slippa snö/isklumpar?
Jag har nästan tre veckor till det att min hovslagare kommer och är det snö som idag (var ca 30cm snö ute hos hästen :S) och ligger kvar är jag rätt körd eftersom hon i skona framtill (är bara skodd fram) förstås får stora is/snö kakor och går på styltor :/
Har tänkt ha i snosulor i skorna när hovslagarn kommer, men tills dess, jag vill ju kunna rida och jobba ute, hur gör ni?
Inte fasiken tänkte jag på att ha i det när han var ute nu innan… Jag är van med att hästägarna satt i sulorna i förväg så jag har aldrig behövt tänka på det särskilt mkt förrut :/
Det enda jag vet är att klippa till lock ifrån glasskartonger och stoppa i, men det värkar inte sitta så bra? Var inne på bukefalos och såg att några funderade på Joursulan , någon här som provat det?

hahaXDjag så inte ditt inlägg, men jag har frågat samma sak:)då är vi ju två om problemet iaf;)
vi är tre…arne är skodd fram och får styltor direkt.skit tråkigt.endel har sagt att man kan smörja in hoven i olja så fastnar inte snön.jag har inte provat de..
en del tar hovolja i hoven, eller matolja.
sen fick jag ett tips om plastlock som man klipper till och trycker in mellan hov och skon, funkar ganska bra.

vanliga snösulor är det bästa ;)
jag har provat med hovolja men jag tyckte inte att det funkade så bra:/ men har du brodd hål på skorna eller har du sommarskor? öa om du har brodd hål så kan du klippa/ skära till sular av hoinkbottnar och sätta fasst under brodden:)

Fast plastlocken har jag sett andra som har, och de värkar itne vara så lätta att få att sitta bra?
Ska prova med olja!

Eve kör med hovfett. Vet inte hur det funkar, tyvärr.

har haft plastlock en gång på maraboy, jag tyckte dom funkade jättebra! nu kommer jag inte ihåg hur dom satt, men jag har för mig att dom satt helt ok iaf.

tänkte precis starta en lickadan tråd :) Min kompis smörjde in sin hästs hovar med fiskleverolja men det funkade inte alls hennes häst fick styltor snabbast :/
kanske FETT funkar bättre än olja??
Windy som går barfota får också styltor ibland när det är sån där riktigt kramsnö :/
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Har testat olja men det funkar inte :-/ tror att man helt enkelt får leva med det, Monsun har aldrig sulor.

Fett låter naturligt som att det borde fungera bättre.. Har inget hovfett eller liknande, vad rekommenderas att köpa för att prova som inte är alltför dyrt och gärna finns att få tag på på hööks?

Prova hovfett kanske? Finns väl på hööks inte alltför dyrt?
Eve säger att det funkar iaf :)

Jag har inte ens tittat på deras hemsida vad för sorter de har 
Kikar på deras hemsida nu, de har bara två st, antinge Ekols hovfett eller Windsor, var inga större prisskilnader eller något heller, så det kvittar nog….

hovfett funkade inte så bra när jag tästade det x/

jag har med det problemet,fast min häst skoddes för en vecka sen.. Får nog ringa hovis o be henne koma o fixa på snösulor. Red i dag o det blev styltor direkt,o nu hela efterm o kvällen har det snöat så minst 20 cm snö just nu ute.

hur mycket hjälper snösulor? kompisen hade de tpå sin pålle förra året men tyckte inte det var någon skillnad, sen hade hon bara det på 2 av 4 skodda hovar och då kanske man itne får något bra resultat?

Jag har i stort sett Alltid ridit hästar med snösulor och i stort aldrig sött på några snöstyltor förän jag träffat på hästar utan, som när jag är dum nog att skaffa egen häst och inte tänker på att sätta in sulorna 

ok. för jag har själv ridit hästar med sulor som fått styltor ändå, frågan är om de reduceras något????

