Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 5381 ggr
Busangardens
0

täcke, på eller under?

När ni rider med täcke på hästen sätter ni då sadeln ovanpå täcket eller under täcket?

Vilket är bäst?

Har nämligen sätt de som först sätter på sadeln och ovanpå det lägger över ett täcke oavsett om det är flees, regn eller dyligt och sen rider (fråga mig inte hur de kommer åt stigbyglarna) därav undrar jag vad som är bäst, ovanpå sadeln eller under sadeln.

Zabbio
0

Får man täcket jämnt under sadeln är det väl nest praktiskt, om man inte ska ta av det förståss.

Men varföer inte skaffa ridtä cke om man ska rida?

Rider inte med täcke.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

WornOut
0

Menar du ett "vanligt" ute-täcke? (ex regn eller vinter). Det brukar man inte rida med över huvudtaget :P

Sen finns det olika ridtäcken. Ländtäcke, som bara går över hästens rumpa och skrittäcke som går över hästens rumoa och ramför bogen. Om du vill ha det under eller över benen är nog mest en smaksak. Akta så du inte sitter fast bara ifall hästen skulle gå omkull eller liknande (detta hände mig för 2 veckor sedan) :)

Busangardens
0

#1 Menar du sådana täcken med hål i där sadeln skall sitta? Finns ju olika varrianter på ridtäcken vad jag sett.

Busangardens
0

#2 Precis det jag menar. Finns en tjej i mitt stall som rider sin häst med ett helt vanligt fleestäcke (utetäcke) men hon lägger det då över sadeln.

kaka1234567
0

#2. De kan man visst göra har sät massa ryttare med ett vanligt flecce på(alltså heltäckande) . Och de har got bra gätte många som rider med de. Vet en tjej som rider ut barbacka med ett termo . Så man kan visst rida ut med de. sen de #0 snakar om är nog länd eller ridtäcken

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Busangardens
0

#5 Nej det är inte länd eller ridtäcke jag pratar om. Läs #4.

viktoria91
0

#6 Har hon bara ett fleccetäcke på hästen när den är ute? Regnar/snöar det blir det ju dyngsurt.

kaka1234567
0

#6. ja men de går gätte bra att rida med de men så dkulle jag valt termo om de rägnade mm

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Busangardens
0

#7 Jag har bara sätt henne rida med sitt fleestäcke huruvida hon har andra täcken vet inte jag, jag känner inte människan.

viktoria91
0

#9 Tänkte mest efetrsom du skrev att hon hade fleccetäcket ute.

Tusen
0

Ofta lägger man väl täcket över sadeln just för att man vill kunna ta av det när man värmt upp hästen ordentligt. Att rida med ett helt täcke, hårt under en längre ridtur är kanske inte så lämpligt. Därav täcket ovanpå sadeln.