regler för Munkorg m.m.?
Nu vet jag ingenting om just detta med munkorg på häst m.m. men jag prata med en gammal kompis om hur det är i stallet jag stog i tidigare (Hon är fortfarande kvar där) när hon berättade blev jag nästan rädd.
Hon berättade att en häst (Alla hästar har samma ägare) fick på sig täcket första gången för någon dag sen (det har varit omkring -20 varje natt i en vecka och dom går på lösdrift) eftersom hon har varit så elak. Denna häst har alltid varit sur och spakas å bitas m.m.
Och när hon sa att hästen har fått gå med munkorg i drygt 1-2 månader för att ingen har vågat hantera henne så började jag nästan gråta.
Finns det inga "regler" om har länge en häst får ha munkorg?
sen vet jag inte hur sant det är men om min kompis uppfattade det rätt så hade ägaren varit förbannad på förra skötaren för att hon hade "dalltat" med hästen och "mutat" henne med godis för att hon skulle vara snäll och sagt att nu åker spöet fram och hästen ska uppfostaras på riktigt.
Jag tycker inte de låter helt friskt men vad ska jag göra? 
Kylan klarar nog hästen av bättre än munkorgen. Det finns många hästar som går utan täcke i -20 graders kyla och mår utmärkt. Däremot är ju en munkorg foderreducerande vilket gör att hästen kanske inte får i sig tillräckligt med mat för att hålla värmen och vikten. Om det finns specifika regler för munkorg tror jag inte däremot finns ju regler för hur man ska hålla häst, både i stall och på lösdrift.
Asså jag beror på hästen, hur elak är den? är den så elak att den riskerar att skada en människa allvarligt eller t.o.m döda så är det troligen uppfostran eller avlivning som gäller.
Dock låter det i detta fall mest som om ägaren tror på hård uppfostran, och tror att hästen fattar "oj jag försökte bita ägaren i morse så nu får jag ha munkorg som straff", dock vet ju vi att hästar inte tänker så.
Lösdrift hästar går ju oftast utan täcke helt, om dem inte visar att dem behöver det täcke.
Men ser inge fel om den har munkorg tex under dan eller liknande när folk är där oich riskeras att skadas, bara dem tar av den så hästen kan äta ordentligt och att hästen slipper ha den på natten.
Och muta med godis ogillar jag också om man gör det på fel sätt. För då får man lätt en bufflig, nafsande, tiggande häst vilket är skit drygt XP
Dock kanske hon använde godis i tränings syfte för att lära hästen att vara snäll?
Om jag vore du skulle jag försöka ta reda på mer exakt hur illa det är, är det verkligen så att den går med munkorg typ dygnet runt och piskas illa borde detta gå att anmäla och få bevisat.
Jag känner denhär hästen och visst hon är inte den snällaste, men hon skulle inte kunna skada en människa.
varför jag tog upp detta med täcket är att hon är väldigt känslig vid kyla, vissa dagar under sommaren måste hon ha täcke för att inte få ont i ryggen. Men hon har nu stått utan täcke för att hennes ägare inte Vågar hantera henne, där av munkorgen dygnet runt oxå..
#3 okey, ja du kan ju kolla om det bryter mot någon lag iaf :/
Låter inge vidare det där…

Munkorg på häst tycker jag bara sk användas rent medicinskt under en begränsad tid och då med veterinärintyg.
Nu finns mig ingen lag angående munkorg 
När det gäller täcke så brukar inte -20 vara några problem för en häst säremot så när det regnar länge och blåser då är det värre.
Att slag och spö är en del av uppfostran är helt klart fel och kan gå under djurskyddslagen, då kanske munkoren också kan komma med som en försvårande omständighet för ägaren.
#5 vet om folk som har använt munkorg på hästar som ska ha begränsat med gräs, tex fd fång hästar osv, så att dem kan gå i dem stora fina hagarna med dem andra utan att riskera att bli sjuka för det, endel har även bara använt det i början vid en ny hage och sen tagit bort den :)

#6 det var därför jag skrev att en veterinär ska ordenera munkorg på häst, även om jag tycker att man tar bort förmycket socialt (kli och kroppspråk mm) för att det någonsin ska vara motiverat.
Jag har haft han om en fånghest flera åt utan att den fått återfall och helt utan munkorg, bara genomtänkta hagar.

usch, det gör så ont i mitt hjärta att se hästar gå med munkorg oavsett orsak.
en privatponny på ridskolan går med munkorg i hagen då hon petar i sig grus och får gruskolik, ponnyn är så otroligt ledsen och står i ett hörn i hagen de 6 timmarna hon är ute i hagen
Man kan inte bara "sopa det under mattan" för ens egen skull, det är så mycket bättre att ta itu med problemet och hitta en lösning.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#7 det är inte alla stall/gårdar/områden som har passande hagar för fånghästar tyvärr.
#8 på min gymnasie skola hade vi munkorg på våra dvärgåsnor under våren-sommaren då gräser var som värst, dem hade haft kolik eller fång eller nåt och fick lätt det igen. Och dem galopperade glatt runt i hagen och busade när dem ville och betade lite här och var och vara glada, munkorgen verkade inte påverka dem iaf :)
Dock delade dem ju en stor inomhus "hage" så dem fick ju sällskap och kunde gosa med varandra under kvällen/natten då dem slapp munkorgen ;)
Och på hösten och vintern behövde dem ju såklart inte munkorgen :)
Jag tänker så här, har man en häst som måste ha begränsat med foder annars riskerar den att bli sjuk, ja då kanske det är svårt att få tag på en passande hage, och vanlgit blir nog tyvärr små hagar eller paddockar. Så då är nog valet, ensam i paddock, eller munkorg i den vanliga hagen med dem andra hästarna…

