Kimbelwick + pullar grimma?
Kan jag har pullargrimma om jag rider med ett kimbelwick?
fick förut lära mig som tumregel att man inte ska "stänga till munen" på hästen när man rider med vissa starka bett, men kommer inte ihåg vilka bett det gällde
Och en fråga till, vad är bäst, lite tungfrihet eller rakt kimbelwick?
Klart du kan.
#1 har redan svarat.. Vilket bett som är bäst beror på hur hästen ser ut i munnen och vad den trivs med. Min erfarenhet av de hästar jag ridit på kimbelwick är att de trivs bättre med rak stång.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Bett med port kräver ofta en mer utbildad häst men det beror helt på hästen. Funderar man på port så måste man vara säker på att gommen är tillräckligt hög så att inte porten ligger emot gommen.
Nosgrimma kan man ha till alla bett. Själv har jag inte nosgrimma till något bett =).
Sen ska man ju inte spänna nosgrimman så hårt att hästen inte kan öppna munnen minsta lilla oavsett bett.
Skynda långsamt så går det fortare.
Sen är det ju även bra att variera nosgrimma så att trycket inte ligger på samma ställe hela tiden :)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#4 man ska även variera bett (av samma anledning)
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
#5 Självklart :)
Förlåt för trådkapet
#6 Där är mitt problem jag vet inget alternativ för mej och min häst. Vi har nästan alltid tredelat tränsbett då jag tycker att det funkar bra. Jag köpte ett rakt tränsbett som jag skulle prova men kom fram till att det var lite kort, så han gick inte bra på det och jag vet inte av vilken anledning. Jag är lite sugen på nova bett, men vill prova det innan jag köper då det kostar 350 kr. Grimma händer det att jag rider ut på ibland, men vill ha ett bettalternativ som man kan rida lite mer "seriöst" på ;) Har du nått förslag?
#4 jag kommer ha olika träns med olika bett och 2 olika nosgrimmor ;)

Jag har pullarnosgrimma till mitt kimblewick och dte funkar utmärkt.=)
#7 Ett bett som jag trivs med trots att det anses som skarpt är waterfordbettet. Alla hästar jag prövat det på blir mjuka i munnen och gillar att de har något att pilla med.. Min trivs med raka bett och med waterfordbett, däremot tredelat är han inte så förtjust i, dsv han trivs med två helt motsatta bett men inte det mittimellan.. Om din trivs med ett bett med brytpunkter kanske det kan funka?
Sen finns ju en uppsjö av andra bett och bettlösa alternativ.. Hackamore, sidepull, ridkapson, repgrimma, halsring, bitless bridle osv :)
#10 Okej, tack så mkt :)
jag tror absolut att du kan ha det på det sättet =) sen tycker jag att det ska vara utan tungfrihet så att lanerna inte får ta tyngden av bettet.
och det där med att stänga igen munnen på dem… så är sällan fallet… den extra nosgrimman är framför allt där för att stödja bettet
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3