kyla
Om jag har förstått det hela rätt så går det åt energi
när hästen fryser, så om jag ger mer energi åt hästen
så blir den varmare (den har men energi att ta av)
eller hur är det?
För nu har det blivit väldigt kallt här.
Och jag kan inte sätta på 10 lager med täcken på min
häst. Så vad gör man för att få dom hålla värmen på
bästa sätt? :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Fri tillgång till grovfoder är bäst. =)

Och päls naturligtvis. =P
Fri tillgång till päls är svårt.. haha nej men han är sämst på att
sätta vinterpäls. Fast i år har det varit bättre! :)
Jag tänkte köpa halm och lägga ut en hel bal i hagen för att dom blir
varmare när dom tuggar hela tiden eller? :3
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Äter han halmen så ska det funka, dem håller varmen genom att äta. =)
Han äter inte halm just nu. men jag ska köpa halm tänkte jag.
För det är bara jobbigt med 300 täcken på hästen.
Men att ge halm funkar alltså för dom att hålla värmen? (:
/ Emma
Egentligen är det så att halmen är ganska energifattig. Halm ger man oftast för att låta hästens mage jobba om man an någon orsak inte kan ge den mer hö.
Skall hästen få mer energi för att t.ex. hålla värmen måste den få hö. Inte riktigt rätt tänkt att ge halm och sedan mer kraftfoder för att hålla hullet.
Nej, ge hästen hö, så mycket den orkar äta. Pälsen kommer att bli tjockare för varje år om den får gå utan täcke så mycket då vågar låta den vara naken.
finns ju foderhalm mer eller som vi köper höhalm som är blandat med både hö och halm vilket är bra då vi har en fånghäst som inte får ha fri tillgång till hö men funkar utmärkt med detta ^^
#6 han får 12 kg hösilage nu. Och han är bra i hullet för att det är protein rikt hösilage. Det är det enda jag ger honom nu, eller ja mineraler,b o E vitamin också.
Så då behövs det inte mer hull. jag har ju hört att om hästen tuggar så håller den värmen vet ju inte om det är sant.. ;)
han hade tjock päls när vi köpte honom, han var dock bara ett benrangel när vi köpte honom. Och hade som sagt jääääätte tjock päls.
Men dom senaste 2 åren så får han inte lika tjock päls. Även om jag låter honom gå med ganska lite täcken. Vågar inte riktigt låta honom gå utan täcke då han hade korsförlaming förra året.. 
/ Emma
Det finns ju olika typer av halm. Och ger man fri tilgång på halm + vanliga utfodringar med hö så borde det väl hjälpa till att hålla värmen?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Bättre med hö eller hösilage, om hästen inte har benägenhet att bli tjock. Det är energi de behöver för att hålla värmen, det räcker inte att de tuggar. Med samma foderstat och lägre temperatur kommer hästen att tappa hull.
Det är arbetet med att smälta maten som skapar värmen, så hö eller halm gör inte jättestor skillnad. Men kan du ge hö istället för kraftfoder är det naturligtvis bara bra.
Känns hästen kall eller vrm? Kanske den behöver 1-2 täcken trots halmen, kanske den ka gå helt naken trots pälsen..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Visst gör det skillnad om hästen får hö eller halm. Eftersom det enda sättet för celler att skapa energi i forma av värme är att man får i sig socker så är det hö som har det största enerigi-innehållet.
12 kg hösilage äter våra russ pålösdriften så du kan lätt ge din häst 16 - 20 kg då det blir riktigt kallt. Hästen kommer inte att bli tjock om det är kallt för då omvandlas energin till värme och inte fett. Totalt riskfritt alltså. 
Han har just nu ett tunnare inne täcke inne (hyffsat tjockt ändå)
och sen Fodrat Regntäcke ute.
han har fått världens största hömage. Han sätter inget fett
på dom rätta ställerna utan sätter bara maten som en kula på sig.
så just nu ser han ut i princip som en tunna på fyra ben.
Vi har 4 fodringar
morgon: det får dom innan dom går ut
Lunch : får dom ute i hagen
Middag: får dom när man tar in dom
Kväll: får dom inne på kvällen.
Och då hade jag tänkt att jag lägger ut en bal med halm i hagen på morgonen. Men om detta inte betyder något så behöver jag
inte lägga pengar på nått sånt. :)
/ Emma
#13 Kulan lär då inte bli mindre om du ger honom halm.
#14 finns det ens nånting i Halmen..?
/ Emma
#14 Varför blir inte kulan mindre om hästen stoppar i sig halm?
