Byta stroppar på sadel
Tänkte höra om nån vet vad det kostar att be en sadelmakare fixa nya stroppar på en sadel. Ska ev köpa en som är i bra skick förutom stropparna, och undrar om det är värt att köpa den och byta dom..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Nu var det väldigt länge sedan jag gjorde det man det var inte så förfärligt dyrt, vad jag kommer ihåg. Ring och fråga men jag skulle tro att det handlar om ett par till några hundralappar. Jag skulle absolut satsat på den sadeln om den för övrigt verkar vara bra för dig och din häst.
Hos min pappa kostar det ungefär 300:-/stropp (inklusive material, arbetstid m.m. och då är det riktigt bra material som håller) med det är säkert olika beroende på vart man vänder sig.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag ska se om jag hittar någon sadelmakare i närheten och fråga efter prisuppgift.. Sharpman har en ute var tredje vecka men tror bara att han stoppar om sadlar.
Jag har ännu inte provat sadeln (ska göra det i efm), så vet inte om den passar, men OM den nu passar så borde jag byta stropparna.. Nackdelen är att det kommer antagligen kosta mer att byta stroppar än vad själva sadeln kostar (det är en begagnad islandssadel i budgetmodell).. Får verkligen hoppas att den ligger bra, är så trött på att leta sadlar. Men han är ju rätt lik en islandshäst över rygg så jag får se.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

#3 tänk på att en islandssadel ska ligga längre bak än en vanlig sadel, jag har en (ribbad) till Karisma och den ligger perfekt och ungarna älskar att rida i den för den är så mjuk.
#4 - Självklart, Cero har ett sadelläge som ligger långt bak så det passar bra med islandssadlar..
Kan glatt säga att sadeln ligger bra! :D Rätt komiskt att jag provat närmare 30 sadlar nu med värde upp till 15.000kr, och så hittar man en begagnad för 700kr som ligger bra, haha!
Sharpman tog 200kr/stropp.. Funderar, egentligen, behövs väl bara 2 stroppar? Någon som har någon erfarenhet av Läderlappen?

#5 det räcker med två stroppar, gör du dom längre så kan du få ner spännet och använda en dressyrjord.
Fler borde titta på is-landssadel till sina ponnys, många andra sadlar är ju byggda efter beniga stora hästar.
#6 Det är halvlånga stroppar nu, till en hoppsadel använder jag 120-gjord, min bomlösa med dressyrstroppar 45cm gjord och till den här 100cm.. Så jag är rätt nöjd med den längden, är inte så förtjust i dressyrstroppar eftersom sadelgjordens spännen kommer i höjd med armbågen.
Förlåt om jag bryter tråden.
men jag funderade på om även jag skulle kunna ha islandsadel till min häst… han är en korsning mellan new forest å varmblodstravare.. de är iaf dom raser vi vet.. de är nog nåt annat kallt i åxå.. å han är rätt bred..160 hög. å de är lite svårt att hitta en bred sadel till honom. tror ni att även han skulle kunna ha en islandssadel? *funderar*

#8 ja det skulle jag tro, värt att testa för man behöver inte köpa för att man provat
#9 sant.. ja jag funderar på de faktiskt.. får se efter vintern..=)