Jag har prövat olja och fett under hoven i mina dagar med det fungerade bara i början men till sist hade snön som fastnat och lossnat tagit med sig all olja/fett.
Kan du inte be hovis komma ut tidigare? Det fick jag göra, sen smalt ju snön förstås….

Jag tycker sulorna hjälper! Visst, det kan bli styltor ändå, men skillnaden är ju att de lossnar. Om man inte har sulorna så kan man ju få stå och harva med hovkrats i timmar för att få loss dem..
Ska ni prova fett o letar efter billigaste alternativet?
gå till närmsta ica o köp en fyrkant med matlagningsmargarin. det är fett. smörj på ett generöst lager o testa….. Man ska ju itne vara dum o köpa dyra hovfetter för över 40 kr när du får ett halvkilo smör för 10 i affären……
Jag har läst om och själv gjort halmsulor….. man tar ett balaband en rejäl nål och en rejäl tuss med långstråigt halm. Sedan börjar man sy en sula, svårt o förklara me nnär den är fäedig iaf, så pillar man in sulan mellan hov o sko, och sedan sitter den där när man rider…..
det var så man gjorde snösulor förr i världen.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

jag har oxå tänkt göra en tråd om detta XD
när hovis var här senast (för 2 veckor sen) så hade han bara 2 sulor, de andra skulle komma hem på måndagen (och han var här på fredagen, suurt) så dom fick Peppe på framfötterna. blacky är nu helt utan och jag kan inte rida alls. försökte skritta i paddocken men inte en chans. han har så dåliga hovar så tror inte han klarar en ny skoning så tätt så försvinner inte snön så kan jag inte rida på 5 veckor…
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag vill helst slippa flytta på tiden för hovslagaren eftersom det måste fungera för både hovis+vetrinären samtidigt med tiden eftersom hon får lugnande för det…
Om jag ska klippa till lite lock ifrån glass-förpackningar nu ikväll till imorgon, eller sitta och göra det imorgon, hur ska jag klippa det?

Dom där Joursulorna du länkade till såg ut att vara bra! Jag är irriterad över att hon som ska köpa Plexus inte sa till hovslagaren att fixa vinterskoning (alltså med fyra broddhål och snösulor).. utan det blev en vanlig, men två broddhål och utan sulor.. han bygger ju styltor på en gång.. Men nu är ju snön nästan borta igen.. men den kommer ju snart igen.. Han skoddes liksom i fredags.. Jag funderar nästan på att prova dom där joursulorna.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

den där joursulan kan inte vara sååå svårt att göra själv.. ger inte 400:- paret..

jag tycker också de var lite dyra.. :/

Vaselin?

men det måste man juh kuna fixa själv,tror du inte de? I typ sånt matrial som bettskivor är gjorda i.. jag ska banne mej prova imon.. :):):):):)

Fast vart får man sånt material?
jag kör som sagt med hovfett och det brukar funka (:.. fast var jag har köpt den vet jag faktiskt inte, det var så längesen

inte en anning men jag ska klura..
Grönsåpa vet jag folk som har kört med också, häller i hoven precis innan de går ut. Vet inte hur länge det hjälper dock, men ett tag borde väl gå…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Vanligt vitt vaselin på tub kan man använda, funkar hyffsat. Finns på apoteket :)
Jag har inte heller några sulor på Delay och det är väl runt 40cm snö här… Jag kör med vanlig rapsolja som jag penslar i hoven precis innan jag rider ut. Funkar hyffsat…

Stoppa ner en hovkrats i fickan och hoppas på det bästa *ler*
Nää men jag tycker sulor fungerar… Har gjort det för mig i alla fall, vet inte riktigt hur jag ska göra i år.. Vill inte sko henne förrän nästa år men det beror på hur det kommer se ut på marken.. än så länge går det men jag har ju precis fått på vagnen..
//Mickan

Mina 4 är skodda för ca 2 veckor sedan också. Och då var det inte något snack om snö.
Trodde att det skulle bli som förra vintern. Då kom ju inte snön förrens efter jul och då var det ju dags med omskoning för oss.
Nu har dom bara 2 broddhål för han hade inte med sig med 4. Utom Gobban som har 4 fram för han råkade sätta på sommarskor när han skodde honom fram. Men vinterskor bak. *ler* Så han fick komma hit direkt och byta dom. Eftersom han har en sorts sula fram pga tunna sulor så behövs inga snösulor. Men dom andra behöver ju det om snön behagar stanna kvar. Trist! Vill inte gärna ta bort skorna och sätta dit dom igen. Så fina hovar har dom inte faktist.

