Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 4496 ggr
Hermelina
0

Ny sadel

Vad ska man tänka på när man köper en ny sadel till sin häst? Är det otänkbart att köpa en billig syntet dressyr sadel på blocket?! (Det går väll såklart, men tänkte bara på om det inte brukar gå..)

Står det på den nuvarande sadeln man har vilka mått och så den har, eller kan man mäta det på något vis?

Jag har en ponny på foder som jag inte vill köpa en ny dyr dressyr sadel till eftersom jag snart ska lämna tilbaka honom, men tänkte om det finns en möjlighet att köpa en billig dressyrsadel på blockeT? Känner nämligen att jag skulle vilja ha en dressyrsadel och inte bara allround..

Hoppas ni förstår vad jag menar :P

Linnea
0

Bomvidderna kan vara svåra, dels så är det inte samma beteckning på alla märken och dels kan det skilja sig inom samma märke..

Det bästa är att prova den.

Skynda långsamt så går det fortare.

Alex
0

Om sadeln är billig eller dyr har mindre betydelse, även vart du köper den ifrån. Det viktiga är att sadeln passar hästen, och det går inte att räkna ut genom att mäta en annan sadel som passar, den nya måste provas ut på hästen. Det krävs en del kunskap för att se att en sadel passar en häst också, så det är tyvärr inte bara att köpa en sadel man tycker ser bra ut.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Lorita
0

Min senaste sadel var en syntet och billig 200 kr beg och den ligger perfekt på Kiara, så länge den ligger bra och håller så tänker jag ha kvar den, man har ju råd att köppa "nytt" när deni nte duger längre Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Hermelina
0

#1 ah oekj.. :)

#2 nä precis, men har du tips om hur jag ska gå tillväga?

#3 något sånt jag hade hoppats hitta! :D

elli-kleo
0

Du kan ta hjälp av en kunnig på sadlar, behöver inte vara en sadelutprovare

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

kaka1234567
0

tycker man ska en utbildad sadel utprovar e man kan inte bara ta någon duktig tycker inte jag

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Hermelina
0

Har inte råd med en duktig sadelutprovare som sen ska bossa om sadeln (eller vad det nu heter) Frågar var snarare om man på något sätt kan knåpa ihop nåt själv..Eller om det är för "riskabelt". Jag är inte så br apå det här med sadlar nämligen.

kaka1234567
0

De är för riskabelt enligt mig

_Mvh kaka
_

Lorita
0

#7 så svårt är det inte att prova ut en sadel, ta hjälp av någon du litar på och känn och tänk själv lite.

Sadelutprovare är ett relativt färskt yrke och ryggproblem på hästar har under samma tid ökat. kanske för att utprovaren ser ut en sadel (ofta dyr) och sen fortsätter man att rida i den år ut och år in utan att själv känna efter hur sadeln sitter, detta är bara en teori.

Klasselover
0

Fast det är ju så, det kan i längden bli väldigt dyrt om man köper en sadel utan att prova ut den ordentligt.. Jag skulle aldrig köpa sadel utan att diskutera med flera kunniga som jag litar på (jag har 2 kunniga i stallet, jag själv kan ändå relativt mycket och så kollar jag alltid med min veterinär som är duktig på sadlar och ryggar, han tar själv fram en sadel nu) Om det blir ryggproblem blir det dyrare än vad sadelutprovningen kostar… Sen tycker JAG  att det är viktigt att man kollar av 2 ggr per år ifall hästen ändrat sig och behöver ny sadel.

#7 - Bara för att du tar hjälp av en sadelutprovare, vem säger att du måste stoppa om sadeln?

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Hermelina
0

#9 Lite så jag tänkte men nu verkar ju många vara väldigt emot det, och jag frågar eftersom jag är rädd att det ska bli dåliga konsekvenser.

#10 Jag vet inte, jag vet knappt vad en sadelutprovare gör exakt.  som sagt så kan jag inte mycket om sadlar.. ;O

Lorita
0

#11 har du någon duktig du kan ta hjälp av? För utan god kunskap ska man inte prova ut en sadel själv.

Hermelina
0

#12 Hmm jag vet inte, jag ska byta stall på tisdag kasnke kan fråga någon i nya stallet.. :) Men hur gör man då? Köper en sadel, provar och sen typ lämnar tillbaka om den inte passar ?

Lorita
0

#13 jag har turen att bo nära en affär som säljer begangnat så jag få låna hem saden på öppetköp 3-4 dagar

elli-kleo
0

#6 Onödigt om man känner någon som är riktigt bra på sadlar. Hon ska snart lämna tillbaka hästen och visst så ska man vara säker på att sadeln ligger bra men det kan andra än sadelutrovare se. Självklart inte vem som helst, men rutinerade erfarna, ja

håller med #9

kaka1234567
0

#15. tycker inte jag jag betalar häldre pängar och är säker en att ta någon jag känner och låta den. En spdan insident har hänt en bekant och de va helt fel. Jag skulle haft me den duktiga och ha en sadel utprovare

_Mvh kaka
_

Hermelina
0

Men hur brukar man göra med sadeln då, hur mäter man bomvidd osv (om man kan det) ? Brukar det stå något på sadeln?

elli-kleo
0

#16 Din bekant kanske inte var så bra på sadlar?

Det finns ju "hovslagare" som inte skor så bra så det kan lika gärna finnas sadelutprovare som inte är speciellt duktigt. Man kan ju inte bara lita på vad dom kallar sej eller är utbildade till. Om man känner någon som är bra på att sko och prova ut sadlear men inte är sadelutprovare eller hovslagare kan man lika gärna fråga dom

Men det är som sagt min personliga åsikt

Lorita
0

#17 ofta står det i sadeln, jag brukar titta på sadeln då jag vet mina hästars ryggar för det är inte bar vidden som man ska tänka på utan formen på sadeln. Det är inte som ett par byxor där man kan köpa storlek 38 och dom passar man måste prova.

Försök att hitta någon du litar på som kan hjälpa dig för det är väldigt viktigt att man vet vad man gör.