Beridna Högvakten! *bilder*

varför har dom vita snören runt halsarna?
#7 Kanske för att kunna binda upp dom? Fast ja tror mest de är till som prydnad jag.. ;)
Hihi.. :D Söta!! Red en f.d. pukhäst igår.. ;D

**11# jag har sett på ett program där de tog upp det med de vita snörena runt halsen, de sa att de hängde runt halsen för att det skulle se finare ut.
undrar hur musiken påverkar hästarnas öron?
fina bilder+hästarna**
Jag har för mig att vi fick förklarat för oss att dom vita snörena är dels prydnad, dels är det en relik från förr. Fungerar som så att om någon försöker hugga hästarna underifrån med svärd i halsen så stoppas det till viss del av snöret ;)
Kan ju roa mig lite med att namnge hästarna :)
Pukhästen heter Mr Hamilton och är skitfräck att rida, andra bilden tror jag är Julius eller Oktav, tredje bilden är nog Hector eller Sep ;)
Måste fråga mina kompisar där uppe om dom var med och tränade :P
Slo: Ja de skulle visst vara "junisar".. ;) Haha.. alltså dom höll på att lära sig sin sak.. Men dom gjorde de heelt ok! :)

så söta pållar :D
me like pukhästen. söt liten sak..:P
Fina bilder. :) Tyckte också om pukhästen..:)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Junisar? Du dom jag känner muckar inte förrän i september :P
Ja.. de är väl junisar de.. :P asså.. små! :P *retas*
Vadå junisar :P Förstår inte riktigt uttrycket, har det med juni att göra eller är det bara något man säger om gröngölingar där du kommer ifrån? :P

Hon kanske menar att ni är unga. I ålder alltså.
Aah, så kan det vara också… :)

#0 Vackra bilder, tack så mycket. det är så MÄKTIGT med beridna högvakten!
#15 Skimmeln tror jag är Julius. Fuxen är inte Sep, han har en bred bläs och Hektor bläs/skjuten stjärn. Kan det inte vara Krut?
#0 Jättefina bilder!
#26 Jo Julius är jag till 99% säker på att det är också :) Men fuxen är jag osäker på, eftersom det syns en trumpet lite halvt på ena bilden funderar jag på vem det kan vara i musikpasset, men kom inte fram till någon. Det var mest pga manen som jag gissade på Hector eller Sep :P
Hur kommer det sig att du känner till militärens hästar? :)
Slooo Jag menar såklart att dom är juniorer! Vilket betyder att dom va små.. :P Eller nya på de dom gjorde.. :) De va som sagt en träning innan dom skulle börja sitt "jobb" i sthlm..
#25 o 26 Tack! :D
#27 Lång historia… Är mer eller mindre uppvuxen där och har arbetat två år på Polisrytteriet (som delar stall med Beridna Högvaktens hästar på K1).
Jahaa :D Då förstår jag, hehe ;) Inte så klippsk alltid.
#29 Aha, men där ser man :) Då kanske vi har setts, jag gjorde lumpen där ett tag, från 4dec till ~5feb ;)
#30 Det har vi med största sannolikhet gjort 

Min bror gick lumpen vid K1 för några år sedan (tre år sedan tror jag. Han red en häst som hette Joker.Folk tror att de där hästarna ska vara jättelydiga, men det är det inte. De har en häst där som bara officerarna får gå in till, han har bitit av muskeln på en människa, sen har han sparkat sönder knät på en annan så att han inte kommer kunna gå normalt igen. Och är de inte elaka i stallet så är , många iallafall, otrevliga att rida. Sen när de har ridträning så skriker "tränarna" åt de och om de inte bättrar sig så kastar de koner efter dem. Ganska dumt eftersom de flästa inte har ridit tidigare när de kommer dit. Det var någon som kastade koner efter min bror, det var så han hamnade på Karolinska med hjärnskakning. Konstigt ställe det där. Men det ser värkligen stjusigt ut när de rider på gatorna i stockholm, det är något särskillt!

