Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 6773 ggr
velepa1986
0

Vad ge som belöning

Vad ger man en häst som belöning/godis om man inte får ge honom producerat foder? Hästgodis går ju fetbort. Morötter går ju men jag tänkte bortsett från de och äpplen.
Någon som har tips??

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Gronstedt
0

Klapp, beröm och vänliga ord! Godis har man som gymnastikredskap.

Om man vill ge godis så gillar många hästar även knäckebröd, päron, banan och apelsin/clementin. Enligt min åsikt är morötter bäst, frukt innehåller rätt mycket socker.

selfrejection
0

Min häst gillar ostmackor…kanske inte så nyttigt, jag vet inte, men han brukar bara få en liten bit när jag har med mig en macka till stallet :)

Zaphix
0

#1: Varför skulle godis bara vara gymnastiskredskap?

Jag ger havre och morotsbitar som godis till min häst, men oftast havre. Han älskar bananer också.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Tusen
0

Våra får aldrig något att äta som beröm. De får en klapp och berömmande ord och det fårstår de lika bra. Godis, i vilken form de än må vara, gör bara så att de tigger i alla möjliga lägen. Inte uppskattat av oss i alla fall.

velepa1986
0

#1 Knäckebröd har slagit mig också men är inte de producerat?

Sandra

Besök gärna

Gronstedt
0

#1: Därför att jag anser att träning inte handlar om smaklökar och för att det är ganska omöjligt att få till ett konsekvent belöningssystem i träningen med något annat är ord och beröringar.

Min häst får morötter eller frukt i krubban, men inte som belöning på något hon presterat. Utom när jag använder det som gymnastikredskap, då, för att förmå henne att sträcka sig en liten bit till för att få tag i moroten.

Tusen
0

#5 Vad menar du med producerat? Obestämd Allt man köper och kan äta är ju producerat av någon, eller hur?

Zaphix
0

#4: Beror ju på hur du hanterar tiggandet och godisgivandet.

Jag tränar min häst mycket med godis, både från marken och ryggen och jag uppfattar inte honom som tiggig. Inte förra hästen heller som jag tränade med godis.

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

#6: Då har vi olika åsikter om träning. För mig handlar det om motivation och att få hästen att vilja göra det jag ber om.

Jag klickertränar numera min häst mycket då det är klart det mest effektivaste träningssätt jag hittat.

Min och Dackes blogg

Gronstedt
0

#9: Och av vad drar du slutsatsen att jag inte anser att träning handlar om motivation och att få hästen att vilja göra det jag ber den om?

lisette
0

belöning när vi varit ute och ridit är faktiskt att jag hoppar av och går sista km hem. delvis så tycker jag det är skönt att sträcka på benen och sen får hon slappna av lite extra och slippa bära mig. ;)

Zaphix
0

#10: Eftersom jag tolkar det du skriver att ett väl fungerande sätt för att få hästen motiverad bara är till för gymnastikövningar.

Men jag tolkar väl dig fel kan jag tänka mig.

Min och Dackes blogg

Gronstedt
0

#12: Du har inte reflekterat över att det kan finnas andra sätt än ditt sätt att få hästen motiverad? Godis är en utmärkt genväg, men det är inte den enda vägen.

Det finns flera skäl till att jag inte anser att godis är den bästa vägen att gå. Dels är det ett onaturligt belöningssystem, vuxna hästar söker sin egen föda. Den enda gång hästar i naturen får mat av någon annan är när de diar och när de börjar äta det som vuxna äter - då kan mamman (eller andra i flocken) lämna fölet maten så att det verkligen kan prova på. Att ge dem godis är att vädja till juvenila reaktionssystem, som en vuxen häst borde ha lagt bakom sig.

Dels är det som sagt omöjligt att göra belöningssystemet konsekvent om man använder godis. Jag kan inte belöna med godis från sadeln, från vagnen eller från 50 meters håll, men det kan jag med rösten.

När hästen efter avslutat pass får beröm så får den det som en vuxen häst får vänskapsbevis av en annan häst - med beröringar och ljud.

Zaphix
0

#13: Eh, jo?

Jag använder även eftergift som belöning, men framförallt vila.

Jag klickertränar med godis ifrån sadeln, inga som helst problem. Men inte nör jag kör, då använder jag eftergift och vila som belöning.

Men rösten måste ju betingas med något, hästen bryr sig inte ett dugg om du säger "bra" utan att det betyder något. Eftergift, vila, godis eller vad som helst, men rösten måste vara befäst med nåt.

Jag skulle absolut inte kalla godis för genväg, utan en utmärkt inlärningsmetod. Min häst lär sig saker betydligt snabbare med klickerträning än an gjort med nån annan metod.

Onaturligt.. För det är ju så naturligt att rida och köra hästen?

Hästen förstår klickerträning, hästen blir motiverad av det, hästen gillar träningen.. Och det då är att vädja till vaddetnuär spelar mindre roll..

Jag är konsekvent när jag klickertränar, men det behöver inte betyda att jag alltid behöver använda just den belöningsmetoden.

Min och Dackes blogg

velepa1986
0

#7 Grejen är att jag skickade in en mananalys för ca 1 år sedan och de kom fram att TT (min häst) inte skulle äta producerat foder. I princip allt är ju producerat så de är svårt. De jag faktiskt får ge honom är havre och betfor. Så jag kanske skulle satsa på att ha lite havre i fickan. Eller frukt och morötter..

