Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 4174 ggr
Rafflan
0

Träns hjälp

Ja jag (som många andra) har en häst med huvudform mitt emellan 2 storleker, mitt största problem är att han behöver full i pannband, men cob i sidostycken.

Så nu undrar jag, finns det någonstans man kan köpa bara sidostycken eller måste jag helt enkelt leta gamla billga begagnade cob-träns och köpa hela tränsen bara för att få sidostyckerna?

Lorita
0

Du köper ett Cobträns och ett pannband storlek full det finns att köpa löst

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Rafflan
0

#1 men var hittar jag lösa sidostycken?

dem enda jag hittar kostar över 100 kr och då är det nästan billigare att köpa hela beganade cob träns :P

Salish
0

Du köper ju allt i tränset på stl cob, och sen byter du bara ut det mot ett fullstort pannband.

Rafflan
0

#3 dock är nosgrimman cob/full ;)

Så på vissa träns måste han ha full i nosgrimman med :P
Ibland funkar cob ;)

selfrejection
0

Man kan ju vara utan pannband också :)

Rafflan
0

#5 är det inte risk att tränset kan hamna fel då på nåt sätt + att det kanske inte är så snyggt (a)

verkar som om ponny/cob träns går billigt på tradera, bara att betala för frakten på endel, kanske ska jaga såna ^^

selfrejection
0

Jag är ju islandshästryttare, och i vårat stall är det inte många som har pannband på sina träns. Jag har på mitt för att jag måste klippa sönder pannbandet om jag ska ta av det, så jag har inte bestämt mig om jag vill ha kvar det eller inte. Men jag har aldrig varit med om att tränset har hamnat fel eller så pga att det inte finns någon pannband, så jag tror det är väldigt liten chans att det gör det :) Men tycker om det är snyggast med pannband ska man såklart ha det :)

Att jaga på tradera låter som en bra idé tycker jag. Jag har köpt mitt träns på blocket och det funkade jättebra. När jag letade efter det tittade jag på tradera, men fanns inget som jag just vill ha :)

Zabbio
0

Jodå, pannbandet har en funktion. Jag har träffat några hästar där tränset glidit nerför mankammen och då dragit fel i bettet, pga avsaknad av pannband. Det häder på min häst tex :)

Men de flesta hästar behöver det inte.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

selfrejection
0

#8 Då har jag lärt mig något nytt :)

Akerberg
0

Har för mig att man kan köpa bara nackstycke + sidostycken hos Horze

Rafflan
0

#10 359:- styck ;)

Jag behöver 2 par :P

Klasselover
0

Finns stigbettsrem på Hööks för 99:-, sen kan du lägga till nosgrimma och panband/byta ut, men det är ju ingen käkrem till. Jag rider ofta utan pannband, käkrem och ibland utan nosgrimma med..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.