experthjälp om att rida in häst
okej , nu manar ja inte att rida in en treåring , utan det är såhär :
vår familj är vän med en bonde som bor på landet . Han har en massa djur och två hästar, en finskhäst som är lugn och beskedlig och en till brun valack . . och det är här det börjar. Valacken bodde hos en familj som vanvårdade och slog samt inte gav den någon mat , så myndigheterna tog hand om den och skickade den till denhär bonden ( har glömt att säga att bonden är överläkare och en klok man ) . Så nu när vi var och besökte honom fick jag umgås med hästarna och då frågade denhär bonden om inte jag skulle vilja "rida in den " igen ? jovisst sa jag , för jag är en erfaren ryttare med gott tålamod. Valacken litar inte riktigt på folk ännu men jag kunde rykta den och den har förr varit framspänd framför en sulky som travare . . .och är en fin häst . Hur ska jag nu göra för att få den till en pålitlig ridhäst ? jag är medveten om att det kommer att ta tid , och jag uppoffrar gärna det för hästen. snälla skriv in era tips ! (det är ingen problemhäst , men jag lägger nu de på den kategorin ) bifogar en bild också :)
Oj, vad söt han var :) Tålamod och kärlek, det är väl dom råden jag kan ge såhär utan att ha något egentigt problem att ta tag i! Lycka till.

Börja som du har gjort. Ta in den och pyssla själv med den. Gå ut och gå. Börja kanske sedan att longera den i lydnad så den vet eller kommer ihåg vad trav, skritt och galopp betyder.
Sätt sedan på sadeln och låt honom ha den några ggr i longeringen. Sedan vet du väl resten eftersom du inte var en gröngöling. Så gjorde iaf jag med en äldre häst som inte var inriden. Och det fungerade bra.
bygg upp ett förtroende mellan dig och hästen, på samma sätt som gejsa och slo säger, så kommer det nog att gå bra :)
fin liten häst förresten :)
Jättefin häst. :)
Om du gör som föregående talare sagt tror jag att det kommer gå riktigt bra! Lycka till.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Börja med att bygga upp ert förtoende för varandra. Få honom att lita på dig. Ta grimman när du ska ta prommenader. ( om han är så att han blir vild så fort du hämtar träns/sadel ) Försök hitta något han gillar (t.ex. kliad bakom öronen ) och så gör du det ofta. Du ska alltid ha kontakt med honom. Ta sedan tränset led honom. Börja lite som man gör när man ska rida in en häst. Longera även mycket. har dom en paddock så släppt honom där. så att han får springa av sig. Mer vet jag inte. är mer inne på hur man rider in en häst ( unghäst )