Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 7578 ggr
examynia
0

bara skor fram, hur många broddar då?

Jag hade tänkt att bara sko min häst fram i vinter med snösulor och brodd.. anledningen till de är att han inte är igångsatt å jag kommer inte kunna sätta igång honom ordentligt nu under vintern då vi ej har ridhus å terrängen fryser å de blir både gropar å annat som jag inte vågar direkt ha någon fart på..och att han blir så ömfotad fram så att om jag sliter av skorna så kommer jag inte kunna rida alls.. vilket jag vill..

men då till min fråga.

när man bara skor fram å ska ha broddar.. tycker ni att man ska ha 2 eller 4 broddar i varje hov då?.. visst att vinkeln på hoven blir fel med 2.. men blir de inte "väldig" skillnad höjdmässigt mellan fram å bak om de blir 4 ?

(inte så insatt i just detta med broddning då jag är van sen tidigare med barfotahästar på vintern)

Josefineep
0

Kommer det inte bli halt med bara skor i fram?

I vilket fall hade jag satt i fyra broddar i fram. Blir så halt annars med järnskor. :)

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

examynia
0

#1 de blir ju halare med skor utan brodd bak.. för vi får nämligen inte ha broddar i hagen bak:-S å eftersom att jag inte ska rida så mycket i vinter så känns de lite "onödigt" att sko runt om för att sen behöva skrapa ur broddhålen bak å hålla på.. de tar ju sån tid bara för att rida kanske 30 minuter:-S så jag känner mig lite smått förvirrad faktiskt..

viktoria91
0

Kom ihåg att brodda av när brodden inte behövs. Inte bra för hästen att ha brodd i onödan.

examynia
0

#3 nä jag brukar inte ha brodd i onödan så de är lugnt;)

viktoria91
0

#4 Vad bra, vet vissa som alltid har brodden i för att dem orkar inte ta av dem eller tror att bara hovslagare kan fixa sådant. =)

examynia
0

#5 aha okej hehe.. jodå de har jag koll på hur man gör haha:-D

niare
0

vi har 6 broddar men har guldskor.

examynia
0

#7 okej de låter dyrt de:P

Josefineep
0

Som sagt skulle jag broddat runt om i fram och isf låtit det vara oskott i bak så kommer det ju gå och rida endå när det inte är blank is.

Jag har broddat runt om hela vintern, dels för det blir så halt på snön att gå utan och dels för att stallägarn där jag har min häst inte kan brodda av 15 olika hästar vid intag.

Det jag då måste få fråga lite OT Det är ju som sagt inte bra att ha broddat i onödan men i snön sjunker ju broddarna ner och inne står ju hästarna på ett tjockt lager spån, eller iaf min häst. Så då kan det ju inte vara skadligt eller är jag helt ute och cyklar?

Tusen
0

#9 Håller med dig.

#0 Minst 4 brodd på varje sko. Höjdskillnaden är marginell och på verkar knappast hästen ett dugg. Är det halt då du ska rida ut kan du ju ev. sätta på easyboots på bakhovarna. Då halkar hästen inte med bakhovarna heller då han rids. De är lite dyra i inköp men håller länge och du slipper skoningen, så det blir i alla fall inte dyrare i slutändan.

niare
0

jag betalar för en rundskoning med guldskor 6 brodd på varje 1200 kr och har då även snösulor dessa skor håller för två skoningar så allstå betalar jag vid nästa skoning inte för själva skorna så blir billigt i längden men håller med dom andra att sko bak med isf för så himla lät som fläker sig när de e halt och dessa broddar är ju inte så stora så gör inte såndan stor skillnad, men jobbigt att brodda av och på hela tiden då ingen i stallet vill de då vi har delad tur, så alla hästarna i stallet har faktist guldskor ;)

examynia
0

#10 okej ska se om hovslagaren har med sig skor med 4 broddhål i då..annars få rjag väl nöja mig med de han har antar jag:-/ okej ja man kanske skulle kolla upp vad sånna kostar å hur dom fungerar osv..

#11 fast vi får inte så hala hagar… blir aldrig direkt isbanor i hagen.. de har aldrig hänt att någon har fläkt sig under de åren jag varit där å då går alla utan broddar i hagen (vad jag vet iallafall)

niare
0

jo men kan hända unde ridning vilket hänt mig när jag red oskodd häst vilket e väldigt tråkigt :/

niare
0

jo men kan hända unde ridning vilket hänt mig när jag red oskodd häst vilket e väldigt tråkigt :/

examynia
0

#13 ja de har du iof rätt i.. men de är så mycket prat överallt om hagarna just.. jag kommer ju helt klart förstås kolla vädret å underlaget å så åxå.. jag har ju inget måste att jag MÅSTE rida varje dag då han bara är i skrittläge änsålänge ändå så får han stå några dagar pga underlaget så gör de inget…=)

viktoria91
1

#9 Men många låter broddarna sitta på ävennär snön smälter bort och tänker att broddarna tas av när hovslagren kommer ut och kan då gå veckorna med broddar på i onöda. Min broddas alltid av på kvällen och får broddar på morgonen om det behövs.

viktoria91
0

#9 Men många låter broddarna sitta på ävennär snön smälter bort och tänker att broddarna tas av när hovslagren kommer ut och kan då gå veckorna med broddar på i onöda. Min broddas alltid av på kvällen och får broddar på morgonen om det behövs.