Kanske överdrev lite, men ändå :P
Däremot så måste jag säga att hästarna är RIKTIGT fina:)
Vad jag hört så är hästarna mardrömmar i boxen men är snäppet bättre när dom rids….
Hästarna lär sig väldigt snabbt vem do mska repsektera och inte, rädda nybörjare får ju ignen respekt what so ever. Hade n polare som gjorde lumpen i dragontrumpetar, han spelade tuba där.
Han berättade om den här hästen som bara befäl fick gå int till eftersom ha nbets o sparkades, och att han hade munkorg.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Pandoer… "Lite" var ordet ;)
#32 Jag skulle vilja påstå att de allra flesta hästarna är väldigt trevliga med tanke på att de hanteras av så många olika personer med (ofta) bristande kunskap och när man ser hur en del av de värnpliktiga behandlar hästarna i smyg när inte befälen är i närheten, tycker jag att de har ett väldigt bra psyke.
Hästarna som köps in är välutbildade och utbildas två år på Strömsholm innan de kommer till K1 som femåringar, att de sedan är "olydiga" som du skriver beror nog mycket på att det oftast är orutinerade ryttare som rider på dem.
#34 Av så många hästar som finns på ett och samma ställe (vet inte hur många, ett 70-tal kanske) så är ett fåtal otrevliga i boxarna, mycket beror nog på det som jag skrev om ovan.
Det stämmer att det finns en häst där som har munkorg men bara vid rykt och sadling. Han är jättego i vanliga fall och när det är någon hästvan som hanterar honom, han var bland annat en av de hästar som uppträdde i Globen i december.
#32 Du kan väl PM:a mig namnet på befälet som du påstår kastade koner efter hästarna.
#37 Ja det är jag också ganska nyfiken på… För jag träffade aldrig några befäl där som verkade kunna hitta på sånna. Stallchefen och löjtnanten som är chef över ridavd var riktigt trevliga :)
Men det finns faktiskt två hästar som jag inte gärna gick in till… Men dom ägdes av samma befäl och tydligen var det ganska uppenbart varför dom blivit som dom var…
#38 Inte så svårt att lista ut vilka hästar det är 

Hallojsan finns Mary kvar ??, Apache, Grimm, var ett antal år sen jag var där sist var typ -90-96 så många av de hästarna som fanns då är nog inte kvar, minns att Mary var kul att rida så länge hon inte ville hem då hade man inte så mycket att sätta mot, Poseidon va också fin. Utter fanns fortfarande kvar då haha många fina minnen därifrån.
#40 Mary pensionerades och dog efter ett par år som pensionär. Apache och Grimm finns inte heller kvar. Apache vet jag inte vart han tog vägen. Grimm har jag inga minnen av.

Grimm stod där nån gång runt 89-91 brun med bläs o strumpor så det är många år sedan men han tillhörde nog polisrytteriet, man saknar den tiden lite grann, undras om mina gamla kompis jobbar kvar fortfarande eller om han sadlat om han var officer där, vi tappade kontakten -95
#43 Om du menar polishästen Grim så vet jag mycket väl vem du menar. En ganska ljus fux med snopp. Han såldes eftersom han inte var lämpad för sitt arbete och lever än hos en privat ägare. Han är ju ganska gammal nu, född 1984.
PM:a mig namnet på din kompis så kanske jag kan svara på om han jobbar kvar.
#42 Ja, jag tror det där är Joker… Men kan ju säga att det inte är en av dom två hästarna jag kan tänka mig har gjort allt det du skriver om.
Kan ju tillägga att mycket av det som sägs om hästarna där är skrönor för att det är grymt kul att se när nybörjarna ska gå in till någon av dom hästarna som är lite surare, om dom fått höra massa roliga historier om dom.
Snackade en hel del med veterinären när jag låg där, och hon berättade mycket sånt som gick runt som falska historier ;)
#45 Vill inte verka petig men det måste varit veterinärassistenten du pratade med. Veterinären är en man som heter Gunnar 
Lotta hette hon iaf… :p Och hade hand om dom veterinärärenden jag hjälpte till med :D

Oj, vad stor hästen såg ut att vara. Eller är det din pappa som är liten.

Tycker att pappan är rätt lång. ^^,
#47 Japp, Lotta är veterinärassistent. Hon har nog världens sötaste hund 
Japp, vad var det hunden hette? :D
#52 Jadu, just nu har jag hjärnsläpp. Var det Elsa?
Hmm… Det kan det ha varit, men jag tror inte det :P Men men, skit i det =)

Min pappa är 1,93 m, Fandango var 1,87 m eller något sådant. Han fick problen med frambenen och avlivades när han var 15 år (*. 1968 +. 1983).