täcke som andas?
insåg idag att jag behöver ytterligare ett regntäcke till hästen. är ute efter ett täcke som andas och inte allt för mycket fodrat. får ej kosta över 500;-
tips?

börjes himalaya? jag ahr haft ett sådant och det har bara ett tunt foder så att inte yttertyget ligger mot hästen. mitt var helt okej till en annan häst strimlade sönder det man har var ett ritkigt täckesmonster.

men vad är det för foder? stannar inte fukten innanför täcket?

de har de vanliga "standardvärdena" 3000/3000 på både andasfunktion och vattentäthet. fodret är bara ett tunt bomullstyg innanför yttertyget. Det täcket jag hade fungerade finfint! Stod emot väta bra, och jag antar att det andades lika bra för roger var aldrig varm elelr svettig under det. Andas det itne tillräckligt så håller det ju inte bara fukten på insidan utan värme också. Hööks är väl de som haft sämre värden på sina täcken men jag tror de börjar skärpa till sig.

det kan ha ändrat fodret förresten för nu står det mjukt polyesterfoder på deras sida, det var 3 år sedan jag had emitt himalaya regn.

det finns ett fleecefodrat regntäcke på hööks med samma siffror på andasfunktion, vattentäthet och rivstyrka för 399kr. det har fått rätt bra omdömen också eller åtminstone 3/4.

ja jag vill ha polyester till det som merry har på insidan av sitt nu. och det blir ju fuktigt. det är det som är mitt problem nu. täckena hinner inte torka tills dagen efter.

hade ett thermomaster täcke för några år sedan som var riktigt bra. det var våffeltyg på insidan. var alltid torrt invändigt!
Köpte mitt senaste regntäcke på citygross.
500 kr, m.halvhals, ofodrat (glatt tyg på insidan)
Han har det på sig så gott som 24/7 i 2 veckor nu då det inte varit något vidare väder och det har inte släppt igenom den minsta fukt. Toppenbra!
- Jag, latmasken läser inte hela rubriken. Vet inte om det andas. -