Snösulor
Brukar du sätta på sånna? Vilken sort isånntfall? Sånna där halva eller över hela sulan?
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~

Min är barfota i år men annars har kag alltid haft sådana här sulor: http://www.hooks.se/Product.aspx?productid=900225.
En jag känner hade sådana med kanal och dem hjälpte knappt så jag kör med heltäckande.
Än så länge bara skor, när hovslagaren är ute nästa gång blir det hela snösulor och 4 brodd i varje sko (skodd fram).
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Har också bara skor än så länge, fast med brodd bak i framfötterna då ponny är lite för vild för att jag ska få i brodd bak, men hon far ju inte ilal av det :)
När hovis kommer nästa måndag skall ponnyn få någon form av smält plast som "fyller ut" hoven så hon inte skall få snöstyltor. Skulle även vilja ha så jag kan ha 4 brodd/sko.
Om jag skulle få låna tråden lite.. Har någon erfarenhet av "guldskor" (heter de ens så?) där det redan finns 6 brodd på skorna, som sitter fast? Och om dessa funkar, eller om hästarna halkar runt med dem? Tänkte så man slipper ha de faktiskt rätt så långa isbroddarna..?

#1 Okej :) Finns det många sorter? Och en storlek som sen hovis klipper till eller?
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~

#4 Det finns en del olika sorter snösulor men heltäckande funkar perfekt=) Det är en storlek och dem är stora från början sen klipper hovis till dem bara=)
De hela sulorna klipper hovslagaren till då han skor. Snösulor (de som ger luftkuddar och är öppna i mitten) brukar finnas i två storlekar. Full och ponny. De klipps också till fast bara längst bak då man behöver hålla formen på resten av sulan. Fråga hovslagaren. H*n vet säkert vad du behöver.
Jag gör egna snösulor :) Kostar inte ett smack och används bara när dom behövs ;)
Klipper ut ur plastlock, tex locken till mineralhinkar eller glasslådor, och "klickar" fast (plastlocken går ju att böja, men är tillräckligt fasta för att stanna på plats under en ridtur eller hagvistelse när det behövs). Rätt fippligt att få till passformen optimalt, men när man väl lyckats så funkar det hur bra som helst!!! Inte en snöstylta så långt ögat når, och man slipper ha permanenta sulor :)
Min herre ska få på sig snösulor imorrn, jätteskönt då han får endel styltor. Styltorna går oftast bort om vi travar ett par steg, men inte alltid man kan göra det. Och i hagen vill jag inte att han har styltor..
Snäsulor är ett måste på vintern för mig.
Köpte på Hööks för nån dag sedan, den modellen är inte så hållbara, men är en ny hovis som ska sko imorrn och jag vet inte om han har med sig några, Finns en sort som är superbra och hållbara, men vet inte vart man köper dom, hovis hade såna med sig förra vintern.

#8 Vad var det för sort? Hur såg dem ut?
#9: Svarta i ganska hårt gummi. Var väv som syntes i gummit på den platta sidan har jag för mig. Höll i två vintrar har jag för mig.

#11 Inte sådana här eller? http://www.hooks.se/Product.aspx?productid=900225. Dem är jättebra iaf och håller läänge!
#10 Styltor brukar man kalla det då snön samlas och packas så hårt under hovarna att snön fastnar och byggs på uppåt så att det ser ut som om hästen går på snöpelare.
jag använder guldskor, tycker dom är det bästa och dom håller en hel vinter om du inte rider på asfalt hela tiden. mina hästar glider minimalt med dem, så bara posetivt med dem förrutom att dom e ganska dyra
#12: Nä, kände på dom på Hööks och är inte såna.

#3 Jag har använt guldskor i alla år mina travhästar, ridhästen har inga guldskor i år men det blir väl antagligen det, jag gillar att ha fast brodd för jag plockar aldrig av brodden ändå. VILL du ha möjligheten att plocka av brodden är guldskorna ingenting för dig. Guldskorna är lite dyrare, men mycket hållbarare än vanliga skor. I många fall har jag kunnat använda skorna två gånger på hästen och de har inte glidit något alls, varken i skritt, trav eller galopp. =)
Bidermans har ofta bra snösulor, ridhästen får gå med sulor och vanliga ridskor med brodd.
Ett bra tips om ni har sulor, är att nypa åt skorna ett par dagar efter att ni har fått nya. De är rätt stumma i början och ger med sig när hästen gått med dom ett tag. Mina hästar hade förmågan att tappa skorna lättare när jag hade sulor utan att nypa åt… :)
#3 - Hade guldskor förra vintern. Skönt att inte behöva oroa sig för broddar som lossnar, hålla på att skruva i och ur hela tiden… Var inga direkta problem med dem vad jag uppfattade. Hade två hästar i hagen, lugna och snälla mot varandra så det var aldrig något slagsmål där. Hästarna kändes säkrare på foten än i vinter när det bara satt två brodd per hov.
#17 och #18 tack! :) Jag lutar lite mot guldskor.. jag tycker det är rätt jobbigt att brodda i och ur och det känns som om ponnyn löper mindre risk av att trampa sig med guldskor.. Och så blir det väl ingen snedbelastning eller så eftersom det är brodd på "hela" skon..
Enda "problemet" är väl när man är på träning med andra hästar, men det kommer nog inte bli så mycket nu under vintern dä jag själv skall "sättas igång" efter ett brutet nyckelben och på tävling löser man det med röd rosett. Tack för svaren!