Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 8359 ggr
CelsiusT
0

Bitless bridle - vad tycker du?

Jag har en unghäst som jag håller på att utbilda. Vi gillar båda två bettlösa alternativ så jag försöker att hålla mig till det (men vi tränar även med bett ibland för att hon ska lära sig det).

Jag gillar att variera mig och prova olika alternativ tills jag hittar sådant jag gillar och kommer på till vad olika utrustning passar bäst.

Nu funderar jag på att prova bitless bridle (länken visar hur det sitter och fungerar) och vet ju att ni här inne är bra på att ha åsikter om saker och ting, så nu vill jag gärna veta fördelar, nackdelar och era åsikter om detta träns.

Här är en länk till h**ks med bild på det

Medarbetare på westernridning.ifokus

Elshira
0

Det enda man får ha koll på med bitles bridle är att hästen inte biter sig i kinderna (vilket redan är vanligt med vanliga träns). När tryck uppstår så är det betydligt lättare att göra det. Så det tror jag är mycket viktigt att hålla koll på!

I övrigt tror jag det är väldigt bra, men har hört att vissa hästar förstår det perfekt och andra inte. Men lika är det ju med sidepil/haackamore/repgrimma osv. Inget passar alla

Hakuna matata!

examynia
0

Jag hade det på min häst då han kom till mig då jag inte var rikigt "redo" för att använda hackamoret som följde med (hade aldrig använt hack förut så va rädd att jag skulle göra fel) men på min häst funkade de inte alls.. han kastade med huvudet å "drog" i det å drog ner huvudet.. han lyssnade jätte bra på vikthjälperna men så fort man tog lite i tyglarna så blev han inte glad alls. men så fort jag vågade använda hacket så slutade han.. så antar att han inte gillade de alls..han gillade väl inte hur de tryckte kanske..

Jag personligen fick ju då dålig erfarenhet av det också. Men jag har hört andra som är jätte nöjda med de. men jag skulle nog inte köpa det igen faktiskt.. hehe=)

CelsiusT
0

Min häst är väldigt känslig och säger direkt till om det gör ont någonstans. Så om hon skulle bita sig så märker jag det. Sedan rider jag ju på ett sådant sätt att jag har inte konstant kontakt i tygeln utan rider på lös tygel tills jag vill be om något och då ber jag om det och släpper sedan ut tygeln igen. Så det blir ju inget konstant tryck som ligger och hålller in kinden mot tänderna utan bara kortare sekvenser.

Jag tycker det känns som om det är tydligt. När jag står på marken brevid min häst och vill flytta hennes huvud så tar jag ofta armen under huvudet och upp över kinden på andra sidan och lägger tryck på där, eller så tar jag handen på samma sätt fast längre upp så handne ligger vid nacken och armen längs kinden. Så det känns som om detta träns ger signaler som min häst redan är van vid.

Jag kommer inte att köpa det då jag inte längre köper träns m.m. utan jag pular ihop det i pappas sadelmakeri. Har ett sidepull som lätt blir ett bitless bridle med en extra rem bara så det är en väldigt enkel åtgärd på några minuters jobb =)

kaka1234567
0

bitlesbridel är de sämsta rid medlet som fins ovs vad

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Zaphix
0

Förra hästen fungerade bra på det, använde det dock mest när jag tömkörde. Han förstod signalerna bra och verkade uppskatta det. Tror han fann trygghet i att det var så stabilt.

Nya hästen satt det inte så bra på (har för stort huvud) men satt tillräckligt bar för att använda. Men han fungerade inge bra på det, tror inte ha förstod vad det hanlade om riktigt. Om när han inte förstår så blir han less och går därifrån. Tömkörde med det och red inte.

Men kan tänka mig att nya hästen kan fungera att köra med det när han är mer utbildad och är mer säker på att gå undan för tryck istället för emot..

Däremot så är den stora nackdelen att det ger set eftergift, så inte min favorit bra bettlösa alternativ.

#4: Varför då? Har hästarna du använt det på inte fungerat bra med det?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zabbio
0

Trivs inte med hur det fungerar.. Känns krångligt och ologiskt, och jag undrar hur pass exakt eftergift man kan ge med det.

I ärlighetens namn har jag inte provat, men det känns lite som ett pesoabett i mitt huvud; konstiga tryck och svårt med bra eftergift.

Men funkar det så funkar det..

Jag föredrar nog sidepull eller ridkapson. Enkelt, logiskt, tydligt, exakt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Salish
0

Jag använder det på min medryttarhäst, och hon funkar jättebra på det. Mycket bättre än träns. Men helst hade jag nog ridit med sidepull.

Surviver
0

Jag använder det till båda mina ridtravare och det funkar kanonbra!

