Ta av bakskon?
Min klant till häst har lyckats dra av sig ena bakskon (helskodd i vanliga fall, skon satt en vecka). Funderar nu på om hovis ska dra av den andra skon eller om han får slå på en ny. Jag kan inte rida ordentligt eftersom jag inte har någon sadel (kan inte rida barbacka i mer än skritt, han har så stora gångarter och kan ju inte riktigt bära sig rätt då han inte har balansen till det).
Det blir ju inte riktigt lika halt för dom utan bakskor som det är med och han har inga problem med att han blir ömfotad nu när det är snö och den är inte trasig på ngt sätt. Nästa skoning är i januari och jag lär få tag på en sadel innan dess och vill kunna rida utan att vara rädd för att han ska halka.
Så vill höra vad ni har för åsikter eller skulle ha gjort. Ta av andra skon eller slå på en ny?
Jag skulle nog tagit av den andra.. jag ska ta av båda bak på min då jag bara kan skritta min häst i vinter (under igångsättning) så jag slår på snösulor å brodd fram å så får han gå utan bak.. så de är min åsikt å vad jag skulle gjort:-P
Jag är ganska orolig för att hästen ska halka till och skada sig. Därför föredrar jag att ha skor och brodd runt om för hästens skull.

#2 oskodda hovar är inte allas så halkigt.
Jag hade nog dragit av den andra. Min barfota häst är mkt stadigare och stabilare än kompisens skodda (med 2 brodd i varje) nu när det är halt. Min gamla häst drog jag av bakskorna på då dom var friska och jag ville prova och se om det gick på han, har aldrig varit nöjdare!
Medarbetare på westernridning.ifokus
#3 är det halt så är det, dock blir det värre med skodda hovar, men det är fortfarande halt för oskodda.

#5 jag har haft oskott i över 25 år nu och mina halkar betydligt mindre än skodda hästar med brodd, framförallt när det är is-halka.
Dessutom får inte barfotahästar styltor vilket skodda hästar får och med styltor spelar det ingen roll hur mkt brodd du har, hästen halkar endå.
Blir nog te att dra bort den andra också. :)
Kan tillägga att han är skodd med snösulor + 4 broddhål i resterande hovar.
#8 Hovarna mår bättre av att vara barfota än att gå med sulor.
#9 Ja självklart. Men skulle det bli ishalka så lär ju brodd behövas hur bra det än är. Han gick barfota förra året men då var det snö över hela vägarna som vi red på. Vet inte hur det ser ut på det här stället då de håller på och gräver.
Skon är av nu iaf. Fick hjälp av en bekant som bor i närheten som skor sina hästar själv. :)