrade….

Jag hade inte möjlighet att stanna kvar utan var redan sen och behövde åka.

kissmekate.blogg.se

viktoria91
0

#13 Varför skulle du stanna kvar?

CelsiusT
0

#13 I det läget hade jag inte släppt ut. Om jag vet att insläpparen inte gillar att ta min häst (oavsett varför och oavsett hur snäll min häst är) och jag endå har hästen inne så är det bara onödigt att släppa ut den när det är en halvtimme kvar bara.

Killen
0

#15 Det var inte insläpparen som har problem, utan en som bara skulle hjälpa till med insläppet, en annan dam hade insläppet.

Sen tycker jag att det kanske är relevant till när själva insläppet är, dvs hur mycket utetid de har.

Hade varit en sak om de var uta 8-21 och min häst fick stå en extra halvtimme inne, men nu är de bara ute mellan 8-16:30, så man vill ju att han ska vara ute så pass mycket som möjligt under den tiden.

kissmekate.blogg.se

WornOut
0

#15 Håller inte med dig. Oavsett vem som hade insläppet tycker jag inte att hästen ska bli särbehandlad. Om någon helt utan anledning är rädd för hästen får den väl lära sig att inte vara det eller ta hjälp av någon annan. Hästen ska ju inte behvöva "lida" (även fast det inte handlar om någon stor grej) för att personen som ska plocka in den inte vill ?

Molla
0

Svårt att säga. Beror ju också på hur mycket jobb det är med hästen, täcke av innetäcke på lindor mm. Då kan man ju underlätta för insläpparen om det bara är 30 min kvar. Annars för jag ju för mycket utevistelse, har själv lösdrift.

Zaphix
0

#17: Jag är rätt så rädd för andras hästar och tycker det är obehagligt att behöva ta in stora, buffliga och stressade hästar jag inte känner väl.

Tycker snarare att många bör oppfostra sina hästar ordentligt att vara trevlig att leda istället för att jag ska behöva leda in hästar som klart skulle kunna gå över mig.

I ett stall där andra måste ta in och ut ens häst kan jag tycka att de bör vara väluppfostrade..

Finns ju oftast anledningar varför endel är rädda för endel hästar.

Jag har alltid en massa ångest inför när jag måste ta in- och utläpp eftersom jag är rädd för endel hästar, och då kan jag tycka att det vore snällt om andra kunde lämna sin häst inne om den visste att jag tycker personens häst var läskig.

2 timmar är väl lite mycket, men en timma eller så kan hästen vara inne extra.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gronstedt
0

#17: Vem mer än insläpparen kan avgöra om vederbörande har anledning att vara rädd för hästen, eller att av annat skäl inte vilja hantera den? Ingen, anser jag. Min pålle är snäll som ett lamm, men ser inte alltid så ut och jag har full respekt för om någon inte vill hantera henne. I vårt stall finns till och med inskrivet i reglerna att om någon häst inte är hanterlig så får ägaren själv ansvara för alla in- och utsläpp och övrigt hanterande.

Men om det bara handlar om lättja från insläpparens sida, är det ju en annan sak.

CelsiusT
0

Jag anser att om den som ska ta in min häst är rädd för min häst och tycker det är obehagligt då är jag så passa flexibel att jag väljer att inte släppa ut min häst om det är 30 min kvar till insläpp. Varför skaffa sig ovänner i onödan när man står i ett kollektivstall? Jag tycker det låter som jättekorta utetider och är själv för att ha hästen ute så länge som möjligt. Men vissa dagar får man tumma på sina egna åsikter när man står i kollektivstall. Annars är det fritt fram att flytta hästen eller själv åka dit och ta sina in/utsläpp. Visst hästen hade tagits in av insläpparen 16.30 om den inte hade ridits, men när man är i kollektivstall och ska samsas med andra människor får man inte vara egoist, då får man ibland visa hänsyn. En annan dag är du det som behöver hjälp med något, eller önskar särbehandling. En halvtimma är inte jordens undergång även om det är tråkigt.

Själv hade jag, som jag tidigare skrev, inte tyckt det varit konstigt att släppa ut om det så är 10 min kvar till insläpp. Men om insläpparen är på plats så hade jag stått kvar inne upp till 20-30 min, men anser att insläpparen har i uppgift att ta min häst och borde inte klaga. Men är det någon som är rädd eller har bråttom och ber mig att inte släppa ut min häst så är jag flexibel, som sagt varför skaffa sig ovänner i onödan. I kollektivstall får man vara lite flexibel och ibland tumma på sina åsikter.

josefijn
0

Intressant diskussion. Skönt att höra att andra också kan ha ångest för insläpp/utsläpp.