Glömde svara! Jo, det är en djävulsk skillnad med sulor och utan. Har inte haft utan sulor på säkert 7 år. Så fortsätter snön att vara kvar så måste vi ju byta till sulor. Så man kan rida ordentligt.
#37, EEEEEEEKH! Aldrig hovkrats i fickan när du rider! Om man faller av och landar på hovkratsen kan den faktiskt tränga in genom kläder och in i huden…..
ska man ha en hovkrats emd sig ska det vara den infällbara varianten, den som är som en swizisk armékniv typ….. den skadar ma nsig itne på…..
usch, skönt att jag inte ska rida i vinter :P
får väl stå i stallet med tre av fyra hästar som inte vill lyfta på tassarna och få bort snön…*morr*
linaN, jag tror hon skämtade ? ;)

inte kan det väll spela någon roll om man rider med hovkrats i fickan, det är ju ändå så mjukt när man ramlar av ;-)
jag brukar faktiskt också ha hovkrats i fickan…har alltid haft de.
LinaN!!!
Kan du vidareutveckla det med halmsulor????? Förstod inte riktigt hur man skulle göra dem!
Min herre får styltor även med snösulor, så det lägger jag inte på honom längre. Blir bara dyrt och risk för tappskor. Sen är det väldigt stor risk för hovbölder mm pga snösulor som sitter för länge. Enligt min nya hovis som jobbar på Ultuna. De får in massor av hästar i april, maj med stora bölder mm pga snösulorna.
Fram har Lyrik sina ringskor med sula, där får han värst styltor. Brukar banka ur styltorna innan vi går in i stallet, så han inte åkr Bambi på hal is…
Smörjer in undersidan av hoven med hovfett eller hovolja innan vi sticker ut, håller ett tag. Har hovkrats med, i fickan.
Har provat Polar-Pads (mkt billigare variant än joursulan) för några år sedan. Svårt att passa till skon (man får göra det själv). Fästet till broddarna (man fäster sulan i tåbrodden) är svagt, går av snabbt. Till en lättare häst kanske det kan funka, men inte till en tungis som Lyrik. Nu tror jag att de har förbättrat Polar-Padsen, så de kanske är bättre.

Lyrik . jahaa.. visste inte det där med hovböld och sulor.. hum. Då känns det lite riskabelt kanske att försöka få sulor dåå.. Jobbigt värre! Jag vill ju inte att han ska få styltor.. Men han har ju fortfarande bara två broddhål, så det går inte att brodda, han åkte lite kana idag. Det är lite äckligt ifall han skulle åka med bakbenen åt varsitt håll.. Får hoppas att han tar det lugnt. Hojn som ska köpa honom också.. Jag tänker alltid på var jag går nu när det är halt, och så att han går långsammare =)
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

#46 Jag broddar fast han bara har två broddhål. Känns som att det är bättre med det än inte alls… Särskilt nu när det är så himla isigt som det är här.
Jag har inte märkt av några hovbölder, av vilken anledning skulle de kunna få det av sulor?
Håller man bara efter "under" sulan så ska det väl inte vara några problem?

Någon som testat snowflapps?