Jag vet inte hur bra de är för en hästs mage att äta massa producerat foder? Egentligen?

Sandra

Besök gärna

Tusen
0

#15 Alltså vad menar du med producerat? Även havre, betfor, morötter och även frukt är producerat.  T.o.m. gräset hästarna får är ju producerat. Det är inget annat du menar?

Annars duger väl havre (Som du skrev) som belöning om man nu vil ge det.

Linnea
0

Du menar nog processat foder.. Det är väl inte så nyttigt för nån egentligen.

Själv ger jag små torkade brödbitar eller morötter när jag stretchar. det är enda gången jag ger godis med handen och det vet han om.

Skynda långsamt så går det fortare.

velepa1986
0

Producerade foder står de "Hästen har utvecklat en överkänslighet mot vissa typer av foder. Producerade foder, t ex pellets och müsli, ger utslag i analysen."
Jag antar att han menar sånt som är tillverkat i fabrik och inte kommer från naturen? De är den tolkningen jag har gjort.

Sandra

Besök gärna

elli-kleo
0

Eftergift! (att ge eftergift är ett bra sätt att berömma! Det kan man göra på olika sätt även vid arbete vid hand)

Men jag antar att du vill ge lite extra beröm och då passar följande ..

Mjuka klappar, vänliga ord, smek, klia i pannan / på manken brukar vara uppskattat (iaf på hästar jag och min släkt/famlij har)

När det gäller godis så kan man ge knäckebröd, havre, morötter, äpplen (dock mkt socker i det), m.m.

Jag kliar gärna på manken/halsen/pannan då min häst verkligen förstår att han gjort rätt då, han gillar det :) Men det är inte alltid jag kan göra det så då brukar jag säga "bra" eller "duktig kille/tjej" :P jag tror han fattar ;) Eftergift vid ridning är en rutin när jag vill ge enklare beröm.

Efter ett träningspass (ridning/arbete vid hand osv.) kan han få någon morot eller liknande i krubban inte i handen. Jag har inget imot att ge i handen men brukar personligen undvika det.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Gronstedt
0

#14: Rösten behöver inte betingas av någonting annat än sig själv och möjligen beröring. Varma, mjuka ljud eller skarpa, hårda ljud är hästar gjorda för att reagera på, de använder dem när de umgås med varandra. Det är bara kommandoord som behöver läras in, inte tonfall.

Det är stor skillnad på hur en godistränad och en kontakttränad häst agerar. En godistränad har sin uppmärksamhet på tränarens ficka och hand, en kontakttränad på tränarens hållning och röst. Vilket agerande man vill ha är ju upp till var och en. Men det har ju inte i den här tråden att göra, egentligen.

Zaphix
0

#20: Jadu.. Min häst är inte fixerad vid min ficka, utan lyssnar väldigt bra på mitt kroppsspråk.

Det är skillnad på att belöna och muta, jag belönar rätt beteenden med godis, när du stretchar din häst mutar du den. Mutar man hästen får man såklart en godisfixerad häst, men belönar man den får man en häst som gör sitt bästa för att göra rätt. Och har fokus på människan.

Men jag märker väl fel på min häst antar jag, kanske bara inbillar mig att han reagerar på mitt kroppspråk, hållning och röst?

Beror ju såklart också på vad för typ av häst man har, en stirrig och stressad häst fungerar väl antagligen inte så bra med godis. Medan en häst som min fungerar väldigt bra. Han är smart, lugn och stillsam och behöver en anledning till att göra saker, Visst lyssnar han om jag ber honom, men jag får aldrig samma energi och arbetsmoral från honom om han inte är motiverad att göra något. Han behöver en större anledning för att göra bra ifrån sig än en kort eftergift på tygeln i två sekunder elelr en liten klapp på halsen och ett "bra".

Min och Dackes blogg

Elshira
0

#20 Det är otroligt olik, två av mina hästar går inte alls att träna med godis! De letar för visso inte i fickorna men blir helt blockerade för de bara väntar på godiset!

De andra 4 däremot går aldeles utmärkt med godis, de har fattar att jag ber dem om något och att de fåt de för att de gjort rätt. Där är det inget "jag viiiiiil ha godis!!!!!" tänk.

För övrigt så är nästan allt annat än hö och gräs "godis" för hästarna. Ger man hästen normalt sett kraftfoder så är det ju lämpligt att använda en del av det som belöning.

Annars är ju morötter perfekt! Goda att äta, går att göra i små knapriga bitar, kladdar/smular inte osv.

Annars brukar jag köpa detta godiset som är omtyckt och ett nyttit komplement: Länk

Till de hästar som egentligen ska få lite kraftfoder så brukar jag använda detta istället (och utesluta det vanliga kraftfodret), och de som inte är vana vid kraftfoder får bara morötter så det inte blir för kraftigt (dock någon gång ibland efter som de verkligen älskar dem!).

Hakuna matata!

ettnamnbaraa
0

håller med #4. att handmata med godis gör bara att hästen börjar tigga hela tiden. gav min häst godis nån enstaka gång och det räckte för att han skulle börja tigga.
klappar och berömm är det bästa :) tror faktiskt hästen uppskattar det mer än godis.

Linnea
0

#23 Det ger inte automstiskt en nafsig häst. Jag ger ur handen när jag stretchar och då kan han bli liteväl ivrig (han tar bara med läpparna) men han vet att jag inte ger i andra fall så då gör han inget.

Skynda långsamt så går det fortare.