Jag måste säga att jag har de senaste 2 åren blivit feg eller nått, förut hade jag ingenting emot någon häst i vårt stall, men nu 2 år senare kan jag faktist ha riktig ångest. Mest pga att jag är så kort, och vi har en hel del stora hästar i vårt stall. Och t.ex förra veckan då jag skulle ta in "stallets snällaste häst" ( enligt ägaren) som är över 180cm i mkh, så började han bocka. La upp huve i vädret och tänkte sticka, det tror jag faktist. Och jag är bara ynka 155cm så hade inte så mkt att säga till om. Men röt till åt honom, och då var han hur snäll som helst igen.

En annan måste man sätta kedjan i munnen på för att få in, han springer över en direkt annars. En kraftig finnhäst på över 170cm.

MEN hos oss finns det inget att ägaren kan ta in hästen, utan man måste helt enkelt. Annars får man helt enkelt ge stallsturorna åt någon annan..

examynia
0

till alla i tråden:

leder ni in hästarna (ni som INTE har lösdrift vill säga:-P)?

Molla
0

Jag stod i ett kollektivstall förut och då gick vinterhagen ända fram till stalldörren på baksidan, lätt att bara öppna!

examynia
0

#24 okej, vår stallplan är "inhängnad" så de är bara att öppna grinden så springer dom in de få metrarna som är så de är helt underbart att slippa leda hästarna en å en då hade de tagit evigheter:-P

Lorita
0

Om man inte släpper ut hästen så betyder det att den kommer stå ensam i stallet, jag tycker inte man ska ha dom inne ensamma mer än en ½ timma i onödan. Det finns en liten gråzon mellan ½ och 1 timma men är det en timma kvar så absolut ut med hästen under en ½ timma så låt en så inne om den tål att vara ensam.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zadeira
0

Jag förstår folk som är rädda för andras hästar, både vid insläpp och utsläpp. Jag jobbar ju i stall med både ridskolehästar och privathästar, och vi har en riktig satmara till ponny i ridskoleavdelningen. Under alla mina tre år där har jag varit livrädd många morgnar när man ska ta henne ur boxen och hon gjort utfall mot mig från båda ändar av kroppen. Men eftersom det är mitt jobb att ta ut henne har jag fått leta mig fram till en lösning som funkar och trycka undan min rädlsa.

Av respekt hade jag om det var 30 minuter kvar låtit min häst stå inne om intagaren bad mig och berättade hur läget låg till. En halvtimme hit och dit kan man ibland offra sig för andra. Men i ditt fall TS verkar det inte ens vara insläpparen i sig som var rädd utan en som skulle hjälpa till. Då tycker jag att hon får acceptera om du vill ha din häst ute så mycket som möjligt eftersom era ute-tider är så korta ändå.

Killen
0

Hon som hade insläppet värkar inte ha blivit sur eftersom hon idag passade på att mocka och fixa påsar till min häst bara sådär (hon gör så om hon har tid, inget jag har bett om men alltid trevligt om man själv slipper).

Vi har bara kollektivt insläpp på helger, så det är inget rent kollektivstall för den som nämde att det är onödigt med ovänner i kollektivstall.

kissmekate.blogg.se

CelsiusT
0

#28 Då menade du mig. Jag antar att du endå har andra hästägare runt dig, och även där är det väl onödigt med ovänner? Är man flera olika hästägare i samma stall så gäller det att alla kämpar för att det ska vara god stämning och då får man ibland kompromissa.

Killen
0

#29 Nej givetvis inte, men med ca 40 olika hästägare på gården kan man ju inte gilla alla. I "vårat" stall är det 20 hästägare var av 10 hästar på kollektiva insläppet

Och som sagt, hon som hade insläppet värkar ju inte sur iaf

kissmekate.blogg.se

Cilla89a
0

Är det mindre än en timme innan insläpp låter jag hästen stå kvar inne, annars hinner den ju knappt ut och vända förrens den ska in igen.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

CelsiusT
0

#30 Nej man gör ju som man vill. Men bara för att man inte gillar ala så måte man inte stöta sig med någon. Det verkar ju som att det inte hade någon betydelse i detta fallet då hon som hade insläppet inte blev sur. Men det är aldrig fel att se situationen ur den andres vinkel. Funderar man på hur den andra tar det så fråga!

[Juniette]
0

Mindre än en timma så hade jag låtit hästen stå kvar inne.
Nu är jag aldrig i den situationen, då jag har eget stall.

[Angel88]
0

Våra hästar i stallet tas in vid mellan sex och halv åtta, eftersom kvälls fådringen sker vid runt åtta. så har du tränart din häst så står den inne från sex annars får man ta in den själv igen. Men det är ju ett litet stall jag står i..

Zabbio
0

Beror helt på hur jag känner.

Nu har ju vi hagarna 400m från stallet, så är det 10 minuter så hinner jag bara ner och sen ta  med honom upp igen ;) Sen har vi inga fasta tider heller.