Rafflan
0

Har en kompis i stallet som använder det ibland, funkar jätte bra för henne :D

Jag ska prova det då min bara funkar hyfsat på hackamore ;)

CelsiusT
0

#4 varför tycker du så?

#6 Så lustigt olika man uppfattar saker och ting, för mig är detta träns något av det mest logiska och enkla som finns. Kanske för att jag känner igen det från hur jag själv tar i min häst (som jag beskrev i #0 så är det naturligt för mig att själv lägga armen om hästen och ge tryck på samma sätt som detta tränset ger tryck). Eftersom jag även kommer att rida på stång sedan då jag ska tävla i westernridning så blir det ju lite lika tryck då det ger tryck i nacken.

Dock kan jag hålla med er om att det kanske är sent och/eller oexakt med eftergiften, men det beror nog på hur väl det löper och hur tung ytterstaringen (där man sätter tygeln) är, är det lätt och det löper lätt så kan det nog ge bra eftergift.

#7 Jag rider ibland på sidepull, men hon verkar inte gilla/förstå hjälperna på det. Hon gillar bäst halsring, men annars fungerar hon ävne bra på repgrimma/bosal (använder även repgrimman på samma sätt som bosal).

Zaphix
0

#10: Jag kan tänka mig att eftergiften kan bli bättre om inte remmen tygeln sitter på är flat, utan att den är rund åtminstone där den åker genom ringen.

Nåt som gör att det glider lätt i alla fall.. Vet inte riktigt hur man skulle göra det bra. Men platt rem är nog inte det ultimata i alla fall.

Min och Dackes blogg

CelsiusT
0

#11 Rund rem är väl inte svårt att fixa. Det är ju bara att rundsy den, tar lite längre tid bara. Men jag tror inte det är så käckt iom att den ska vända helt om och gå rakt bak igen. En rundsydd rem blir ju styvare och trävar mer åt att vara rak. Man kan inte ha en liten tyngd (lätt såklart men tygre än tygeln) som sitter där remmarna går i kors så tygeln åker tillbaka? Det gör ju att även trycket på kinden försvinner.

Zaphix
0

#12: Jag funderar lite på nåt i ringen där remmen går igenom.. Om man skulle kunna göra så att remmen rullar lättare på den. Ingen aning om det ens finns så små att det skulle fungera, men en såndär man hissar rep med.

Nåt med kullager? Ett pyttelitet alltså.. Som gör att remmen kan rulla riktigt bra alltså..

Haha, jag försöker förklara, men det går inte.

Min och Dackes blogg

CelsiusT
0

#13 Men tror du det är rullningen som är problemet? Jag tror det är att övergången från rem-tygel blir för tung mt vad remmen är i sig själv (under hakan) och därför inte vill gå tillbaka.

Zaphix
0

Det är sant, tänkte inte på det.. :)

Men kan ju vara lite både och.

Men har man tyngd där under så blir det ju tyngd i nacken hela tiden kan jag tänka mig?

Min och Dackes blogg

CelsiusT
0

#15 Fast så sett så blir det väl tryck lite var stans av grejer vi sätter på hästen? Jag menar ju inte att det blir något jättetungt, bara sama tyngd som från tygeln så den går tillbaka. Det får ju inte bli så mkt att det inte blir någon skillnad mellan tygeltag och inte tygeltag. Hmm.. svårt det där.. Jag ska prova tränet först som det är å se hur det fungerar, jag kan tänka mig att det kan fungera riktigt bra på det sättet som jag rider.

Zaphix
0

Jag tänkte mest att eftergiften i nacken inte blir så stor då. :)

Men jag tycker att det fungerar bra som det är, inte en ultimat lösning, men gamla hästen trivdes med det bra iaf.

Tror dock inte att det är så bra alternativ för dom som rider hästen med stöd på tygeln hela tiden, utan tror att det fungerar bättre för typ westernridning. Iaf för den typen av western som den tränare jag tittat på mycket träningar förespråkar.

Min och Dackes blogg

Zabbio
0

#12 Funderade också på någon tyngd för att göra eftergiften tydligare.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

CelsiusT
0

#17 Ja jag tror med den fungerar bra som den är, ska i vilket fall prova först som den är. Ja det beror ju på vilken weternryttare det är, många utbildar ju sina hästar på två händer och korta tyglar (som i dressyren), det gjorde jag med förr, men sedan fick jag äntligen en tränare med samma tänk som jag som kunde lära mig hur jag sku utbilda hästen på lång tygel direkt. Även om jag gjorden endel på lång tygel direkt förr så jobbade jag endå endel med kort tygel.

