Tävlingspris - ägare eller ryttare ?
Hej jag undrar en sak.
Om vi säger att en tävlingsryttare tävlar en hästägares häst åt honom (ej ridskolehästar) , får ägaren eller ryttaren prispengarna/priset då? Har inte ägaren rätt att få in pengarna/priset då? Då menar jag att ägaren tränat upp hästen och gjort den tävlignsbar, men tävlingsryttare bara tävlar åt honom?
Bara undrar eftersom ja hörde talas om en konflikt om just detta..
Mvh Amanda
liebe kann manchmal sehr weh tun
Om ryttaren får sina starter betalda av ägaren, alltså bara sitter upp och tävlar. Så ska ju pengarna gå till ägaren.
Därimot om man som ryttare, rider, tränar hästen + står för kostnaderna skall man ju självklart som ryttare få prispengarna.
För att undvika konflikter om sådant bör man göra upp det imellan ägare-ryttare innan.
Tävlade tex en unghäst för några år sedan, där jag stog för själva träningskostnader, medans hon stog för starterna + att hästen kom på plats. Hade det varit prispengar inblandat där hade det ju kunnat bli lite knivigt, men som tur va det ju bara unghästklasser.
Inom ponnytravet gäller följande: Rosetten tillfaller hästen, hederspriser (pokaler och sån´t) tillgfaller ryttaren, segertäcke tillfaller hästen och prispengar tillfaller hästägaren. Men man kan göra avsteg från detta om man vill.