Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: bilderfilmer
Läst 5050 ggr
amandaam
0

Vad är det här för gångart??

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min kompis och jag kan värkligen inte se vad det är för gångart vi gissar på pass men känner mig osäker…

Lorita
0

file:///C:/Users/Amanda/Pictures/MOV01047.MP4

det är en länk till din dator den kan inte vi öppna.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

amandaam
0

hur gör man då?

amandaam
0

;P

Maja
0

Ladda upp den på Youtube exempelvis.

amandaam
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

okej tack! :) här kommer filmen:

may-britt
0

grisepass

CelsiusT
0

Vad är det om gör det till grisepass? Hur er grisepass ut egentligen? Jag tycker det ser ut som ganska ren pass, inte helt men nästan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

amandaam
0

okej hur vet man att det är tölt?

niare
0

om hästen passar utan sväv kallas det grisepass

amandaam
0

hur ska man göra för att få hästen att trava vanligt. För hon gör automatiskt så där…

toraeistla
0

det är den här gångarten hon väljer, hur får man henne att trava ?

Em--ma
0

Min häst gjorde/gör så när han inte orkade trava.

Vad är det för ras på hästen?

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

toraeistla
0

det är en islandshäst. hon är väldigt pigg. hur får man henne att inte göra så? :P

CelsiusT
0

#8 Tölt hör man, det låter BlackAn'DeckerBlackAn'DeckerBlackAn'DeckerBlackAn'Decker

#9 Aha.. Ja då är det ju grisepass =)

#10-11 Sidvärtes träning brukar få dom att vilja trava istället för att passa/tölta.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Maja
0

#13 - Vill du ha hästen i tölt eller trav? Grisepassare går i just grisepass för att de är stela och omusklade. Mycket lösgörande arbete, även en del voltarbete hjälper.

toraeistla
0

jag vill ha både trav och tölt. det är grisepass hon använder hela tiden. det här är min medryttarhäst och jag är inte så duktig på islandshästar. skulle vilja lära mig mer.

Maja
0

Det är svårt att förklara sådant här på nätet så att alla förstår. :)

Har du inte tillgång till en tränare?

Men jobba mycket med lösgörande övningar, mjuka upp och se till så att hästen är avslappnad - det är den bästa början! :)

[Piaffen]
0

Min häst gjorde alltid så i början när jag hade henne. Men hur jag lyckades lösa det där det kommer jag knappt i håg, vi fortsatte bara att träna och träna.

WornOut
0

Känns som att du verkligen borde få hjläp av (rida för) någon som kan sin sak :)

selfrejection
0

Har också ridit några sånna hästar som bara grisepassar. Den ena kunde inte ens galoppera. Han var inte inriden ordentligt fast han var 10år.

För att få trav tränade jag mycket på att böja och göra hästen mjuk först och och värma upp hästen ordentligt. Sedan kan man göra övertydliga signaler att man vill ha trav. Ställ dig upp, fram med tyglarna och driv. Och trava aldrig på vägen hem om hästen är en sån som går fortare på hemvägen, tills du fått till traven.

Det är svårt att säga hur du ska göra med tölten, eftersom du själv säger att du inte är så van. Det är det vanliga, sitt ner, havlhalter och driv. Sedan är det ju massa andra saker man ska göra när man vill ha tölten, men som andra säger så är det väldigt svårt att förklara så här. Kan inte ägaren till hästen hjälpa dig?

Zabbio
0

Man får leta sig fram till vad hästen svarar  rätt på.

För att trava Crow håller jag emot med ena hälen och puttar till med andra hälen ett par gånger i travtakt tills han fattar trav. För att tölta klämmer jag om med vaden istället.

Crow är visserligen varmblodstravare, men så stor skillnad är det ju inte mellan två passtaktiga hästar oavsett ras. När vi satte trav på honom fick jag rida på volt och göra volten mindre och mindre samtidigt som jag skänklade med innerhälen (det engagerar en muskelreflex som uppmuntrar hästen att korta den sidan och dra bak frambenet samtidigt som den tar fram bakbenet, dvs få innersidan i trav, sen följer yttersidan av sig själv). Det såg inte så trevligt ut, mest för att han blev så överböjd och fick springa så smått, men det var det enda vi kunde komma på som fungerade. Så fort han fick trav (kunde ta många varv..) släppte jag och lät honom springa mer eller mindre dit han ville en stund, innan jag bad honom att lugna sig lite. Eftergift med andra ord. Så småningom förstod han signalerna för trav och vi kunde fatta det ganska lätt på volten. Då började jag fatta den ute på vägarna. Det var lite klurigare eftersom jag inte hade möjlighet att volta när han inte förstod. Men han fick helt enkelt springa i en överböjd skänkelvikning tills han fick trav,sen omedelbart räta ut sig och komma in i takten innan jag mjukt bad honom sakta ner traven lite. Oftast bröt han av till tölt vid avsaktning, trots att jag försökte rida lätt i takten osv, men då fick han göra det och skritta en stund innan jag provade igen. Ibland gick det inte alls. Nu har vi äntligen börjat få kläm på travfattningar oavsett om det är rakt spår eller ej.

För att få hans fyrtaktiga pass (den var inte ren tvåtakt som din, utan mer 1-2--3-4; men likväl för mycket pass) så övade vi mycket skritt, aktiv framåt skritt. Sen i tölten gjorde jag öppnor och slutor och skänelvikningar, flyttade bakdel osv. Jobbade lite i backar när vi kunde. Helt enkelt arbetade på att mjuka upp hans sidoe och muskler. Han fick gå mycket bredvid stigen, över stock och sten i lite snabbare stepping pace/tölt, och det hjälpte en del. Bev han för passtaktig saktade jag av till skritt eller tills han fick en bättre fyrtakt, varje steg han får grisepassa gör det svårare att få en ren tölt. Det påverkar inte traven så mycket - har märkt att hästarna skiljer väldigt bra på tölt och trav, men inte riktigt ser samma skillnad på passtaktig tölt, pass och tölt om man inte jobbar med det.

Nu har Crow inga höga knälyft som tävlingstöltare, och han går i en mer avspänd form eftersom det är det jag söker. Jag skulle kunna dra upp huvudet på honom och skapa högre lyft, men det är inget jag eftersträvar. Använder inte heller vikter, har provat och det ändrade takten lite, men det är helt enkelt inte endamålsenligt för min ridning :)Kanske vi kommer så långt att vi kan få en flashig tölt ändå någon gång.

Men det är iaf så vi har jobbat för att få passen till tölt och trav.

Det bästa är väl om du får hjälp på plats av någon som ser dig och hästen.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

may-britt
0

du  får skritta och  skritta hästen for och  få  den myk skrita en time lungt skritt och  hästen skal ned på  tyglen och  jobba böya hästen i skritt rundt ditt ben begge verv skritte snappt och  så  lungt det tar 1 år til mere och  få  hästen så  myk at den kan trava tölta ren och  fatta rett galopp rett

hästen går i  grise pass sen den er stel

ner du  lar din häst jobba med hue opp som det der jobber du  på  en underhals som hästen inte skal ha.

så  lenge hästen inte har krefter och  muskler til och  jobba i  form på  bettet så  får den inte ren tölt eller bra trav