Surviver
0

på mina så är "remmarna" under rundsydda en bit först, den biten som går genom ringarna på sidorna sen övergår den till platt  typ mitt under så på sidorna är den platt. Fungerar jättebra tycker både jag och hästarna.

CelsiusT
0

#20 Blir det inte styvt? Har du bild? vad är det för dimension?

Surviver
0

#21 kan försöka fota det imorn, dom var ganska stela ett tag i början men nu är dom mjukare, just att dom är lite stela gör ju också att eftergiften kommer lite automatiskt eller vad man ska säga, remmarna strävar ju efter att räta ut sig igen och då glider dom tillbaka genom ringarna.

TovaHult
0

Min häst funkar inte alls med bett så jag har provat olika varianter av bettlösa alternativ.

Jag köpte just ett sådant från Hööks, själva principen funkade jättebra! Men eftergiften funkade illa, just för att remmarna ju är "platta" och inte glider så lätt genom ringarna. Dessutom fick hon skavsår av den smala nosgrimman och X-remmarna.

Så jag kollade runt på nätet och hittade ett på naturefarm som passar kanon! Det är runda "rep" istället för platta läderremmar som X och nosgrimman är bred med mjuk, luddig insida. Det går även att bygga om till sidepull, men nu har jag haft det i över ett år och är så nöjd med hur det funkar så jag har inte velat göra om det.

Hon är trivs jättebra och är inriden på det, jag kan bara lovorda! Glad

Är tveksam till påståendet om att hästen ska bita sig i kinderna, då får man nog dra och slita rejält!

#4 förklara gärna din inställning!

Surviver
0

kom just på att jag ju kunde leta på det jag har på internet istället för att ta kot på det själv, det är Globus bettlösa träns som jag har, jag tycker det är jättebra, dock har jag tjockare stoppning över nosgrimman än vad det ser ut att vara på bilden men det kanske är en synvillaGlad

Elshira
0

#23 Det räcker med ett vanligt träns, har själv haft en häst som gjort det (och då har jag inte ens haft nosgrimma). Men jag menade bara att man lär vara extra försiktig efter som det kommer ännu mer tryck på sidornaa på detta viset!

Hakuna matata!

Rafflan
0

#23 har man häst som tuggar mycket så kan det ju säkert hända ;)

Elshira
0

#26 Hästen tuggar inte (är stilla med bettet osv), men det är själva sidostyckena som är "boven". Hästen biter sig själv lite i kinderna när den tuggar mat med och det blir då ärrvävnad som gör det värre osv~ En ond cirkel. :)

Hakuna matata!

CelsiusT
0

#24 Okej Tack =) SÅ det fungerar bra med runda remmar.. Ser kontigt ut och känns som om det inte skulle bli så följsamt. Jag rider ju på lös tygel och känns som om dom skulle stå rakt fram mesta tiden.. Jag tar ju bara i tygeln när jag vill något och öriga tiden hänger tygeln helt fritt.

Surviver
0

#28, Jag rider också på lös tygel och visst var dom stela till en början men med mycket läderfett och lite användning så är dom nu mjuka och fina. Det positiva som jag ser det är ju att dom glider tillbaka fint till "utgångsläget" när man släpper efter på tyglarna i och med att dom är runda. Men står rakt fram gör dom inte i början heller ;o) Kan försöka komma ihåg kameran när min kompis ska rida på onsdag så får du se hur det ser ut när man rider med det.

CelsiusT
0

#29 AH det vore jättekul =)

anyberg
0

Du skulle kunna göra en av rep också! :)

Bild!

CelsiusT
0

#31 Fast det har jag känlan av att det är ännu sämre eftergift på. Ser väldigt tråkigt ut med.

anyberg
0

#32 den som var så färgglad! ;)

Varför tror du det blir sämre eftergift? Repet lär ju glida väldans bra i ringarna, men du kanske tänker att det fastnar någon annanstans på vägen?

CelsiusT
0

#33 Det beror väl kanske på vad det är för rep, vad det är för ringar och vad det är för tyglar. Det glider ju inte så lätt mot varandra (där repen korsas) eller mot hästens päls.

anyberg
0

#34 Maybe, maybe not :)

Här är en till bild

Elshira
0

#35 Smart! ^^

Hakuna matata!

bunnyheart
0

OBS! Har inte läst hela tråden!

Har aldrig provat men när man då drar lite åt höger gör den inte ont då om det skaver eller om skinnet viks??

Men annars tycker jag det ser rätt bra ut :)

/Johanna, http://finanora.blogg.se

Glad

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

Lorita
0

Jag varierade med det till mitt New Forest sto en periodoch hon trivdes väldigt bra med det. Det viktiga är som med all riding att ryttaren kan det där med naturlig eftergift och någon tyngd behöver inte.