Sulor gör att det finns en större risk för att det kommer in småsten och annat under skon, det ger punkttryck som i sin tur är en orsak till hovbölder. Är det mycket snö finns det ju inte så mycket sten och sånt framme, men är det bart/lite snö så…

Vad är Snowflapps för något?
Provade att fetta in hovarna idag, var hyffsat djup tung och blöt snö, blev lite isplatåer, men de åkte ut regelbundet. Vet ej om det bara var rätt snö idag som fungerade eller om fettet hjältpe. Var för lat för att ta mig iväg till hööks så jag snodde något fett ifrån papps källare som var för att smörja cykelkedjor.

#41 Jo trodde också det uppfattades som ett skämt :) Fast jag brukar ha en med mig när jag är ute.. Rider iof inte utan kör..
//Mickan
#44 jag akn ta med kameran ut i helgen *fudnera* alternativt stjäla hö i stallet o ta med hem o visa hur man tillverkar dem? :)
Göra en liten guide som artikel så ni kan lära er o göra som man gjorde förr! :D

jamen vilken bra idé lina! bara maila över den o bilder till mig.
hur går det med den andra artiklen?

snowflapps de sitter under hela hoven men det går ändå att kratsa hovarna…
#54, vilka andra artiklar ??? *flina*
jodå, de är under progress, måste bara lyckas fota bra bilder först :) o sen kan jag börja skriva :D

#56 det ska bli intressant att se halm sulorna
nu kanske snön försvinner ett tag iallafall. den är nästan borta här iallafall :)
Den är borta här nu. Bara lera, som är frusen på ytan. Hoppas att det inte tinar. 

snön är borta hemma men i stallet ligger den kvar….
vanligt matlagnings smör funkar jätte bra.
Jn84: Jag tycker sulorna hjälper! Visst, det kan bli styltor ändå, men skillnaden är ju att de lossnar. Om man inte har sulorna så kan man ju få stå och harva med hovkrats i timmar för att få loss dem..
Stå ALDRIG med hovkrats, du trycker bara in styltorna ännnu mer o du får stå i flera timmar, ta en gummislägga och slå på hovväggen så lossnar den direkt ;)
Undrar också, den där joursulan kostar ju skjortan, o den ser inte ens ut att hålla :(
liebe kann manchmal sehr weh tun
Nu hade ju ändå någon "bumpat" denna tråd.
Men jag kan säga till er som har skodd häst men får styltor och inte kan fixa snösula ännu.
Ta ett plastlock, klipp det lite större än innerformen på skon (så att plasten snarare ligger mot sömmen). Skjut sedan in den mellan skon och hoven.
Använd er helst av plastlock som är lite "gummiaktiga", annars blir de lätt ömtåliga i kylan och spricker. Jämför t.ex bigpack glasspottorna och Cart´odor pottorna.
Sedan är olja/fett bra, så ta det bara i sig självt eller gärna med lock-sulorna.
Detta tipset fick jag av min hovslagare som håller på med trav. Där vill man inte ha några sulor på tävlingsbanan så för att slippa sko om till varje start så använder hon plastlock hemma istället!
Jag vet dock att det ska finnas snösulor som man lägger i och tar ur hoven när man behöver, de är dock lite dyrare men säkert jättebra!
Hakuna matata!
Hehe jag lyckades planera in hovis bra iår, hon var ute igår och det va då det började snöa här i skåne. Så snösulor åkte på. Olivoljan är bäst mot snö, rikligt på i mitten av hoven. Annars är riktigt fet hovfett bra.
jag vill också se mer av halmsulorna :D kan inte vänta!!
ja jösses….. halmsulorna…. *himlar med ögonen*
Ska nog damma av den varianten till mitt egna åbäke nu när jag inte hade några snösulor idag när han skoddes.

Jag öste på med hovfett förr, det sitter bra och minskar risken för styltor lite iallafall. Plastlock fungerar, men som #63 säger så får man försöka hitta plastlock som inte är så stumma, så böjbara som möjligt är det bästa. Det är förmågan för plasten att röra sig som gör att styltorna lossnar. Lycka till!
bruk vaselin inni hoven det fungerer,
Klöver Vaselin hur funkar de?
Ni vet den gamla hederliga gula burken ;)
det funkar jag bruka det hele 2009