Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 4038 ggr
Valkyrie
0

Biter tagi bettet? hård i munnen?

Hej!
Jag har en ponny som gärna biter tag i bettet och känns hård i munnen.
När jag rider kan jag få ont i armen för att man måste kämpa otroligt mycket med att hålla kvar henne.
Detta är verkligen jobbigt, jag kommer knappt någonstans när detta händer känner jag.
Tips hur jag kan få henne slappna av? och lyssna mer?
Hon vill lätt bara springa och har inte så mycket respekt.
Kan småstegra lite om man kräver…
I hörnen håller jag på ytter och leder in men man får jäkligt lätt ont i armarna ..

Tips? :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Klasselover
0

Övergångar och lösgörande :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Zabbio
0

Ge henne inget att hålla tag i.

Ge och ta, ge och ta när du behöver sakta av. Sakta av innan du svänger, om hon är svår att svänga. Håll en mjuk, lätt kontakt, även om hon drar så bråka inte utan behåll din mjuka kontakt,  ge henne hellre mer tygel om det behövs. Hon kan inte slappna av och ge efter till en stum hand, därför måste din hand mjukna först.

Det är ingen ide att jobba på ''form'' innan hon släpper in dig, i 'bästa' fall knöker hon ändå bara på nacken.

Börja med att be henne slappna av och ''släppa in dig'' i skritt;

Håll ett mjukt tag på ytter tygeln, och skaka, lirka väldigt lätt på innertygeln, för att be henna spänna av. Dra inte, bara pilla lätt. Fortsätt utan att öka något tryck öht tills hon gör en ansats att ge efter, då slutar du omedelbart och bara håller handen mjuk. Räkna till 2 innan du börjar be henne slappna av igen, även om hon omedelbart stelnar och tar i bettet. Och framförallt, glöm inte din sits, den mesta in verkan gör du  via sitsen!

Börja med detta i skritt, men kom ihåg att hästar rör huvudet i skritt, du måste tillåta det med dina händer och armar. Annars tvingar du henne att spänna sig.

När du håller eller lirkar med tygeln ska du knappt känna att du tar i henne, kom ihåg att det är i  hennes mun det rör sig, och att du vill få henne att slappna av, inte att spänna sig mot dg. Det ska inte vara obehagligt, bara lite pockande och lockande. Glöm inte att sluta lirka helt och ge hel fihet vid minsta ansats från hennes sida, och ge henne en minut i fred även om  hon direkt låser sig igen.

Har hon nosrem? Se till att den är lös så att den inte motverkar att hon slappnar av i käken. Hon ska helst ha käken lite öppen, men inte mer än att läpparna är slutna. (dvs tänderna är inte ihopbitna)

Om du får ont i armarna, tänk på hur hon känner i munnen..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.