Det fungerar bra och logiskt för hästen om ryttaren kan ge eftergift rätt. Jag kommer nog snart prova på den häst jag rider nu också (Sonen till New Foresten)

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

CelsiusT
0

#38 Fast om tygelns tyngd gör att eftergiften inte kommer fram till hästen, då spelar det ingen roll hur bra timing ryttaren har.

Lorita
0

#39 eftergiften kommer fram om man kan rida och ger naturlig eftergift.

CelsiusT
0

#40 Ja jag rider ju med lång tygel hela tiden, tar i tygeln när jag ber om något och direkt jag får respons så blir tygeln lång igen. Men även om jag rider på det sättet så kan ju eftergiften bli otyglig om remmen inte vill glida tillbaka genom ringen igen, kanske pga att tygeln är för tung (jag har sissorsnaps på alla mina tyglar, så jag får nog ta bort den på tygeln jag ska ha till detta tränsen). Eftersom jag håller på att utbilda en unghäst så vill jag vara absolut så tydlig det bara går.

Lorita
0

#41 jag ha helt vanliga standard tyglar till min och det är nog det den är konstruerad för också.

CelsiusT
0

#42 Jag har bara westerntyglar =P Dvs med water tie end på och i den en sissorsnap, en del dessutom med tyngder, både vid halsen och vid enden. Funderar på att göra en tygel med engelsk/fransk hake på, då blir ju tygeln inte så tung. Är tygeln inte så tung så borde konstruktionen fungera med timad eftergift tycker jag. Ska göra mig ett par andra tyglar helt enkelt.

För övrigt har jag provat denna på henne nu, har gjort en med platt läder (tar sån tid att göra rundsytt, men kanske orkar göra det sen) och hon fungerar jättebra på den. Väldigt harmonisk på den.

Lorita
0

#43 då funkar ju dom tyglar du har, jag tycker det är en väldigt bra alternativ/variatons möjlighet

CelsiusT
0

#44 Ja hon gick fint på det. Men jag red bara ut, det handlade inte om att lära in något med hjälp av det. Och jag anser att det inte kan ge effektiv eftergift iom att remmen inte går tillbaka helt då den bara hänger rätt ner pga tyngden från tygeln.

Lorita
0

#45 helt behöver den inte gå tillbaka, det räcker med lite, går den tillbaka halt måste hästen gapa och lätta på den. Nu går den till baka till ett bekväm läge för hästen och sen kan du snabbt korrigera och få en direkt hjälp och så ger du efter och hästen får det bekvämt igen.

Går den till baka för mycket finns risken att den ligger och små slår och irriterar din häst istället.

CelsiusT
0

#46 Men med helt menar jag att trycket helt förvinner, inte att ringen går hela vägen tillbaka så remmen blir sladdrig. Har man en tung tygel (både water-tie end och sissorsnap på väger det endel) så lättar inte trycket. Det känner jag ju när jag använder det. Bara jag sätter på tygeln så ger det tryck för hästen och så vill jag inte ha det.

Lorita
0

Nu ser jag inte hur det ser ut när du rider, vad jag förstår har du sytt det själv (?)

Eftergiften är alltid väldigt liten, knappt synbar, förhållingen är också liten knappt synbar. OM tygen är så tung att den orskar förhållning då bör du byta tygel så klart, annars är ju vitsen med westerntyglar just tyngden att hästen direkt känner förändringen

CelsiusT
0

#48 Ja jag har gjort det själv, vad det nu har med saken att göra.

Jag menar inte att hästen inte skulle förstå, det märker jag ju när jag använder det att hästen gör. Men då jag har en unghäst som ska lära sig massa nytt vill jag vara säker på att hon verkligen förstår skillnaden och att det inte blir tydligt utan heldre övertydligt. Och som du säger är westerntygeln tung pga att skillnaden ska märkas, men om skillnaden bli mindre pga att tygeln är tung så ger det ju inte den effekt man vill ha. Westerntyglar är ju inte konstruerade för detta tränset utan för stångbett egentligen.

Jag tänker göra mig ett par lättare tyglar med tunn och lätt infästning och prova hur det fungerar. Skadar inte att ha ett par extra tyglar =)

Lorita
0

#49 ett par extra tyglar skadar aldrig, vad jag menar med att du gjort dom själv är att det inte är samma fabrikat som mina, inte samma ringar, inte samma läser då kan det vara marginella skillnader i tränset.

Nu har jag bara använt vanliga tyglar så med tyngre tyglar vet jag inte hur det funkar.

[Agneslundin]
0

har ridit på det och det funkade bra men repen som korsas va lite sega och gav ingen eftergift utan fastnade i ringarna. Fast den var nyköpt