Gående, cykel eller häst?
Jag kom körandes hemmåt här om dagen när det var skymning ute. Så fick jag syn på en reflexväst (syntes tydligt att det var en väst på en människa då det var rättuppstående + liggande reflexränder. Tog det lite vackert men körde endå på. Så när jag kom lite närmare verkade den vara så högt upp, så det måste ju vara en cykel tänkte jag och körde på i samma fart som tidigare. När jag kom precis bakom såg jag att det var en häst och saktade ner så gott jag kunde.
Jag tar det vackert förbi människor men när det är djur med, framförallt hästar, så saktar jag alltid ner. Nu hann jag inte det ordentligt då man inte uppfattade att det var häst förren jag var precis framme. Så tänk på att ha typiska hästreflexer på er när ni är ute! Benreflexer på alla 4, brösta, ländtäcke tex. Reflexerna ska inte bara göra att du syns utan även tala om vilket typ av fordon du är!
Medarbetare på westernridning.ifokus

Bra! :D Reflexer är viktigare än vad man ibland kan tro..!
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
Ja och ännu läskigare var här om dagen när jag körde hem från stallet (liten grusväg mitt ute i skogen, så körde långsamt + helljus). Plötsligt dyker det upp något framför mig, så är det en gammal dam som var ute och gick mitt i vägen helt utan reflexer. Jag blev jätterädd, dels för att hon dök upp så plötsligt och dels för hon såg så läskig ut =S
Hm.. rukar slarva med benreflexer bak, men har då alltid reflextäcke, så jag hoppas att det ska synas att det är en häst ändå.. :3 Sen rider jag ju sällan vid väg (hoppar av pga icke helt trafiksäker häst, och är sällan vid vägar), men har reflexer för säkerhets skull.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Benreflexer är ju nästan bäst och viktigadt tycker jag!
Men ser det tydligt, det rör sig, man ser att det är en häst och det är en bra höjd
Lätt att sätta på och billigt ;)
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

svansreflex vill jag slå ett slag för.
Jag brukar inte rida när det är mörkt oftast, men jag har benreflexer, tränsreflexer, hjälmreflex, reflexväst och har dessutom reflexer som sitter på kläder redan, så när det är mörkt åker allt på.
Gärna något på hästhuvudet också, ibland tar det ett tag att fatta vad det är som rör sig vid marken när det bara är benreflexer. Man kan aldrig överdriva med reflexer, även i skymning/gryning även om man som bilförare är uppmärksam så är det svårt att se.
lurvponnyn.vimeddjur.se

Jättebra synpunkt :) Tänkte bara säga att jag just nu bara har 2 benreflexer (då dom väldigt gärna vill gå sönder hela tiden:P) och då tycker jag det är bäst att ha på vänster fram och bak. har sett massor som har på t.ex. båda fram, men det är ju faktiskt vänstersidan som syns bäst för bilarna :)

Heh, kom att tänka på efter en incident idag med en bil som körde för långt ut mot vägkanten och hamnade i diket, på den gången jag själv gjorde det.. Fast med häst! Det fanns inga dikesstolpar.. vad det nu hade med ämnet att göra.
Och folk tjurar över att vi inte rider tillräckligt långt ut i kanterna…
Nåväl. Om man som #8 bara har två benreflexer så skulle jag som bilist nog reagera mer på om man har en reflex på ett fram- och ett bakben. Två fram eller två bak skulle jag tolka som en gående människa, vet inte varför men det känns mest logiskt.
Folk i allmänhet borde bli bättre på att använda reflexer.
Benreflexer på en häst gör att man inte kan misstolka vad det är för typ av "fordon" när man kommer som bilist.
Det är ävne viktigt att ha reflexer vid väderlek som kan göra det svårt att se/försämra sikten för bilister. Även dagtid är det en bra ide att ha reflexer. Man ska även tänka på att det kan hinna bli mörkt/skymning innan man hinner tillbaka till stallet.
En gång red jag ut och vägen jag tänkte ta skulle bara ta en timme och jag skulle hinna hem innan det blev mörkt så jag tog inga reflexer. När jag sedan var ute så fick jag för mig att ta en annan väg och täntke inte på att jag då skulle bli ute närmare 2½ timme och självklart hann det bli skymning och nästan mörkt innan jag var hemma. Så det är lika bra att ta även om det är tidig eftermiddag tycker jag.
#10 Man kan lätt tolka fyra par benreflexer som två gående människor. Därför är det bra att kombinera flera reflexer så helheten syns.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#11 Nja, det beror nog på. Men som jag skrev i #0 så åär det viktigt med mkt reflexer. Men jag menade bara i #10 att benreflexer är bland dom viktigaste!
#12 Det kanske bara jag som gör det då, har flera gånger brytt funderat på vad det är som rör sig och när jag kommit närmare insett att det är en ryttare.
Som i ditt fall inte förrän man kommit närmare insett vad det varit även om man sett det en bra bit innan.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Dessutom vid denna årstiden är det ju aldrig riktigt ljust, så reflexer på dagen med! Ser folk helt utan reflexer ganska ofta här (ryttare då) och det är otroligt att ett så stort djur kan smälta in och bli så osynligt miitt på dagen.. speciellt i bebyggda områden med buskage, soptunnor, brevlådor, parkerade bilar m.m. som pockar på uppmärksamheten.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Har man bara 2 benreflexer och rider på väg ska dessa sitta på vänstra sidans benpar, som är närmast vägen när man rider på högersida.
Jag måste bara passa på att rekommendera Horzes reflexridtäcke: http://www.horze.se/Reflexridt%C3%A4cke/29326,sv_SE,pd.html?dwvar_29326_color=OR&start=2&cgid=reflectivehorse
Har det själv och det är verkligen superbra!
För det första, äntligen ett reflextäcke med svanskappa så att man syns bakifrån! För det andra slipper man rida med brösta då denna "lapp" syns betydligt mycket bättre och så syns man ju längs hela sidorna.
Har själv detta täcket och det funkar superbra! Kan även lägga det över hästen vid promenad utan gjord då det sitter väldigt bra på ponnyn. Väl spenderade pengar!