Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3276 ggr
WinterPrince
0

Täckesdjungeln

Jag börjar så smått titta på täcken till nästa vinter.

Men jag har aldrig köpt ett täcke förut (ponnyn jag hade tidigar fick vi med massa täcken).

Det jag letar efter är ett riktigt varmt utegångstäcke. Tanken är att täcka för att förhindra vinterpäls.

Jag letar främst på begagnat marknaden (storlek 135cm) och blir inte klok på olika fyllningar mm.

Så tips mottages gärna på vilka fyllningar jag ska leta efter och gärna även märken som är bra/dåliga.

Billiga nya täcken kan också vara intressant.

WinterPrince
0

Ingen?

Om jag frågar såhär då:

Vad tittar ni efter när ni letar vintertäcke? Vilka egenskaper vill du att det ska ha?

fridak
0

Jag kollar rivstyrkan, tex 600D är en väldigt vanlig siffra på det och ju högre siffra desto bättre.

Sen är det väldigt viktigt med vattentätheten och andasfunktionen, högre siffror p ådet är också bättre, vanligast är 3000/3000. Jag skulle aldrig köpa ett täcke som har sämre än de här.

Passformen är också väldigt viktig, vart sitter bogvecken? Oftast på helt fel plats. Hur högt upp går dem? oftast för lågt. Ett täcke kan sitta bra utan att bogvecken är rätt, finns ju bogveckslösa täcken som sitter kanon.

på ett vintertäcke så är tjockleken på täcket betydande också, den vanligaste siffran på det är 300g/m^2.

WinterPrince
0

Rivstyrkan känner jag är det jag kan gå ner i styrka med då han troligtvis måste gå själv framöver (hingst).

Vattentäthet och andasfunktionen hade jag inte reflekterat över, bra du sa det!

Bogveck är en självklarhet för mig då han har väldigt bogfria rörelser.

Okej, så vintertäcke ska minst ha 300g fyllning. Antar att jag behöver ett lite tunnare också att lägga på tidigare på hösten.

fridak
0

bogvecken gör ju inte mycket till nytta när de allt som oftast befinner sig på fel plats på täcket. oftast är de placerade bredvid bogarna, jag skulle vilja ha dem mer snett framför. Men det kan ju vara bra att kolla på och då hur högt upp de går.

Det är inte ofta jag använder mina vintertäcken, blir kanske något mer nu när jag flyttat upp till mellansverige och inåt landet. Den utetäckesgarderobern jag har ser ungefär ut så här:

regntäcke, fodrat med tunt tyg.
regntäcke fodrat med fleece
övergångstäcke 200g
vintertäcke 300 g
vintertäcke 360 g.

Täckena som används mest är regntäckena och övergångstäcket.

WinterPrince
0

intressant.

Tanken är ju att ha täcke för att hindra vinterpälsen. Jag kanske tänker fel att han ska ha ett varmt och tjockt täcke då? Inne tänkte jag att han ska få ett fleecetäcke, eller ska man ha tjockare där också?

Linnea
0

Det beror på stallet, i ett kallstall kan du ha samma som ute. Är det varmare inne än ute tycker jag att man ska ha ett tunnare täcke, annars blir det för varmt plus att hästen vänjer sig vid hög värme och kan då börja frysa utomhus fast den har täcket på sig. Finns ju tunna stalltäcken eller fleece.

Om hästen hålls varm får den inte lika mycket päls.

Skynda långsamt så går det fortare.

WinterPrince
0

Då är jag inte helt ute och cyklar då.

Vad han ska stå i för stall återstår att se, det är inte förrän nästa vinter. Iår går han på lösdrift.

Då tänker jag såhär:

Varmt stall:

Höst:

Inne: fleece

Ute: 200g täcke

Vinter:

Ute: 300g täcke

Kallt stall:

Höst:

Ute: 200g täcke

Vinter:

Inne: 200g täcke

Ute: 300g täcke

Så då ska jag leta efter ett ca 200g täcke och ett ca 300g täcke. Fleece har jag.

fridak
0

han kommer ju fortfarande få vinterpäls eftersom det styrs av solljuset men täcket kan påverka något hur tjock pälsen blir.

WinterPrince
0

Tack för er hjälp. Nu har jag lite mer kläm på vad jag ska titta efter. Hoppas kunna fynda några täcken till våren kanske.