Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 5967 ggr
examynia
0

hur länge..

hur länge har ni era hästar ute om dagarna?

när går dom ut på morgonen å när går dom in?

anledning till att dom är ute så lite eller så länge som dom är ute?

=)

josefijn
0

Hos oss är dom ute från 08.00 till 17.00.

Zabbio
0

Beror på. Från 7-8 på morronen i normala fall, och till 7-8 på kvällen. Ibland lite mer eller  mindre. Ibland när de stått extra länge på dagen (tex för att hovslagaren kommit eller så) så får de vara ute på natten istället. Om det är bra väder.

De får kraftfoder 1gång per dag, ingen mening att dela upp det, och grovfoder (gräs/hö+tillgång till halm) dygnet runt. Eftersom de inte är vana vid nåra exakta rutiner, och får alla behov tillgodosedda, så blir de inte nervösa eller stressade av att ha lite olika tider. Vill ha dem ute så mycket som mörjligt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zadeira
0

På jobb släpper jag ut hästarna strax efter sju, sen tas de in vid halv fyra. De går ute som de gör eftersom ridlektionerna börjar halv fem.

examynia
0

#2 jo jag vill åxå ha hästen ute så mycket sm möjligt så våra har väl tiden 0630/0700 - 1900/1930 ungefär..så de är ju ganska länge iallafall

#3 okej ja de är klart är de lektioner så måste de ju komma in lite tidigare..

Lorita
0

Lösdrift

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Taktur
0

Lösdrift

JoannaNi
0

mina får välja själva när de vill sova leka eller äta, inne eller ute. De enda de verkar vilja göra inomhus är skita..

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

CelsiusT
0

Min går på lösdrift. Så hästarna väljer själva när och hur länge dom ska stå inne =) Praktiskt tycker jag.

Medarbetare på westernridning.ifokus

examynia
0

Jag skulle vilja ha min på lösdrift.. tror att hanskulle funka bra med de.. men en fråga angående de då..

kan alla "typer" av hästar gå på lösdrift? menar dom blir väl så "tåliga" som de krävs? eller är jag helt ute å cyklar?  ( de finns ju alltid undantag i allt=))

Tusen
0

De flest går på lösdrift.

Men de som är stallade släpps ut vid halv 6 och kommer in ungefär kl 17-18 på kvällen. Nu har det ju regnat så mycket så därför har det blivit vid 17 -tiden mest. Annars vill vi helst att de ska gå ute så länge som möjligt.

Cilla89a
0

En vanlig dag med bra väder här hemma går dem ut vid 6.00 och in vid 16.00, tycker det är fullt lagom.
När jag har/hade Brimad (står hemma periodvis) nere på ridskolan där jag jobbar går han i hage 9-14, vilket jag tycker är galet förlite :/ Just nu står han här hemma p.g.a att hagarna på ridskolan är på tok för leriga och dels är jag osäker på hurvida jag kommer fortsätta jobba där eller inte.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

WhoCares-01
0

det är olika beroende på om den som tar ut jobbar eller inte… ibland går de ut vid 7 på morgonen och ibland 10… vanligast är mellan 8 och 9. in kommer de nu på vinterhalvåret mellan 2 och 4 beroende på vädret. står hästarna vid ingången till sin hage och bara väntar så är det lika bra att ta in dem =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

emeliekarlssoonn
0

Dom släpps ut mellan 7-8 och är ute till 3-4 beroende på väder och vind. :)

JoannaNi
0

examynia : Ja de anpassar sig. Kan ta upp till max 2 veckor för de flesta. Men läs gärna på så du själv kan känna dig trygg i ditt val. Mitt tips på hemsida är bland annat http://www.hovvardsforbundet.org/index.php?option=com_content&task=section&id=8&Itemid=53 Men läs gärna på på olika sidor. På forum kommer många att säga det de själva tycker och kanske har läst eller hört som har olika hög grad av trovärdighet, men hur sant kan du veta att det egentligen är. Källkritik är alltid viktigt!

Sen har det även nyligen publicerats svensk forskning kring ämnet av Per Michanek. Har rapporten på mailen ifall du skulle vilja ha den. Annars kan du googla han och läsa överlag vad han har kommit fram till genom åren.

