Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3190 ggr
Surviver
0

kissfråga?

Hej tänkte bara kolla med er om det är någon som har koll på hästurin, konsig fråga kanske men idag när jag gick ute i hagen så fick jag se en kissfläck som var mörkt orange i snön (mycket mörkare än en "vanlig" kissfläck eller vad man ska säga.) Har inte sett någon så mörk kissfläck förut så jag började fundera på vad det kan vara. Nu går mina killar på lösdrift så jag vet inte vem av dem som hade kissat där och jag brukar väl inte direkt kolla kissfläckar i snön varje dag heller men jag reagerade på den där. Ingen av killarna verkar nere eller påverkade på något vis, dom var "sig själva" alla tre. Har ni någon aning om vad det kan vara? Är det normalt? vätskebrist? Tänkte ringa veterinären imorn och fråga men tänkte bara kolla här ikväll om ni har några ideer.

QALM
0

Det är inget att oroa sig för. Samma sak som för oss är det för hästar, dricker vi inte så mycket blir kisset konsentrerat och blir mörkare till färgen.

Lorita
0

På vintern och vid snö är det inte ovanligt med mörka pissfläckar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

carrrrrooooo
0

Min tös får oxå mörka fläckar, jag blev oxå orolig dom första gångerna jag såg det men det är inget att oroa sig för:)

Tusen
0

På vintern kan man t.o.m. se kissfläckar som ser lite blodiga ut. Det är inte heller farligt. Det kan bli så om hästen äter snö och då är det lät att de små blodkärlen i urinröret brister. Absolut inget farligt alls.

lisette
0

äter hästen morötter så kan det påverka kissets färg.

Surviver
0

OK, tack alla för era svar, då var det som jag misstänkte då att jag nojjade i onödan :o) Så lätt att man gör det, man vill ju inte att det ska vara något med älsklingarna. Skönt att man kan fråga här och lugna nerverna Glad

fridak
0

#4 hur påverkas blodkärlen i urinröret av att hästen äter snö? När snön väl kommit så långt så har det väl smält och borde vara som vanligt vatten?

Tusen
0

#7 Det är jag inte helt säker på men det var vad vår veterinär sa då jag frågade. Förmodar att det är som att dricka riktigt kallt vatten. Men jag håller med att det låter lite konstigt. Förmodar att det rinner igenom för fort så kroppen inte hinner värma upp ordentligt. Men jag ka ju fråg a igen.

Linnea
0

Det kanske är blodkärl lite längre upp o kroppen som brister? Jag vet inte, har aldrig hört det.

Skynda långsamt så går det fortare.

elli-kleo
0

jag tror inte att det är något att oroa sej för

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus