Svettäcke
Jag funderar på att köpa ett svettäcke då min ponny blir rätt svettig när vi rider mer än en halvtimme i annat än mest skritt.
Han är inte klippt och jag vill helst slippa göra det. Jag vill ha ett täcke som torkar hästen snabbt. Han blir ju inte dyngsur men blöt på bringan och flankerna. Täcket ska kunna torka honom hyffsat på 20-30 minuter.
Jag vill slippa klippa då han inte har nåt skydd och han är ganska mycket ute.
Vet ni nåt bra täcke? Vad är bäst? Fleece, ull, bomull?
Skynda långsamt så går det fortare.
Fleece brukar duga bra men det absolut mest suveräna är ylle
täcken. Även då de är blöta så värner de. Toppen om man vill lägga på ett täcke för att torka hästen och man sen glömmer att ta av det. Då vet man med säkerhet att hästen inte fryser även om täcket skulle vara blött.
Fleecetäcken torkar hästen snabbt och den mesta fukten lägger sig på utsidan av täcket.
Jag föredrag ylletäcken på lösdriftshästar. Övriga använder fleece.
Köp ett fleecetäcke eller ylle, men ska du bara ta av det inom kort så är ylle helt onödigt faktiskt (i.af prismässigt).
Med hals är ju himla bra om de blir svettiga på halsen (så att även den torkar).
Sedan vet jag inte om ni har problem att hitta täcken som är lagom i bogen till era ponnyer eller inte (vi har i.af stort problem!).
Och isf kan jag varmt rekomendera ett fleecetäcke från Hansbo som Granngården säljer just nu. De är mycket mer anpassade i bogen för små ponnyer så de inte halkar ner under bogen! Dessutom av hyffsat tjock fleece och som verkar vara av bra kvalité (har haft det som innetäcke och under regntäcket sedan ca 3 månader).
De är mörkblått med mörkblå och gul paspoal. Kryssgjordar, inga snabbknäppen i fram. Kostade 225 kr om jag inte minns helt fel, fanns från 85 cm och uppåt till typ 145 eller 155 cm.
Det är fortfrande tjock och fint till skillnad från ponnytäcket från hööks (Lena Furberg täckena) som nu tyvärr är ganska tunnt (var ändå på rea så röck det bara).
Hakuna matata!

Använder bara fleece på min när han ska torka och det tycker jag funkar bra. Om han är jätteblöt brukar jag byta fleece efter ca 30 min, då har det värsta lagt sig utanpå tyget. Då blir inte det andra fleecet så blött och det brukar han få stå emd unde rnatten (han står inne) .. ;)
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~

Så ett tjockt fleece är det bästa då? Eftersom han inte ska ha det på sig så länge så lönar det sig inte med ylle då?
Skynda långsamt så går det fortare.
#4 Jag tycker det är en smaksak. Vet inte om ylletäcken är dyrare men kanske det är därför så många använder fleece. Men ta det som passar dig bäst då både fungerar lika bra.

Ylletäcken är nog oftast dyrare, jag har köpt ett nyligen för att ha som stalltäcke och det kostade 999:- det var typ ett standard täcke. Fleece är ju i regel billigare om man inte ska ha nåt märke villsäga..
Det finns ju typ som "två kvaliteer" på ylletäckena. Det här "pappriga" som är väldigt tunt och nästan lite stelt, och sen det lite tjockare som är dyrare men bättre tycker jag.. Jag gillar inte de täckena som känns som papper alls.
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~