AnnaBrandell
0

#17, varför då? känns lite som onödigt slitgöra?

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

viktoria91
0

#18 Varför skulle det vara det? Det tar inte många minuter. Dessutom har jag aldrig broddar på hästen utan skydd på alla benen och jag vill inte att hon ska behöva ha skydd inne. Har man inte tid att lägga några minuter på att brodda på och av borde man fundera om man verkligen ska ha häst.

Elshira
0

#17 Den tidenefter snön smält/smälter brukar vara väldigt halkig den med (framför allt på gräs), så broddarna är bra att ha kvar ett litet tag till. Men jag skulle inte satt på nya broddar om jag skodde om mitt upp i det, då skulle jag unvikt att rida på de hala underlagen en tid istället.

Själv har jag alltid brodd på mina hästar - hela tiden. De enda gångerna de inte behövs för min del är när de står inne, men våra hästar står på bädd så de står inte på broddarna (men det spelar ju inte heller någon roll om man har 4 brodd i varje hov).

Hoss oss kan det bli halt i hagen så alla utom en (som är lite kickig) går med skor och brodd, och den kickiga är då istället barfota. Och jag vill normalt sett kunna rida på alla underlag, utan att de fläker sig. Har 2 bekanta som fått avliva hästar pga det, så jag tänker i.af inte riskera något sådant enkelt att åtgärda.

Hakuna matata!

Josefineep
0

#19 "Har man inte tid att lägga några minuter på att brodda på och av borde man fundera om man verkligen ska ha häst."

Alla har kanske inte eget stall eller möjligheten att brodda av hästen vid intag eftersom man inte kan sitta och åka fram och tillbaka till stallet både morgon och kväll, har du funderat på det? Tycker detta var ett löjligt påstående!

viktoria91
0

#21 men tänk om du måste åka ut någon kväll för att hästen är skadad och du redan har varit där på morgonen då? Lika löjligt är ditt påstående. jag har inget eget stall då jag bor i lägenhet men jag åker ut till min iaf 2 ggr om dagen.

Elshira
0

#22 I hagen kan jag förstå att man inte vill ha brodd på hästen (dels för att de kan slå på sig och dels göra illa andra), men i boxen?!? Herre gud inne står de ju bara stilla, eller vad har du för "boxvandrare"? Hur sjutton lyckas hästen göra sig illa på brodd om den står stilla…?

Hakuna matata!

Josefineep
0

#22 SJÄLVKLART åker jag ut till stallet en kväll/flera ggr om någonting har hänt. Men åker inte dit för att skruva av brodd på en häst som står inne på ett tjocklager spån och ska sova.

Tusen
0

Vt ni. Nu ska jag chocka er lite grann till. Vi har brodd baktill på våra även på sommaren. De tävlar och tränar i ponnytrav och ska de få fäste med bakhovarna måste de ha brodd bak. Dessutom har de bara brodd i tån då. På vintern har de fyra brodd i varje sko dygnet runt. I och för sig går de ute dygnet runt, året runt men då jag hade ett stallat halvblod så fick även hon ha brodden kvar över natten då hon stod inne. Aldrig att jag skulle fått stallägarna att brodda på henne varje morgon. Och släppa ut en skodd obroddad häst i en vinterhage skulle jag aldrig göra.

Elshira
0

#25 Dessutom är brodd defenitivt befogat om man rider mycket på gräsbana (eller tävlar).

Själv vågar jag inte rida med skodda hästar i snabbare gångarter och svänga allt för tvärt på en gräsbana. Rider då endast rakt fram eller på grusvägar oftast (barfota brukar ju dock gå ganska så bra).

Här hemma har vi i.af sån sprutt på våra ponnyer att ska vi på utställning och det kommer vara utomhus på gräs - då måste nästan alla skos och få brodd på sig. Annars halkar de som bambi på hal is med både fram och bak efter som de har sådant påskjut.

MEN har man nu på vintern helt isfria hagar och isfri väg till hagarna, då tycker jag nog också man hellre tar på och av brodd när man ska rida. men personligen har jag dem mer för hagen än för själva ridningen efter som jag kan anpassa min ridning om jag vet att det är halt någonstans.

Hakuna matata!

AnnaBrandell
0

#19 Jag kan säga att jag aldrig sett någon häst som skadat sig själv eftersom den haft brodd på inne i boxen, det värsta kan ha varit att de skrapat sig lite med brodden på ett ben då de rullat.
Då är ju riskerna väldigt mycket större att de skadar sig ute i hagen trots skydd på benen då de leker med varandra.

Våra hästar går alla med brodd dygnet runt så länge underlaget kräver det. Dessutom, går dom utan skydd!

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Kimpa
0

Hellre att de får en brodd skada ( vilket inte inträffat under mina 19 år med egna hästar, och då har de haft brodd dygnet runt på vintern) än att de fläker sig i hagen pga att de saknar brodd.

"Måste" man ha bara två skor när det är halt är det bättre med brodd fram då de lättare för halkskador fram än bak, men ska man se ur ridningens synvinkel är det bättre bak då de skjuter iväg med bakhovarna och då behöver grepp där ( och framförallt i tån).