Hoppas det var till hjälp :)

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

examynia
0

#14 tack så mycket.. =) då har jag lite att göra å läsa:-D

CelsiusT
0

#9 Dom flesta hästar klarar alldeles utmärkt att gå på lösdrift. Jag tycker det är bäst att man tar dom direkt från sommarbetet, då dom är vana att gå ute dygnet runt, och placerar dom i vinterhage med ligghall. Då blir övergången mjuk för dom.

examynia
0

#16 jo jag kan tänka mig de.. tyvärr så kan jag inte ha han på lösdrift nu.. finns inte plats där i den ligghallen..:/ men i framtiden skulle jag vilja ha han på deö.. kanske på eget=)

Valkyrie
0

07.00-17.30 :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

[Juniette]
0

Ute ca 7,00-21,00.

Tycker också lösdrift verkar bäst,
men då bör man ju byta till lösdrift efter sommaren som #16 skrev.
Vet en som släppte ut sin häst på lösdrift i December för några år sedan i värsta tänkbara oväder. Det tycker jag inte är riktigt rätt.

examynia
0

#19 nä jag håller nog med.. är väl de bästa kanske att bara låta dom "fortsätta" vara ute på natten när de börjar bli kallare..=)

CelsiusT
0

#19 Ja det är väl kanske lite extremt i december. DÅ had ejag nog ökat tiden häten får vara ute succesivt om det gick, och haft den på dagarna i den hagen med ligghall. Men kanske att det får ta 2 veckor eller så för att vänja in dom. Jag har en gång fått en häst som blivit installad och stått inne i en månad innan jag fick den och jag satte den då direkt på lösdrift (i september/oktober) och det gick jättebra =) Men jag tycker nog endå det är smartast och smidigast att göra det direkt efter sommaren.

NettanLindholm
0

får frukost klockan åtta och går ut vid strax efter nio, lunch vid två och går sedan in till kvällsmat vid sju på kvällen.

[Angel88]
0

Åker ut mellan 6-8 och kommer in mellan 18-19,30 beror på vem som tar ut och vem som tar in. dom har ju frukosten med ut i hagen, och kvälls fodras runt åtta i boxen.

Zabbio
0

#9 Alla typer klarar det, men vissa individer behöver extra omsorg, eller trivs helt enkelt inte :)

Sen är det bra om man har liknande typ på samma lösdrift. Jag hadehelst haft lösdrift, men problemet är fodret; min häst behöver äta kraftigt hö och kraftfoder för att hålla hullet, och han äter långsamt (inga tandproblem, de är kollade. Han tar det helt enkelt med ro), en varmblods travare. Pappas häst ar en nordsvensk brukshäst som hade mått prima att gå dygnet runt  på våra relativt magra beten, men som absolut inte kan ha fri tillgång på kraftigt hö. Han äter dubbelt så mycket som Crow, på hälften av tiden..

Så de två är svåra att ha på samma lösdrift. Crow hae behövt ha en höbal i hagen (om han ens ätit av den när det fanns gräs) medans Dacke helst skulle gått på ett ännu magrare bete. Därför får de gå in på nätterna, Crow behöver i princip hela natten på sig för att äta tillräckligt med hö. Annars kunde jag ju bara tagit in dem nån timme per dag för att få kraftfoder. (Jag kunde ju ökat kraftfodret och gett honom tre gånger så mycket, vid tre tillfällen.. men dels är det väldigt mycket extra jobb och tidspassning, och dels tror jag det är nyttigare att han äter mer hö och mindre  kraftfoder, än att han äter magert gräs och mycket kraftfoder).

Ursäkta trådkapning.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Valkyrie
0

Fast jag brukar ta in henne 4 när jag kommer från skolan :) helgerna går hon ute minst 6 timmar.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

hannibal-roll
0

Just nu kommer dom ut vid 6-7 och in mellan 17 och 19. Brukar ta in dom direkt när jag kommer hem vid 17 tiden om vädret är kasst, annars ger jag middagshöet ute i hagen och tar in dom vid 19 tiden.

Linnea
0

Min går ut mellan 7 och 9, beror på om jag jobbar eller inte. Han brukar gå in vid 17.30 ungefär.

Skynda långsamt så går det fortare.

Alex
0

Mina egna går på lösdrift, men de vi har på stall här går ut vid sju på morgonen och in vid sex på kvällen, så elva timmar är de ute.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

WinterPrince
0

ute 24h/dygn

Klasselover
0

Min är ute ca 8-18, ska snart börja bygga lösdrift i stallet så ska han få stå där.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

komkoma
0

Mina går ute ifrån 08.30-17-18 tiden lite beroende på ur jag jobbar & vädret är. Är det snålblåst och snöblandat regn hela dagen kommer de in tidigare.