#9 det är en fråga om vilja, det kräver lite men om man har kunskap och kan viljan då är det inga problem utan munkorg.
Går det inte så kan man få ordination från veterinär det ska inte vara något man leker med själv.
#10 nu är inte jag så inne i fång och kolik hästar, men är det inte så att har dem haft det 1 gång kan dem lätt få det igen så man ska vara försiktig med bete åt dem?
Och ska veterinären ordinera munkorg? lätt ganska konstigt…

#11 jo fånghästar, ska man vara försiktig med sen ska man arbeta förebyggande med alla hästar så dom inte får fång.
Munkorg måste vara absolut sista alternativet och då tycker jag man ska ha kontakt med en veterinär innan. En fånghäst ska inte svälta vilket man tyvärr ser ibland att dom får göra, det är minst lika viktigt att deras magar får jobba.
Man ska inte behandla en fånghäst utan att samarbeta med en veterinär och då gör man vad veterinären tycker.
Kolik är en annan sak och där ska man inte använda munkorg alls och även annan användning av munkorg är fel.
#12 ja jag vet inte, men vet att folk som haft hästar med fång gärna släpper sina på sommarbete i hagar där andra hästar redan bettat ner det mesta, och även är noga med mängden mat dem ger, och värderna i maten.
Men att dem inte ska få nåt alls är ju fel, men med en munkorg kan dem ju beta men får bara i sig små mängder :)

#13 med munkorg så kan dom inte försvara sig, inte klia kompisen inte klia sig själv. Det finns ingen vits med munkorg rätt bete är lösningen och även många hästar som inte än utvecklat fång mår bra av att man reglerar betet smart.
Sen är det inte mängden mat utan vad hästen äter som är mest betydelsefullt för att inte få ett återall eller utveckla fång. Fång är hästens diabetes och det inte bara att dra ner på maten om man har diabetes man måste äta rätt och i rätt mängd.
Jag kommer aldrig kunna fårstå vitsen med en munkorg när jag vet hur fång fungerar och hur man undviker det.

#14 Jag har en fångshettis, han har gått med munkorg i sommar utan problem, han har kunnat beta ihop med sina kompisar, sluppit gå själv. Inte haft några problem med att klia varken sig själv eller kompisar, han fick upp en jäkla teknik på det. Tycker faktist det är snällare med kompisar, munkorg o möjligheten att beta utan att bli sjuk än o behöva gå ensam o knapra gräs som inte finns, eller att behöva fodra med hö när det finns färskt gott gräs ute.

Det är som att fortsätta att låta en diabetiker äta fel och bara halvera maten. Man ska inte svälta en fånghäst man ska se till att ge rätt foder inte dra ner på mängden.
Dom andra hästarna som ännu inte fått fång, risken är att dom också bygger på risken att få fång istället för att man ser efter hela hästålningen.
#16 ingen har sagt att man ska svälta dem, man begränsa hur mycket färskt gräs dem äter när dem går ute i hagen.

Det handlar inte om att svälta hästen bara begränsa intaget, det gör man ju även om man släpper i en nerbetad hage. Det viktiga är att hålla nere hullet på en fånghäst. Dessutom är det lågt ifrån alla fånghästar som är insulinresistenta.

#18 det viktiga är att hålla ner mängden socker och att hålla igång magen så den får jobbar riktigt.

Min shettis är inte IR. Han klarar sig bra på rikligt bete med munkorg men inte att äka fritt o bli smällfet

Min har alltid greenguard på sig i början när hon släpps på kraftigare bete sen när hon betat ner dte tar jag av gren guarden annars skulle hon bli smällfet. Hon tillgodogör sig maten lite för bra ibland. =P

Anpassar alla hagar efter hästarna då har jag två stora och en liten shettis som haft fång 2ggr. Ingen har munkorg, alla får i sig den mängd dom behöver ingen blir smällfet men visst lite sommarrund men inget som är svårt att träna ner. Alla hästar mår toppen och har socialkontakt med varandra utan några hinder alls 
Min shettis brukade bitas när jag fått honom och gav mig några riktigt pälor innan vi gjort upp och blivit klara med varandra, änvände inte piska eller våld utan vi gjorde upp rangordningen han lärde sig hur jag fungerar och jag lärde mig honom det tog tid att frambringa respekten mellan oss men nu finns den och den är stark! Han har aldrig bitit mig efter de men min syster försöker han naffsa på ibland för han har så roligt åt hennes reaktion en riktigt liten retsticka är han! Hahaha