Jag funderar på att ge fri tillgång på halm och "stödfodra" normalt med hö då mina hästar blivit smällfeta och inte mår bra av det som det är nu. Idag har dom fri tillgång på hösilage (torrt) och äter ca 20-30kg/häst som det är nu. Tänkte att om man ger fri tillgång på halm och fodrar normalt/portionerat med ca 8-10kg hösilage/häst (kanke lite mindre t.o.m.) så har dom att göra hela dagen med halmen och magen blir inte tom men dom blir förhoppningsvis inte lika feta.
#16 Oj 20-30 kg häst? :3 ´Det va inte lite..
/ Emma
#13 Kulmage och inget annat fett? Låter som proteinbrist.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#17 Nej det är verkligen gigantiska mängder. Balarna är ca 350-400kg och det tar 4-6 dagar för 3 hästar att käka upp. Så enligt min matematik så blir det dom mängderna. Och det syns vill jag lova! Dom går ju på lösdrift med fri tillgång, så det blir ju att dom käkar mest hela tiden och ju kallare det är desto snabbare tar det slut och desto fetare blir dom (trots att det är hästar som tävlingsrids). I år har vi 2 nya hästar som inte är vana med fri tillgång vilket jag antar gör att dom käkar mer (dom äter verkligen på kapp och slänger i sig maten).
halm och hö myke
#16 Om hästen har kulmage är enda sättet att få bort den att träna. Halm är bukfylla och visst finns det lite energi men det är så mycket mindre att det knappast kommer hjälpa att hålla värmen.
Halmen är som jag skrev tidigare ett foder för hästar som behöver hålla igång magen men för övrigt får för kraftigt grovfoder.
Men är dina hästar feta så passar det att ge halm då de annars tränar ordentligt. Men om de blir mindre feta så klarar de också kylan sämre. Det är en balansgång.
De nya hästarna kommer snart att lära sig att de alltid har möjlighet att få mat. Det brukar ge sig efter ett tag.
#18 vår hösilage är väldigt protein rikt. Fick en foderstat uträktat
På 11 kg hösilage och 1 dl mineraler.
Och nu ger jag ändå 12 kg hösilage + 1 kg Lusern ;)
Och i Maj så upptäckte vi en mjuk knöl på ena benet.
Han stod då ett tag med benlindor och jag kylde svullnaden varje dag i ½ timme. ingenting hjälpte och svullnaden blev bara större
Så efter 3 veckor tog vi ut vetrinär som ja inte kommer ihåg vad hon sa. och svullnaden stannade där den va.
Jag red ändå för att vetten sa att det va OK.
Sen så åkte vi in till Kliniken, och dom kom fram till Pålagringar,
dom försökte få bort vätskan och svullnaden. Då fick han Alsoholsprit bandage, och bara promenader i 2 veckor. När vi tog av den så var det jätte fint men svullnaden gick upp efter han kom tillbaka från sommarbete. Då satte jag på Benskydd vilket inte var så smart då
Svullnaden blev större och mindre och därav fick han tryckskador.
då tog vi ut vetrinär satte plåster på och tvättat. Det hjälpte inte och Såren såg värre ut så in på Klinik igen. Då fick han boxvila i 3 veckor. Efter det började jag sätta igång honom igen, men 2 veckor senare fick han ont i ryggen och nu har han stått i 3 veckor.
Så han har inte blivit ordentligt riden sen i mitten av maj.
**därav hans fina kulmage! 
**
/ Emma
#21 Jo visst måste man träna också, annars kan inget fett försvinna.
Jo vi har hästar som tränas men som äter så mkt att dom blir feta endå. Detta pga att dom inte är vana att få fri tillgång utan smäller i sig maten. Vet ju att dom kommer vänja sig vid fri tillgång, men tänkte då att i en övergångsperiod ge fri tillgång på halm som inte bildar så mkt fett och så fodra vanligt med hö så dom får i sig vad dom behöver. En grej till är att vi är i stallet bara på eftermiddagen vilket innebär att det är svårt att ge portioner som endå räcker över hela dygnet vilket innebär att ger vi inte fri tillgång på hö så får dom antingen stå utan mat flera timmar eller så måste vi ge fri tillgång på något annat och då är ju halmen bra (med fri tillgång på halm så borde dom ju endå vänja sig vid att det alltid finns mat tycker jag).
#23 Jag förstår. Men om du vill minska fettet är det väl precis det man brukar ha halmen till. Att de får äta men att fettmängden minskar. Men tänk dock på att det är fettet som värmer så lika smala som de som står stallade kan de inte vara. Då måste de ha täcke på istället.
#24 Dom har endå täcke för dom sätter inte vinterpäls ordentligt och fryser då väldigt lätt utan täcke även om dom är feta.
en häst som eter holder seg var ner han eter hö eller halm