Har jag ridit ensam och det är ett par timmar kvar till vanlig insläppningstid, så får han gå ut. Men har vi varit två - så att både Crow och Dacke  varit ute, och då är det oftast ganska långa rundr och de är svettiga, så kan det hända att jag tar in Solon nån timme för tidigt från hagen istället.

Sen kan vi också göra så att Crow får stå inne ett par timmar och äta, sen får de allihop gå ute under natten. Speciellt om det är fint väder och gärna månsken. Finns egentligen ingen anledning för de två att gå in, men Crow måste ha sin mat (nån gång ibland kan han skippa höet och äta det magrare gräset istället, men inte för ofta eftersom han tappr hull då. Så vi kan inte göra så varje natt).

Så det beror helt på hur det är på dagen. Ingen av hästarna blir stressade av olika tider eller så heller, och de har alltid gräs i hagen. (Är det tjockt med snö eller så så är det mer noga med att de kommer in och får äta näringsrik mat. Visserligen håller vi halm i hagen för att magarna ska få jobba, hö funkar inte där för  då äter Dacke alltihop och han är redan smällfet..men det täcker ju inte näringsbehovet.)

Om de av någon anledning varit inne längre på morronen (ibland får de stanna inne för att jag ska rida tex, eller om hovis ska komma), så är det också mer noga md att de kommer ut en stund. Fast om jag ska rida så kommer så klart de andra två ut i hagen medans jag är ute, de står inte o väntar..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
0

Kan ju tillägga att ingen av hästarna bryr sig om att stå ensamma en stund. De kan bli oroliga om de andra går iväg, men inte om de kommer in i ett tomt stall och sen står själva. Det kan ju även vara en bra träning för hästen att stå själv en liten stund, någon gång kanske det blir nödvändigt. Precis som att man bör lastträna även om man inte tänkt åka iväg, för nån gång kanske det behövs och är akut.

Men vi brukar undvika att lämna dem ensamma. Unghästen är väl den som får stå ensam mest, om de bägge andra är ute på ritt får han gå i hagen. Som sagt tycker jag att det är bra träning, och han håller sig lugn där, går och betar och tittar lite.  Men det är ju inte varje dag precis.. några timmar i veckan som max. Oftast rider jag ju ensam och då har unghästen och Dacke sällskap.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

WornOut
0

Oj vilken diskution det blev:P Tänker inte skriva någon novell nu utan vill bara inflika ett exempel:)

I ett stall jag stog i med min häst förut var det han (liiiiten häst,152), en travare (lika liten den) och resten islandshästar. Dom flesta i stallet påstod att min häst var farlig och dom ville väldigt ogärna båda leda in honom från hagen och t.ex byta täcke. bara för att han var "så stor". Min häst är världens snällaste.

Ett exempel på att jag tycker att hästarna inte ska särbehandlas pga människorna. Isåfall borde dom inte tagit in någon storhäst alls i stallet?

kaka1234567
0

tycker de är viktigt med utevistelse ovs hur lite/mycket tid de är kvar hästarna ska röra på sig hela tiden mm

Så jag skulle släpa ut min häst om de va 10 min kvar spelar ingen roll. Även 5 minuterna är värde fulla

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

jackiejohn
0

Nu har ju jag eget stall men jag kan ju iaf säga hur jag gör!

Jag släpper in hästarna mellan 17.00-21.00 beror på väder, men är det 30min kvar tills alla hästar ska in åker även den som blivit riden/körd ut i hagen evntuellt om det är dåligt väder tar jag in hästarna tidigare isället.

Ser inte problemet ärligt talat har man insläppet för alla hästar ja då ska man inte räckna med att alla som rider en stund före insläpp att dom låter sina hästar stå kvar inne. Man är där för att ta in ALLA hästar sen om en eller två redan råkar stå inne så hade man lite tur och sparade lite tid.

Men är man rädd så tycker jag man ska ta upp det med ägaren till hästen man är rädd för och komma på en ordentlig lösning som funkar för alla.

kaka1234567
0

#39. men dina hästar får va ute längre. Om de va så för mig hade jag också kunna gjort så

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

jackiejohn
0

40# Eftersom jag har eget stall så är det jag som bestämmer när dom ska in, släpper in dom mellan 15-16 om vädret är värdelöst och dom vill in :)

Men jag tycker fortfarande det är en självklarhet att om man har insläppet så har man alla hästar även om man inte gillar/rädd för någon häst då tycker jag att man ska prata med ägaren till hästen och göra upp något som funkar för alla. Och alla har rätt att ha sin/sina hästar ute till 17.30 om det nu är tiden dom ska in. Är någon häst redan inne kan man vara tacksam at det blev en mindre :)